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http://dx.doi.org/10.25673/34405
Title: | Systematic review and meta-analysis of arterial resection in pancreatic surgery |
Author(s): | Gomes dos Santos Ferreira Rebelo, Artur Luis |
Referee(s): | Kleeff, Jörg H. Michl, Patrick Mihaljevic, André Leopold |
Granting Institution: | Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg |
Issue Date: | 2020 |
Extent: | 1 Online-Ressource (75 Seiten) |
Type: | Hochschulschrift |
Type: | PhDThesis |
Exam Date: | 2020-08-28 |
Language: | English |
URN: | urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-346017 |
Abstract: | Hintergrund: Arterielle Resektionen bei Bauchspeicheldrüsenkrebsoperationen wurden mit hohen Morbiditäts- und Mortalitätsraten in Verbindung gebracht. Methoden: Vom 01.2011 bis 01.2020 wurde eine systematische Literaturrecherche zur Pankreaschirurgie mit arteriellen Resektionen durchgeführt. Ergebnisse: Insgesamt wurden 7077 Patienten identifiziert, darunter 807 mit arterieller Resektion. Morbidität und Mortalität bei diesen 807 Patienten betrugen 66,8% bzw. 5,4%. 7 Kohortenstudien wurden in die Metaanalyse einbezogen. Die Gesamtmorbidität (48% gegenüber 39%, p = 0,1) und die Mortalität (3,2% gegenüber 1,5%, p = 0,27) unterschieden sich zwischen Pankreasoperationen mit und ohne arterielle Resektion nicht signifikant. Die R0-Raten waren in der AR-Gruppe sowohl bei Patienten ohne (69% vs. 89%, p <0,001) als auch mit neoadjuvanter Behandlung (50% vs. 86%, p <0,001) niedriger. Schlussfolgerungen: Arterielle Resektionen erhöhen die Komplexität von Pankreasresektionsverfahren, wie die relevanten Morbiditäts- und Mortalitätsraten belegen. Background: Arterial resections in pancreatic cancer surgery have been associated with high morbidity and mortality rates. Methods: A systematic literature search for pancreatic surgery with arterial resections was carried out from 01.2011 until 01.2020. Results: A total of 7077 patients including 807 with arterial resection were identified. Morbidity and mortality in these 807 patients were 66.8% and 5.4%, respectively. 7 cohort studies were included in the meta-analysis. Overall morbidity (48% vs 39 %, p=0.1) and mortality (3.2% vs 1.5%, p= 0.27) were not significantly different between pancreatic surgery with and without arterial resection. R0 rates were lower in the AR group, both in patients without (69% vs 89%, p<0.001) and with neoadjuvant treatment (50% vs 86%, p<0.001). Conclusions: Arterial resections increase the complexity of pancreatic resectional procedures, as demonstrated by relevant morbidity and mortality rates. |
URI: | https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/34601 http://dx.doi.org/10.25673/34405 |
Open Access: | Open access publication |
License: | In Copyright |
Appears in Collections: | Interne-Einreichungen |
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