
Putting the Genie Back in 

the Bottle: Ruling 

Regimes and the New 

Media in the Arab World 

E x e cu t i v e  s u m m a r y 

The rapid growth of satellite television and the internet has shaken 

Arab governments’ traditional control over the media. This 

development has given unprecedented power to voices of dissent, both 

secular and religious. It has enabled popular participation in public 

debate and has given citizens the ability to mobilise mass protests. In 

the face of this threat to their authority, regimes have typically 

responded with heightened repression and censorship, in the name of 

stability. In some cases they have also attempted to co-opt the new 

media to their own advantage. However, Arab regimes are faced with 

competing demands: one the one hand they must ensure the take-up of 

communication technologies so as to keep pace with global change, but 

on the other hand they must limit the use of these technologies as a 

means of undermining regime control. In the long term, resolving this 

tension will only become more difficult; the genie is well and truly out 
of the bottle. 

DAVID HARDAKER 

Tel: +61 2 9427 7959 

Mob: 0424 033 700 

david@middleeastgulfconnection. 

com.au 

LOWY INSTITUTE FOR 

INTERNATIONAL POLICY 

31 Bligh Street 

Sydney NSW 2000 

Tel: +61 2 8238 9000 

Fax: +61 2 8238 9005 

www.lowyinstitute.org 

D e c e m b e r  2 0 0 8 A N A L Y S I S



=
qÜÉ=içïó= fåëíáíìíÉ= Ñçê= fåíÉêå~íáçå~ä=mçäáÅó= áë= ~å= áåÇÉéÉåÇÉåí= áåíÉêå~íáçå~ä=éçäáÅó= íÜáåâ= í~åâ=
Ä~ëÉÇ=áå=póÇåÉóI=^ìëíê~äá~K==fíë=ã~åÇ~íÉ=ê~åÖÉë=~Åêçëë=~ää=íÜÉ=ÇáãÉåëáçåë=çÑ=áåíÉêå~íáçå~ä=éçäáÅó=
ÇÉÄ~íÉ=áå=^ìëíê~äá~=Ô=ÉÅçåçãáÅI=éçäáíáÅ~ä=~åÇ=ëíê~íÉÖáÅ=Ô=~åÇ=áí=áë=åçí=äáãáíÉÇ=íç=~=é~êíáÅìä~ê=
ÖÉçÖê~éÜáÅ=êÉÖáçåK==fíë=íïç=ÅçêÉ=í~ëâë=~êÉ=íçW=
=
• éêçÇìÅÉ=ÇáëíáåÅíáîÉ=êÉëÉ~êÅÜ=~åÇ=ÑêÉëÜ=éçäáÅó=çéíáçåë=Ñçê=^ìëíê~äá~Ûë=áåíÉêå~íáçå~ä=éçäáÅó=~åÇ=

íç=ÅçåíêáÄìíÉ=íç=íÜÉ=ïáÇÉê=áåíÉêå~íáçå~ä=ÇÉÄ~íÉK===
=
• éêçãçíÉ=ÇáëÅìëëáçå=çÑ=^ìëíê~äá~Ûë= êçäÉ= áå= íÜÉ=ïçêäÇ=Äó=éêçîáÇáåÖ= =~å=~ÅÅÉëëáÄäÉ= ~åÇ=ÜáÖÜ=

èì~äáíó= Ñçêìã= Ñçê= ÇáëÅìëëáçå= çÑ= ^ìëíê~äá~å= áåíÉêå~íáçå~ä= êÉä~íáçåë= íÜêçìÖÜ= ÇÉÄ~íÉëI=
ëÉãáå~êëI=äÉÅíìêÉëI=Çá~äçÖìÉë=~åÇ=ÅçåÑÉêÉåÅÉëK=

=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
 
 
 
  
=
=
=
=
=
=
=
=
=
içïó=fåëíáíìíÉ=^å~äóëÉë=~êÉ=ëÜçêí=é~éÉêë=~å~äóëáåÖ=êÉÅÉåí= áåíÉêå~íáçå~ä=íêÉåÇë=~åÇ=ÉîÉåíë=~åÇ=
íÜÉáê=éçäáÅó=áãéäáÅ~íáçåëK==
=
qÜÉ= îáÉïë= ÉñéêÉëëÉÇ= áå= íÜáë= é~éÉê= ~êÉ= ÉåíáêÉäó= íÜÉ= ~ìíÜçêÛë= çïå= ~åÇ= åçí= íÜçëÉ= çÑ= íÜÉ= içïó=
fåëíáíìíÉ=Ñçê=fåíÉêå~íáçå~ä=mçäáÅóK=



Page 3 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

The rise of the so-called ‘new media’ – chiefly 
satellite TV and the internet – has placed 
additional strains on Arab societies and 
brought new tensions to Arab politics. It has 
given unprecedented power to voices of dissent 
and, unsurprisingly, ruling regimes are fighting 
back. In 2008, Arab governments backed a 
proposed region-wide law to remove the licence 
of satellite TV operators if they defamed 
national leaders. Internet bloggers have been 
harassed, beaten up and gaoled by state 
security for publishing material offensive to the 
state.  Recent years have seen some 
governments go on the front foot, launching 
their own satellite networks aimed at 
challenging the editorial line advanced by 
networks such as al-Jazeera. 

This paper analyses the impact on Arab politics 
and society of the new media.  In particular it 
brings to light some of the ways in which the 
internet and satellite television are increasingly 
working in combination to magnify each 
other’s power. It also examines the way that 
Arab regimes are attempting to resist the new 
media’s assault on their power and authority, 
while at the same time harnessing its power to 
develop their national economy. 

