Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dx.doi.org/10.25673/32440
Title: | 036 - Schemablock Zulliger: Z-Test (ZPID- 9001346) |
Author(s): | Lehr, Ursula Thomae, Hans Leinich, Lena |
Issue Date: | 1966 |
Type: | Documentation |
Language: | German |
Publisher: | Historisches Datenzentrum Sachsen-Anhalt |
Subjects: | BOLSA Psychologische Tests Längsschnittstudie Generationenforschung Methoden Psychological tests Longitudinal study Generational Research Methods |
Abstract: | Der Schemablock nach Zulliger (kurz Z-Test) ist eine abgewandelte und verkürzte Form des Rohrschachtests und gehört zu den Formdeutungsverfahren. Er erfasst nicht nur intellektuelle, sondern auch emotionale Aspekte. Ursprünglich war der Z-Test dafür gedacht, bestimmte Mitglieder einer Gruppe nach charakteristischen Auswahlkriterien der Bilder in einem Kurztest zu ermitteln. Dafür wurden die Antworten und Signierung von ca. 1.000 Versuchspersonen beiderlei Geschlechts und unterschiedlichen Alters zugrunde gelegt. Für weitere Informationen siehe Rohrschach Test (34). The Zulliger schematic block (Z-test for short) is a modified and shortened form of the pipe shaft test and is one of the form interpretation procedures. It covers not only intellectual but also emotional aspects. Originally, the Z-test was intended to determine certain members of a group according to characteristic selection criteria of the pictures in a short test. This was based on the responses and signatures of approximately 1,000 test subjects of both sexes and different ages. For further information see the Rohrschach test (34). |
URI: | https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/32619 http://dx.doi.org/10.25673/32440 |
Open Access: | Open access publication |
License: | In Copyright |
Sponsor/Funder: | Volkswagenstiftung |
Appears in Collections: | Musterbeispiele und Beschreibungen der Psychologischen Tests |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Psych_Test_b_36.pdf | 525.74 kB | Dokumentation | View/Open |