Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/116677
Title: "Wenn man jetzt ein Erklärvideo sieht, dann läuft das wie ein Film mit." : Entwicklung und Evaluation eines Lehr-Lern-Konzepts zur Förderung von Informationskompetenz in der Lehrkräftebildung - Deutsch
Author(s): Naumann, StefanieLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Ballod, Manfred
Pirnay-Dummer, PabloLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2024
Extent: 1 Online-Ressource (VI, 344 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2024-01-08
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-1186330
Abstract: Die vorliegende Arbeit eröffnet mit der Entwicklung eines Lehr-Lern-Konzepts zur informationsdidaktischen Medienproduktion (IMP) ein Angebot zur Implementierung der Informationskompetenz in das Lehramtsstudium am Beispiel des Fachs Deutsch. Kern des Lehr-Lern-Konzepts ist die Produktion von Erklärvideos sowie die Reflexion dieses Prozesses. Das entwickelte Lehr-Lern-Konzept wurde innerhalb zweier Semester an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg im Lehramtsstudiengang Deutsch für Sekundarschulen und Gymnasien angewandt und mit Hilfe eines Integrated-Methods-Modells empirisch begleitet sowie ausgewertet. Die Ergebnisse der Untersuchungen zeigen, dass die Produktion der Videos eine geeignete Oberfläche bildet, um einerseits die Informationskompetenz (zukünftiger) Deutschlehrer*innen zu vertiefen und andererseits sie auf die Vermittlung derselben vorzubereiten. Zugleich zeigt die Arbeit, dass es notwendig ist, das Konzept der Informationskompetenz über einzelne Seminare hinaus curricular zu verankern.
With the development of a teaching-learning concept for information didactic media production (IMP), this thesis opens up an offer for the implementation of information literacy in the teacher training program using the example of the subject German. The core of the teaching-learning concept is the production of explanatory videos and the reflection of this process. The developed teaching-learning concept was applied within two semesters at the Martin Luther University Halle-Wittenberg in the teacher training course German for secondary schools and grammar schools and was empirically accompanied and evaluated with the help of an integrated methods model. The results of the investigations show that the production of the videos forms a suitable surface to deepen the information literacy of (future) German teachers on the one hand and to prepare them for teaching it on the other. At the same time, the work shows that it is necessary to anchor the concept of information literacy in the curriculum beyond individual seminars.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/118633
http://dx.doi.org/10.25673/116677
Open Access: Open access publication
License: (CC BY 4.0) Creative Commons Attribution 4.0(CC BY 4.0) Creative Commons Attribution 4.0
Appears in Collections:Interne-Einreichungen

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertation_MLU_2024_NaumannStefanie.pdf4.59 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open