Satellite TV: relative freedom 

From Damascus to Dubai, from Giza to Gaza, 
wherever you tread in the Middle East there’s 
one thing you can’t miss: the satellite dish. 
They have transformed the landscape, whether 
sprouting from crowded apartment blocks or 
perhaps standing singly in impoverished 
villages. If a home can’t afford a dish, certainly 
the local coffee shop will. With millions of 
viewers and hundreds of channels, satellite 

television represents a vast potential for 
influence. 

Saddam Hussein’s invasion of Kuwait in 1990 
was the unlikely trigger for the proliferation of 
satellite television. For three days Saudi rulers 
kept the population in the dark about the 
potential threat to the Saudi state and the entry 
of American military forces into the country. 
Accustomed to absolute control over 
information, the ruling regime got a rude 
shock, however, when it discovered most 
people had already switched away from state- 
run television to CNN and knew perfectly well 
what was going on. An outside force, which 
recognised no border, had broken down the 
control of information and set the stage for an 
information (and entertainment) revolution. 

Drawing on their massive oil wealth, the Saudi 
royal family and its friends sought to harness 
the power of this new medium. Saudis close to 
the royal family launched the Middle East 
Broadcasting Centre from London in 1991. 
Then, in 1993, came the Arab Radio and 
Television network (ART), founded by Saudi 
mogul, Saleh Abdallah Kamel. This was 
followed by another Saudi venture, Orbit TV. 

By and large, the arrival of these new Saudi 
satellite networks did not dramatically change 
the nature of news coverage in the Arab world, 
though it did provide a welter of new 
entertainment and religious programming.  It 
was not until 1996 that the most dramatic 
change in Arab media took place. The 
modernising Emir of Qatar, Sheikh Hamad bin 
Khalifa al Thani, used his deep pockets to 
launch the now iconic satellite TV station, Al 
Jazeera.



Page 4 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

For Arab audiences it was a groundbreaking 
development.  Al Jazeera was a news-driven 
channel and its style of reporting marked a 
departure from state-controlled television’s 
steady diet of protocol news, whereby the 
leaders’ daily meetings and even important 
phone calls were reported in careful detail.  By 
contrast, al-Jazeera covered stories considered 
too controversial for state-run television. It 
developed the format of live on-air discussion 
which brought unprecedented criticism of Arab 
rulers. It covered key topics in the Arab world 
in a new and more pluralist fashion, giving, for 
example, Islamists the chance to debate their 
secular critics on live television.  It became 
compulsory viewing during seismic events such 
as the second Palestinian intifada (uprising) in 
2000, the terrorist attacks of September 11, 
2001 and the US-led invasion of Iraq in 2003. 

In 2003 Saudi Arabia – an occasional target of 
some of al-Jazeera’s more provocative 
programs – launched its own answer to the 
Qatari network, al-Arabiya (albeit privately 
owned by the MBC network).  Like Al Jazeera, 
it was a slick operation with a large network of 
news correspondents, but its news agenda has 
never been as provocative as its Qatari rival. 

It hasn’t just been wealthy Gulf states getting 
into the satellite television act.  In 2000 the 
Lebanese Shi’ite movement, Hizballah, 
launched its Al Manar (The Beacon) satellite 
station.  From 1991 Al Manar was a terrestrial 
station operating for five hours a day to an 
audience primarily in Beirut.  The move to a 
satellite platform, with Iranian funding, 
brought Al Manar a global viewing audience 
estimated in 2004 to be over 10 million people. 
In Iraq, sectarian groups launched their own 
shoestring operations following the US-led 

invasion of 2003. Sunni militants set up the Al 
Zawra station which broadcast a steady diet of 
US air strikes, all set to recitations of the 
Qur’an. 

Foreign-backed satellite networks have also 
moved into the market.  The United States 
administration funded the establishment of Al- 
Iraqiyya (The Iraqi) satellite channel in 2003 as 
part of its battle to win hearts and minds in 
Iraq.  In 2004 the US State Department-backed 
Al Hurra (the Free One) was launched to 
expose Arabs to the virtues of democracy as 
part of the so-called ‘War on Terror’.  In 2008 
the BBC launched its own Arabic satellite 
channel, capitalising on a 70-year presence in 
the region through its radio service.  The BBC’s 
Head of Arabic services, Hosam Al Sokkari, 
says the move was a recognition that satellite 
television was now the ‘platform of choice’ for 
the region. 1 

Fifteen years on the Middle East satellite 
television scene is bursting at the seams. Its 
potential viewing audience of around 300 
million can choose from hundreds of Arabic 
and foreign language channels, carrying 
everything from movies to sport to religion to 
pornography. 

Viewer numbers are difficult to tie down. 
However one authoritative source, the 2008 
Arab Public Opinion Survey, conducted jointly 
by the University of Maryland and Zogby 
International, has estimated that across the 
Arab world, a clear majority (53%) of viewers 
turn to Al Jazeera for news. 2 Next come the 
big Egyptian networks (aggregated total of 
17%), followed by Saudi Arabia’s Al Arabiya 
(9%) and another Saudi channel, MBC (7%). 
The same survey reveals marked local



Page 5 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

variations. In Lebanon, Al Manar channel has a 
viewing audience of 38% with Al Jazeera 
dropping to 13%.  In Jordan, Al Arabiya has 
higher than average influence with 31% of the 
audience, compared to Al Jazeera’s 46%. 

Al Jazeera, more so than the rest, has had a 
profound social and political impact. It has 
challenged restrictions and self censorship that 
prevented open criticism of leaders and it has 
permitted lively debate of many contentious 
issues. It has also had important ripple effects 
on journalism in the Arab world. It has forced 
state-run media to move, albeit very slowly, 
into areas which were once taboo. 

