Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/116674
Title: Interprofessionelle Einschätzung der kindlichen Sprachentwicklung : Entwicklung und Evaluation eines digitalen Instruments
Author(s): Winkler-Hahn, StefanieLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Sallat, StephanLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Spreer, MarkusLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2024
Extent: 1 Online-Ressource (481 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2024-05-28
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-1186303
Abstract: Im Spannungsfeld der frühkindlichen Bildung, Schule und Sprachtherapie ist multifaktorielle Expertise gefragt, um sprachliche Fähigkeiten von Kindern einzuschätzen und gegebenenfalls geeignete För¬der- oder Therapiemaßnahmen abzuleiten. Ziel der Arbeit war es, die Versorgungssituation bezüglich der Einschätzung der kindlichen Sprachent¬wicklung zu rekonstruieren sowie fördernde und hemmende Faktoren zu identifizieren. Als Methodik wurde ein explorativer, sequentieller Mixed-Methods-Ansatz gewählt. In diesem Rahmen entstand der Entwurf eines interprofes¬sionellen Beurteilungsinstruments für die Einschätzung der sprachlichen Fähigkeiten von Kindern. Das Instrument wurde mit einer schriftlichen Befragung evaluiert. Das langfristig angestrebte Ziel ist die Gestaltung interprofes¬sioneller Netzwerke über eine zentrale, sichere, niedrigschwellige und digitale Dokumentations- und Austauschplattform für die fallzentrierte Zusammenarbeit.
Across daycare, school and speech and language therapy (SLT), multifactorial expertise is required to assess the language skills of children and, if necessary, define suitable support. The structural complexity of health care, welfare and public education poses a particu¬lar challenge. The aim of the work was initially to reconstruct the care situation, including the interprofessional processes and structures relating to the assessment of children's language development, and to identify factors that promote and inhibit the collaboration. Research questions and project objectives were addressed using an explorative, sequential mixed-methods approach. On the basis of these results, an interprofessional assessment tool was developed for the assessment of children's language skills in the transition from nursery to school. This should enable an interprofessional exchange across systems and organizations in a central and asynchronous form. The long-term-goal is to create and sustain interprofes-sional networks through a central, secure, low-threshold and digital documentation and exchange platform for case-centred cooperation.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/118630
http://dx.doi.org/10.25673/116674
Open Access: Open access publication
License: (CC BY 4.0) Creative Commons Attribution 4.0(CC BY 4.0) Creative Commons Attribution 4.0
Appears in Collections:Interne-Einreichungen

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertation_MLU_2024_Winkler-HahnStephanie.pdf6.27 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open