Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/116258
Title: Exergaming : Untersuchung psychologischer und physiologischer Parameter bei einer akuten und einer mehrwöchigen Exergaming-Intervention im ExerCube
Author(s): Röglin, LisaLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Stoll, OliverLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Knisel, ElkeLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Nigg, Claudio
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2024
Extent: 1 Online-Ressource (VI, 144 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2024-01-15
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-1182146
Abstract: Exergames stellen einen innovativen Ansatz dar, um verschiedenste Zielgruppen zu körperlicher Aktivität zu motivieren. Doch nicht alle Exergames eignen sich gleichermaßen für die Bewegungs- und Gesundheitsförderung. Ziel dieser Arbeit war es, die Effektivität und Attraktivität des ExerCube „Sphery Racers“ zu untersuchen. Hierbei handelt es sich um ein Exergame, das sich mit seinem immersiven und adaptiven Spieldesign sowie seinem Ganzkörperbewegungskonzept einen vielversprechenden Trainingsansatz darstellen könnte. Im Rahmen einer akuten (Studien 1a, b) und einer mehrwöchigen ExerCube-Intervention (Studien 2a, b) in verschiedenen Settings und Zielgruppen wurden hierfür ausgewählte psychologische (z. B. Flow, Bewegungsfreude, physisches Selbstkonzept) und physiologische Parameter (z. B. Herzfrequenz, Laktat, Sauerstoffaufnahme) erhoben. Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass der ExerCube „Sphery Racer“ ein ausreichend intensives und gleichzeitig attraktives Bewegungserlebnis ermöglicht.
Exergames represent an innovative and motivating approach to physical activity and health promotion across diverse demographics. However, most exergames are not able to induce an adequate training stimulus to achieve relevant health-related effects. This thesis aimed to investigate the effectiveness and attractiveness of the ExerCube "Sphery Racer," an immersive and adaptive exergame integrating a whole-body movement concept and in-game feedback. During an acute (studies 1a and b) and a 12-week ExerCube intervention (studies 2a and b) in different settings and target groups, selected psychological (e.g., flow experience, enjoyment, physical self-concept) and physiological parameters (e.g., heart rate, lactate, oxygen uptake) were evaluated. The results indicate that the ExerCube "Sphery Racer" offers an intensive and appealing exercise experience suitable for physical activity and health promotion.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/118214
http://dx.doi.org/10.25673/116258
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
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