Jordan’s Princess Rym Ali, a former CNN 
correspondent who is establishing an academy 
to train Arab journalists, suggests the impact of 
Al Jazeera and others has placed pressure on 
State-owned television stations to compete with 
the new style of reporting. 3 At the same time, 
she says, they resist drastic change. ‘This is 
mainly due to the fact that their management 
and staff are reluctant, and sometimes inept, to 
adapt to the required professional standards 
and believe that information can still be 
controlled nowadays’, she told the writer. 

Nevertheless, even Al Jazeera, with its 
apparently fearsome independence, has its 
limits and no-go areas, principally anything 
which would reflect badly on Qatar and its 
rulers. It has, for example, contributed little to 
the reporting of one of the most contentious 
domestic issues in many of the Gulf  States – 
the rights of often poorly treated and poorly 
paid guest workers that live in these countries 
in their tens of thousands.  Another prominent 
example is the way that al-Jazeera has toned 
down its criticism of the Saudi monarchy 

following a thaw in Saudi-Qatari relations in 
2007.  There is also a danger in overestimating 
the impact of satellite television alone in 
changing the political map of the Middle East. 
As one veteran Egyptian journalist put it to the 
writer: ‘The regimes don’t change because of Al 
Jazeera or CNN’. 4 

The internet and the rise of the blogger 

While satellite television dominates the new 
media scene in terms of audience reach, the 
internet is the medium which has the greatest 
potential capacity to undermine the authority 
of Arab regimes. The countries of the Middle 
East have only limited to moderate access to 
the internet (see Table 1), yet internet activists 
in the areas of human rights, democracy and 
religion have already become a potent force. 5 

While the small gulf state of Qatar has 
dominated the satellite television story, it is 
Egypt where the most important regional 
developments have taken place as far as the 
internet is concerned.  Although Egypt lies near 
the bottom of the regional rankings in terms of 
percentage of internet penetration, its huge 
population of close to 80 million means that in 
absolute terms it has the highest number of 
internet users in the Arab world. 6 Its figure of 
8.5 million internet users is double the entire 
population of Lebanon. It is also three times 
the number of internet users than in the United 
Arab Emirates, which is at the top of the list of 
Arab countries in terms of the proportion of 
population using the net. 

Politically, Egypt has been described, in 
somewhat contradictory terms, as a liberal 
autocracy. 7 On the one hand, the ruling regime



Page 6 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

has maintained a state of emergency for close 
to a quarter of a century.  This has been 
justified largely on the basis of the political 
challenge posed by Islamists to the regime, yet 
the powers associated with the State of 
Emergency have also been used to suppress 
secular and liberal oppositionists.  On the other 
hand, the regime has allowed some space for 
limited political activity (including for 
mainstream Islamists like the Muslim 
Brotherhood).  Thus, when it comes to 
censoring the internet, either by design or by 
default, it has not been as fiercely oppressive as 
other states such as Syria which has banned a 
number of uses of the internet altogether. 

The result has been the emergence of a vibrant 
and influential community of bloggers in Egypt, 
who have embraced the internet as a way of 
expressing themselves on everything from 
politics, religion and society to the more 
mundane topics one would find on blogs in the 
West.  A 2008 Egyptian government study 
estimates there are 80,000 active blogs in the 
country. 8 The same report estimates that 10% 
of these blogs are read by 50,000 people or 
more.  This is roughly the same number who 
read one of Egypt’s national daily newspapers, 
Al Masry al Youm. 

2004: the year of blogging dangerously 

If the rise of satellite television can be dated to 
1996, with the launch of Al Jazeera, the rise of 
the internet as a vehicle for challenging the 
established political and social order can be 
dated to 2004.  This was the start of the so- 
called Arab Spring, the year of gathering 
discontent which manifested itself in street 
demonstrations in Cairo. 

The internet assumed a powerful role as a 
medium for citizen-initiated political action, led 
by young Egyptian bloggers like Wael Abbas, 
who chose the year of protest to reveal his 
identity after a decade of blogging 
anonymously. 9 He says the move to ‘come out’ 
gave him more credibility and more power. 
Ironically, it was the Al Jazeera satellite 
network – and Abbas’ dissatisfaction with its 
coverage of events in Cairo – which he says 
pushed him to be more strident and to start 
blogging under his own name. 

Abbas uses the internet to campaign for human 
rights and what he calls ‘Egyptian democracy’. 
He has called his blog ‘Egyptian Awareness’ 
because, he says, he wants people to be able to 
make their own choices based on an awareness 
of the truth.  This, he says, must occur before 
any move to democratic change. 

Another prominent Egyptian blogger, 26 year 
old Alaa Abd al Fattah, is also driven by a 
desire to bring a form of democracy to Egypt. 
He too was active during campaigns run by the 
so-called Kefaya (in Arabic ‘enough’) 
movement in the run-up to Egypt’s first multi- 
candidate Presidential elections in 2005. Abd al 
Fattah is a software specialist and sees his 
primary role as giving other people the tools to 
express themselves through their own blogs. 10 

Beyond the 2004/05 protests, blogging 
campaigns have contributed to other major 
protests such as the 2006 judiciary 
demonstrations in Cairo, (as a result of which 
abd al Fattah was gaoled for 45 days) and a 
2007 textile workers strike in the city of 
Mahalla, which erupted into violence between 
strikers and Egyptian security forces.



Page 7 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

Bloggers like Wael Abbas and Alaa abd al 
Fattah have focused on revealing injustices 
perpetrated by the state.  They have also used 
their blogs to expose everyday actions against 
citizens, such as police torture, sexual 
harassment of women in the streets or official 
corruption. Their coverage of these issues has 
been nimble and hard-hitting.  In Australia a 
blogger might more likely than not be blowing 
off a bit of steam about the world.  In Egypt, 
bloggers are at the frontline of journalism, 
using their ability to move around and to 
rapidly post information as it comes to hand. 

