Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/32707
Title: Klinische Kriterien zur Abschätzung einer dauerhaften Shuntpflicht nach einer aneurysmatischen Subarachnoidalblutung
Author(s): Stemmer, Bastian Franz LudwigLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Heidecke, VolkmarLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Tronnier, VolkerLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Wirtz, RainerLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2019
Extent: 1 Online-Ressource (84 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2019-12-10
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-328927
Abstract: In über 20 % d. F. führt eine aneurysmatische Subarachnoidalblutung zu einem shuntpflichtigen chronischen Hydrozephalus (SDHC). Ziel dieser Arbeit war es, klinische Merkmale zur besseren Indikationsstellung einer Shuntimplantation zu untersuchen und in einer Klassifikation darzulegen. Entsprechend den Einschlußkriterien wurden Daten von 115 Patienten retrospektiv statistisch ausgewertet und in einer Klassifikation zusammengefasst. Ein erhöhtes Risiko für einen SDHC besteht ab dem 46. Lebensjahr, bei einem H/H-Grad >3, bei einem GCS < 10, bei einem mRS > 3, bei Vasospasmus, bei einem Liquorverlust über eine externe Ventrikeldrainage > 1500 ml in der erster Woche und bei einem initial erweitertem Ventrikelsystem im CCT. Ausgewählte Merkmale wurden zu einer Klassifikation zusammengefasst. Die Klassifikation ist einfach zu bestimmen und zeigte eine signifikante Korrelation. Eine prospektive Validierung ist noch nötig.
In over 20% of cases, aneurysmal subarachnoid hemorrhage leads to shunt-dependent hydrocephalus (SDHC). The aim of this work was to improve clinical aspects for better indication of a shunt implantation and to present it in a classification. According to the inclusion criteria data from 115 patients were retrospectively statistically evaluated and summarized in a classification. There is an increased risk for SDHC from the age of 46, with an H/H grade > 3, with a GCS <10, with an mRS > 3, with vasospasm, with CSF loss via an external ventricular drainage > 1500 ml in the first week and a larger ventricular system in the initial CCT. Selected features were summarized in a classification. The Classification is easy to determine and showed a good predictive value in the investigated patient population. Prospective validation is still needed.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/32892
http://dx.doi.org/10.25673/32707
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
Appears in Collections:Medizin und Gesundheit

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