Indeed, as self-styled ‘citizen journalists’ they 
have had greater impact than their professional 
journalist peers.  This is partly because they are 
free of the shackles of the traditional media 
which will in most cases have business or 
political party links to the ruling regime. As 
well, as Jordan’s Princess Rym Ali pointed out 
to this author, journalism has traditionally been 
a low-prestige job in the Arab world. 11 The 
best and brightest go on to engineering or 
medicine. 

Compared to satellite television journalists, 
bloggers are harder to stop. Satellite television 
stations are subject to a range of restrictions at 
the hands of the State. Bloggers on the other 
hand can continue to work in numbers and to 
remain elusive.  ‘Traditional TV and 
newspapers didn’t think about how to tell the 
story to ordinary people’, Abd al Fattah says. 12 

‘Blogs have shown them how, for example by 
making judges (targeted by the Mubarak 
regime in 2006) heroic people.’ 

Abd al Fattah argues that, despite the relatively 
low level of penetration of the internet in 
Egyptian society, the internet – often combined 

with mobile phone text messaging – has helped 
generate civil action and broadened the 
audience for small, elite movements like Kefaya 
as well as larger movements like labour unions. 
‘There are now factory workers who blog and 
use mobile phones to mobilise protests’, he 
says.  Al Fattah also believes bloggers have 
changed the boundaries for traditional 
journalists, by making them hungrier to chase a 
story, and that they’ve given traditional 
journalists the leverage to cover stories which 
were once off limits, ‘because everyone is 
talking about it’. 

Integral to the impact of the bloggers has been 
the power of the picture, either photographs or 
video. Blogs have arguably been most effective 
when they post pictures taken on mobile 
phones, pictures which in earlier days would 
never have been taken, let alone seen the light 
of day. In the blogosphere, these pictures have 
indeed been worth a thousand words.  They 
represent undeniable evidence. Importantly, 
they are fodder for the mass medium of 
television. 

Facebook: a community of activists 

If blogs have been the domain of the lone wolf, 
then social networking internet sites have 
allowed activists to hunt in packs.  In 
particular, sites like Facebook have enabled 
widespread citizen participation in the political 
process. Importantly they have given dissenters 
the ability to gather their forces secretly and to 
do this on a very large scale.  In combination 
with the mobile phone, this has permitted 
protestors to alert each other quickly on 
changes in tactics or the moves of security 
forces. As a result internet protestors have



Page 8 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

gained a significant tactical edge over old-style 
protest movements which have had to run the 
gauntlet of state security services as they 
organise public gatherings. 

The most dramatic use of Facebook came in 
2007 when a young Egyptian woman, Israa 
abd al Fattah, gathered 70,000 members on her 
site to plan a strike in the Nile Delta city of 
Mahalla Al Kubra. It was the largest public 
protest ever organised in Egypt. The action 
caught Egypt’s security apparatus unawares 
and it rocked a government accustomed to total 
control over dissenters. The security forces 
responded ferociously, arresting Israa abd al 
Fattah and 500 protesters.  Her actions made 
her famous as ‘The Facebook Girl’, but she was 
an accidental hero. The young Cairo office 
worker had never before ventured into the 
world of political protest and it seems her 
extraordinary success surprised even her. 
Having been arrested and briefly gaoled she has 
reportedly decided against any more actions. 

Not so Ahmad Maher, a 27 year old civil 
engineer whose use of Facebook has seen him 
arrested and beaten by Egypt’s security forces. 
In contrast to Israa abd al Fattah, he is 
determined to keep going. Ahmad Maher has 
described in an interview how he was picked up 
by Egyptian Interior Ministry officials while 
walking along a Cairo street, blindfolded and 
taken to a local police station where he was 
beaten. 13 According to Maher, the officers 
wanted him to surrender the password to the 
so-called May 4 Facebook group which media 
reports said he had started in order to support 
a general strike timed for the birthday of 
Egypt’s President, Hosni Mubarak. 

When the writer spoke to him he had just been 
released after spending seven days in gaol after 
being seized again, this time from the streets of 
Alexandria along with other ‘opposition’ 
bloggers.  Despite this random arrest and 
though he still bears the scars of torture at the 
hands of the security services, Maher says he 
and others would continue. For Ahmed Maher 
Facebook has one decisive advantage over 
blogging: thousands of people can be together 
at the same moment. ‘It is impossible 
otherwise’, he says. 14 

A snowballing effect: blogs and satellite 
TV 

The two major strands of the new media, 
satellite television and the internet, may have 
developed separately, but increasingly they are 
working together in ways which add 
enormously to their power.  Each acts to the 
benefit of the other. The internet has high 
impact, but low penetration. Satellite television, 
on the other hand, has high penetration, but a 
relatively low impact as a medium of social 
protest.  Together, though, the two media 
multiply each other’s impact. Add to that 
enhanced mobile phone capabilities, and the 
new media represents a potentially powerful 
combined force. 

This technological force has led to the forging 
of new, informal alliances on the ground 
between professional journalists and blogger 
journalists who know that collaboration can 
bring results they could not hope to achieve 
working separately.



Page 9 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

Blogger Alaa abd al Fattah has told the writer 
that it is common for Arab satellite television 
reporters and bloggers to have each others’ 
mobile phone numbers. 15 He also cites a 
backdoor tactic used by state-employed 
journalists to get a delicate story into the public 
domain: the journalist will leak a story to a 
blogger so that he/she can then report on it for 
his/her newspaper after it has become public. 

At the same time, the internet can change the 
character of television, turning it from a passive 
to an interactive medium. A case in point is the 
prolonged textile workers’ strike in Mahalla in 
2007. While security forces restricted Al 
Jazeera’s cameras from moving into certain 
conflict areas, bloggers with their mobile phone 
cameras were busy capturing the behind the 
scenes mayhem and posting the pictures onto 
YouTube. They were then able to refer to these 
postings in their live interviews with satellite 
TV networks, giving viewers the ability to log 
on and see the pictures for themselves. 

The Emad Al Kabir case: the new media join 
forces 

One of the best examples of how the different 
strands of the new media work together to 
produce a powerful outcome is the case of a 
young Cairo man, Emad al Kabir. Blogger, 
Wael Abbas, led the effort to expose the case 
when he posted horrifying video of al Kabir 
being tortured in police custody.  His move led 
to the rare conviction and gaoling of Egyptian 
security officials. 

The video, which was captured on a mobile 
phone, showed the 21 year old minibus driver 
lying on the floor of a police station screaming 

in agony as officers sodomised him with a 
wooden pole. Al Kabir is heard crying for 
mercy on the video.  ‘Forgive me’, he screams. 
The black boots of policemen are seen around 
him, kicking his bound hands to prevent him 
from protecting his naked buttocks.  It emerged 
that the police themselves had made the video 
and sent it to the mobile phones of Kabir’s 
friends and colleagues to humiliate him. 

The police torture happened in January 2006 
but only saw the light of day ten months later, 
in November 2006, when Wael Abbas posted it 
on YouTube, linked to his blog site. The video 
on Wael Abbas’ site was followed up by the 
independent weekly newspaper, Al Fajr, which 
found the young Egyptian man who was 
tortured in the video.  Emad al Kabir agreed to 
be interviewed: a brave step given the stigma 
which surrounds sodomy in Egypt’s masculine 
culture. 

The widespread publicity caused an uproar in 
Egypt where police torture is common, but 
officially denied.  However, the video on Wael 
Abbas’ website was incontrovertible proof. 
The two police involved in the torture were 
charged and, twelve months after Wael Abbas 
posted the video, they were convicted and 
sentenced to three years in prison. 

The Emad al Kabir torture episode illustrates 
both the power and the limitations of the 
internet as medium for political change. 
Without Wael Abbas’ blog and the existence of 
YouTube on the internet, the story would never 
have seen the light of day.  But without the 
enormous reach of the traditional print and 
satellite broadcast media, the story might not 
have gathered momentum across Egypt and the 
Arab world.



Page 10 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

Wael Abbas points to the uneven and at times 
unjust relationship between bloggers and the 
mainstream media. ‘The video first has to go on 
the internet. If it is controversial that will force 
the newspapers and the television stations to 
act. They are looking for a juicy story. But the 
traditional and professional newspapers and 
TV will never put that to air first.’ 16 

Wael Abbas says he was told that those who 
gave him the police torture video tried to give 
the material to newspapers, but they wouldn’t 
take it.  ‘Newspapers and traditional television 
want someone else to take the cannon fire first. 
Their attitude is if someone is going to go to 
gaol let it be the blogger’, he says. 

The Al Kabir case was not the first time Wael 
Abbas had posted video of police torture on the 
internet but on this occasion there was a unique 
combination of factors which forced the state 
to act. Timing was one issue: the video came 
after the Arab world had seen photographs of 
US guards torturing Iraqis in Abu Ghraib 
prison.  Wael Abbas believes people were 
shocked to see Egyptian police doing the same 
thing to another Egyptian. This brought into 
play another factor vital to the success of Wael 
Abbas’ posting: on this occasion he was 
supported, rather than attacked, by the mass 
consumption newspapers and television which 
are run by or are closely linked to the 
government. 

Wael Abbas recalls another instance when he 
posted video of a young woman being slapped 
by an Egyptian police officer.  ’The traditional 
media attacked the authenticity of the video 
and attacked my credibility’, he says.  ‘They are 
always under pressure from Egyptian security. 

They say there is a member of the police force 
in every family, and that they are good people.’ 

A new power for religion 

While Western observers focus on the 
democratising possibilities of the new media, 
for the Arab world an equal or greater issue is 
the power of the new media to spread religious 
messages. Frequently, as in the case of the case 
of the popular internet site, Islamonline, the 
new media act simply as a vehicle for typically 
young Muslims to seek Islamic guidance on 
matters of everyday life.  Yet it has also 
provided Islamists with a very effective medium 
to spread their more politically-minded 
message. 

The Muslim Brotherhood has a sophisticated 
web presence, in English and in Arabic, with 
sites which bring together text, pictures and 
audiovisual material. And like their secular 
dissident counterparts, Muslim Brotherhood 
bloggers have used video and the power of first 
person stories to great effect, especially to 
campaign for the release of imprisoned 
members.  At times the Egyptian government 
has blocked access to the Muslim 
Brotherhood’s main website – and in response 
the Muslim Brotherhood has decentralised its 
internet presence with members setting up 
individual sites and blogs. 

Yet, almost as it is for the regime that they 
oppose, the internet is both an opportunity and 
challenge for the Brotherhood’s leadership.  As 
Brotherhood expert, Khalil al-Anani, has noted, 
the internet has also had an impact on the 
internal dynamics of the organisation. 17 For the 
first time it has given younger members a



Page 11 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

platform to publicly question the direction of 
the organisation, a major break with tradition 
for a strictly hierarchical organisation. 

Amre Khaled : new media superstar 

While the new media have given Islamist 
groups a new outlet for their message, nothing 
parallels the power which satellite television 
and the internet have delivered to Egyptian- 
born Islamic preacher, Amre Khaled.  A virtual 
unknown in the West, Khaled is the original 
new media superstar of the Arab world.  His 
extraordinary rise could not have happened 
without the new media, which enabled him to 
defeat a government ban and spread his 
message across national borders to his millions 
of predominantly young followers. 

Khaled rose to prominence in his native Egypt 
where followers would line the streets to hear 
his talks. By 2003, Khaled’s immense 
popularity saw him run foul of the Egyptian 
regime which felt threatened by his enormous 
following. The Egyptian government was 
concerned that Khaled was a wolf in sheep’s 
clothing: that he was, despite his denials, 
merely another manifestation of the banned 
Muslim Brotherhood.  As a result, the 
government barred Khaled from holding public 
meetings in Egypt. 

In response Khaled left Egypt and today lives 
between Lebanon and the United Kingdom. 
Nevertheless his program on the Saudi-backed 
religious satellite television network Iqraa has 
enabled him to speak to his followers with 
impunity, not only in Egypt but across the Arab 
world. 

Linked to his satellite programme, Khaled 
established what has become arguably the Arab 
world’s most powerful website, 
www.amrekhaled.net, a multimedia, interactive 
site which publishes his thoughts and speeches 
in 18 different languages.  This has been 
augmented by an Amre Khaled mobile phone 
news alert service and an Amre Khaled 
Facebook site. The new media have given him a 
channel directly to his key demographic: 15 to 
30 year old, educated, middle class Muslims. 
They are not only computer literate but are also 
precisely the group that Khaled believes will 
one day have the power to change Arab 
societies. 

In other respects, too, the new media is the 
perfect vehicle for Khaled’s message. It fits his 
image as a modern, forward-thinking preacher. 
The internet’s interactive features enable his 
young followers to be participants in teachings, 
rather than mere recipients as demanded in the 
traditional mosque setting. Online ‘chats’ are 
conducted in the informal language of the 
streets, rather than the stilted language of the 
mosque. 

When the writer met and interviewed Khaled in 
Cairo in 2006, he was a man well aware of his 
power. To demonstrate his success, he 
produced a tastefully designed Amr Khaled 
Annual Report which included a series of 
corporate graphs and pie charts illustrating his 
growing influence. His proudest boast was a 
graph showing the number of hits on the 
www.amrekhaled.net website soaring far and 
beyond the hits for the website of US talkshow 
queen, Oprah Winfrey. 

In partnership with the new media, Amre 
Khaled has carved a distinctive niche for



Page 12 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

himself in the Muslim Arab world. Like many 
Islamic leaders Khaled has tapped into the 
widespread disaffection of Arab youth who feel 
left behind by globalisation. He has warned 
them they must not fall prey to self-pity and 
has encouraged them to follow the path of 
Islam to rejuvenate their lives. 

The clear subtext to his message is that secular 
Arab regimes which have been propped up by 
the West have been complicit in a degradation 
of life for Muslims.  The power he has to 
spread that message across borders and into the 
living rooms of Arab homes has made Khaled a 
force that cannot be ignored.  Some Arab 
governments have coped with the new media 
power of Amre Khaled by co-opting him to 
their own causes, typically seeking the Khaled 
stamp of approval for social improvement 
programs.  The Dubai Police Department, for 
example, has included Khaled in its efforts to 
educate young Muslims about the dangers of 
drugs. 

The Amre Khaled case is an example of the 
new reality which is confronting Arab regimes 
because of the advent of the new media. 
Egypt’s decision to ban Khaled from preaching 
in person has only created a larger, regional 
phenomenon and arguably only increased 
Khaled’s power and standing among young 
Egyptians.  However, Egypt’s actions have 
succeeded, at least in the short term: Khaled is 
not attracting tens of thousands of young 
followers to rallies in Egypt and to this extent is 
not a visible threat to the regime. 

Regime responses to the new media 

Arab regimes have responded to the new media 
with a variety of predominantly punitive 
actions as they have sought to protect their 
position of power. Saudi Arabia, for example, 
has responded to the unpredictability of live 
phone-ins to television shows by simply 
banning the practice. 

Satellite television operators are vulnerable to 
the whims of Arab governments and their 
security forces and so are forced to tread a 
careful path.  Governments and their security 
forces have a number of direct methods at their 
disposal to simply halt activities they don’t like. 
These include arresting a reporter, banning 
cameras from sensitive areas, closing down a 
bureau and revoking an operator’s licence. 

All these have happened across the Arab world. 
Al Jazeera’s bureaus have been closed in 18 
countries, including Sudan, Somalia, Iraq, 
Kuwait and Jordan (the last, after a Syrian 
commentator criticised the Hashemite Kingdom 
over its peace deal with Israel, calling Jordan 
‘an artificial entity populated by a bunch of 
Bedouins’).  In June Egypt shut down the Cairo 
office of Iranian state-owned Arabic television 
channel, Al Alam, weeks after Egypt officially 
complained to Iran about an Iranian 
documentary highly critical of former Egyptian 
President Anwar Sadat. 

Governments can also act more indirectly (but 
just as effectively) by punishing a third party 
linked to a broadcaster. This occurred in Cairo 
in 2008 when the owner of Egypt’s largest 
independent satellite broadcasting firm, Cairo 
News Co (CNC), was charged with violating 
an anachronistic law.  CNC’s owner, Nader



Page 13 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

Gohar, has little doubt he was being punished 
because of the activities of Al Jazeera which 
uses CNC’s facilities to beam its signals back to 
Doha. 18 

No dish, no program 

Potentially the most serious problem for 
broadcasters is that Arab governments have the 
ability to simply pull the plug on a network. 
The biggest satellite carrier in the region, 
Arabsat, which is host to hundreds of satellite 
channels, including Al Jazeera, is under the 
effective control of Saudi Arabia.  Another 
major satellite company, Nilesat, is majority 
owned by the Egyptian government.  It, too, 
carries the signals of hundreds of satellite TV 
stations. 

In theory, this gives Egypt and Saudi Arabia 
enormous power as the owners of the means of 
transmission, though in practice they have so 
far backed away from using this power.  An 
exception was early in 2008 when the Egyptian 
state-owned Nilesat dropped a London-based 
satellite station, Al Hiwar, which was seen as 
sympathetic to the Muslim Brotherhood, the 
main opposition to the Mubarak regime. 

The rumblings of regime discontent 
surrounding satellite television came to a head 
in early 2008.  Led by Egypt and Saudi Arabia 
(the two principal owners of the satellite 
platforms), nearly all of the Arab League’s 22 
member countries backed a new charter which 
would give states the power to close down 
satellite stations whose broadcasts contravened 
the new rules. Qatar and Lebanon were the 
only two states not to back the move. 

The new charter was the first official region- 
wide attempt to bring to heel the unruly 
airwaves, but it was immediately denounced by 
human rights and democracy activists as a 
means of muzzling criticism of Arab leaders. 
The Charter included a clause requiring satellite 
TV broadcasters not to offend the leaders of 
the Arab world or national and religious 
symbols.  It also made it mandatory for satellite 
channels to conform to the religious and ethical 
values of Arab society and take account of its 
family structure. 

The document contained provisions for Arab 
governments to withdraw the work permits of 
media which break the regulations. 

So what does the move mean?  Egyptian-born 
democracy and human rights advocate, Saad 
Eddin Ibrahim, has acidly asked why the Arab 
Information ministers felt the need to convene 
an emergency meeting over the regulations.  ‘So 
what’s the emergency?’ he asked.  ‘The truth of 
the matter is that the Arab public space is 
getting out of the control of Egyptian and Arab 
regimes.” 19 

The obvious reading of the charter is that it is 
almost entirely aimed at Al Jazeera. The 
satellite station, in turn, has rejected the 
Charter outright on the grounds that it is a risk 
to freedom of expression in the Arab world.  It 
has warned that parts of the document are 
ambiguous and could be interpreted to ‘actively 
hinder independent reporting.’ 20 Ibrahim Helal, 
Deputy Managing Director for Al Jazeera’s 
English channel and formerly of Al Jazeera 
Arabic, has also suggested that the United 
States had influenced its Middle Eastern 
friends, Egypt and Saudi Arabia, to move 
against Al Jazeera. 21 The Bush Administration



Page 14 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

has long been critical of the Al Jazeera 
network, particularly over its preparedness to 
broadcast messages by groups such as Al 
Qaeda. 

The man in the eye of the storm has been the 
head of Journalism and Communications at the 
American University in Cairo (AUC), Professor 
Hussein Amin, who was a lead writer of the 
Charter.  Dr Amin is the head of the most 
powerful and progressive journalism 
department in the Arab world, a place which is 
home to lively academic debate on freedom of 
expression questions. At the same time he is 
also a member of the Egyptian government 
body which oversees radio and television 
broadcasting, the Egyptian Radio and 
Television Union (ERTU). 

In the face of attack from various sources, 
including AUC colleagues, Hussein Amin 22 

insists the Charter has been misunderstood.  He 
maintains the Arab world’s burgeoning satellite 
television sphere was badly in need of 
regulation and that any regulations affecting 
the Middle East must recognise that the region 
has different concerns to the West and must be 
‘tougher’ because of that.  His key concerns 
were that satellite television, unregulated, might 
continue to promote violence, terrorism and 
religious hatred, especially between Christians 
and Muslims. 

‘There is a law for the press and it has only has 
about 5 million readers a day tops, while 
satellite TV has no regulation and you see the 
hate coming out’, Professor Amin told the 
writer. 23 He said it was important to ensure 
that as Egypt and the rest of the Arab world 
moved into the digital age, the multi-channel 

platforms don’t fall into the hands of the 
Muslim Brotherhood. 

The Charter’s critics concede the need for 
regulation, but they question the means and the 
real aims.  The BBC’s Head of Arabic Services, 
Hosam Al Sokkari, agrees it is necessary to 
address issues such as the boundary between 
advertising and content, as well as a 
classification system of programs to protect 
children. 24 However he describes the Charter as 
a ‘nervous reaction’ to some aspects of 
expression that governments aren’t used to. ‘It 
was a mish-mash of ideas’, he says.  ‘I spoke to 
several information ministers and they all 
understood it differently. The religious content 
issue is interesting and needs to be in the 
context of legislation.  There needs to be a legal 
argument to define what it “incitement to 
hatred”.  I’m not sure that the Charter 
addresses that clearly.’ 

Jordan’s Princess Rym Ali describes the Charter 
as an unfortunate step backwards. 25 ‘It also 
seems to me to be quite a desperate move and 
not fully in sync with today’s technology, when 
you realise how impossible it will be very soon 
to prevent any information from coming up 
anywhere’,” she said.  In Princess Rym’s view, 
a charter is the wrong place to address 
questions of incitement to violence and the 
spread religious hatred. In her view these issues 
needed to be addressed at a broader social level 
and in the education system. 

Even the relatively freewheeling Al Jazeera 
network concedes the need for some form of 
regulation, in the face of the ability of some 
satellite broadcasters to fan hatred across 
borders or to become a mouthpiece for violence 
on behalf of different sects, especially in Iraq.



Page 15 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

However, it believes the industry should 
regulate itself, rather then be subject to an edict 
from Arab information ministers. 

The Charter is non-binding on member states, 
but the amount of backing it has received does 
appear to represent a threat to free expression. 
At the very least, the Charter’s sanctions are 
likely to create a pressure for Arab journalists 
to censor themselves lest they be gaoled and/or 
lose their livelihood on the whim of a 
government. And though the charter is 
designed for satellite television, already there is 
the possibility, flagged in Egypt’s Al Massri Al 
Youm newspaper, that its provisions will be 
applied to all electronic platforms, including 
the internet and the mobile phone. 26 

Regime responses to the internet: a pattern 
of repression 

Most of the Middle East and Gulf governments 
impose a form of censorship on the internet, for 
religious, political or ‘social good’ reasons. 
Arab governments are regularly rated by 
human rights and democracy organisations as 
being among the worst offenders in terms of 
censorship of the net, with Syria routinely near 
the top of the list of repressive regimes. 

In a 2008 report, the international media 
freedom organisation, Reporters Sans Frontiers 
(RSF) notes the dual track policy of Syria’s 
Assad government: it has encouraged use of the 
internet with pricing and competition policies, 
leading to a 40-fold increase in internet users 
from 2004; but at the same time, Syria has 
imposed draconian restrictions. 27 RSF notes 
that the state uses an internet filtering system 
called Thundercache to monitor content and to 

prevent downloading of video files. Hugely 
popular social networking and communication 
websites, such as Skype, Facebook, YouTube 
and Amazon are banned.  Setting up a blog is 
also made difficult with an official ban on 
Blogspot, a blog platform which is owned by 
Google. 

Along with Syria, RSF has included Saudi 
Arabia and Egypt in its list of ‘Internet 
enemies’. In Saudi, the government has 
established an official internet filtering agency, 
operated by the King Abdulazziz City for 
Science and Technology, to fight ‘terrorism, 
fraud, pornography, defamation’ and ‘violation 
of Islamic tradition’.  Elsewhere in the region, 
RSF lists Bahrain, Jordan and the UAE as 
‘countries under surveillance’ because they have 
either thrown bloggers into prison or imposed 
censorship on sites. 

Crime and punishment 

Apart from censorship, Arab governments have 
resorted to traditional approaches such as 
arrest, beatings, harassment and prison to halt 
internet dissent. In Saudi Arabia, where 
political parties and public gatherings are 
banned, 32 year old blogger Fouad al Farhan 
was arrested and detained for four months 
without charge at the beginning of 2008.  His 
crime was to criticise government corruption 
and advocate political reform.  There have been 
similar cases in Bahrain, Syria, Morocco and 
Tunisia. 

A large number of Egyptian bloggers, both 
secular and religious, have been arrested by 
security services and detained for days or 
months at a time.  Of those who have been



Page 16 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

charged and convicted, the toughest sentence 
was handed out to Abdel Karim Suleiman, who 
was given four years in prison in early 2007 – 
three years for blog posts that insulted Islam 
and one year for writings that defamed 
President Hosni Mubarak.  Egypt has employed 
other tactics to target individuals: 

Character assassination:  Blogger Wael Abbas 
found himself publicly accused of being a 
homosexual, a Christian, a man with a criminal 
record and an agent of US/Israeli influence, 
when none of the above were true. 

Surveillance of internet users: There are plenty 
of internet cafes where access to the net is 
cheap, only one Egyptian pound (about 25 
Australian cents) for one hour.  However, the 
Ministry of Interior monitors who uses internet 
cafes, with all visitors required to produce 
identification, which is recorded by the cafe 
owner. Those wanting a wi-fi connection must 
buy a scratch card and give their name and 
mobile phone number. 

As noted earlier, the Egyptian government is 
contemplating a set of apparently draconian 
laws, modeled on the Arab Charter for Satellite 
Television, which would give authorities 
sweeping powers. The laws would require 
people to have a licence to transmit any words 
or pictures on the internet or by mobile phone. 
Technically this would include even a text 
message. Failure to obtain a licence would be 
punishable by up to two years in prison and/or 
a fine of more than AUD$10,000. 28 

Bloggers are scornful of the new law and see it 
as unworkable.  However, they concede that it 
may make life more difficult for them, even if it 
is only part implemented. The likely result is a 

game of cat and mouse as bloggers find ways 
around any new laws. They could be forced to 
be anonymous, use encryption, use proxies 
outside Egypt or resort to fake names. 

American University of Cairo Professor, 
Hussein Amin, who had a lead role in drafting 
the laws, insists they are not designed to stop 
political blogging. 29 Nor, he says, are the laws 
aimed at censoring the internet. He defends the 
laws he’s helped draft on the grounds that 
while Egypt has a Press Law, it has no 
regulation at all of the internet.  ‘You can look 
at what England has. Australia has to police the 
internet. In Egypt we have nothing and we need 
some regulations.  This is a measure of 
security’, he said. 

The question, though, is: security at what cost? 
It’s a critical question which Arab governments 
are increasingly forced to face. 

As Table 1 shows, there has been a huge rate of 
growth in internet connectedness.  In some 
Arab countries the number of those having 
access to the internet has trebled between 2002 
and 2007. 30 At one level, this high rate of 
growth, albeit from a low level, reflects 
governmental awareness of a national 
development imperative to expand access to the 
internet to ensure their countries keep in touch 
with the digital revolution. 

This means Arab governments are confronted 
with a vexing question when it comes to the 
new power of the internet. On the one hand 
they must expand the reach of the internet to 
keep pace with global change.  On the other 
hand, the greater the reach of the internet, the 
greater its capacity to connect like-minded 
people who would like to get rid of their



Page 17 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

regimes.  The risk, as highlighted by the 
Egyptian blogger, Alaa abd al Fattah, is that 
government restrictions on the use of the 
internet in the interests of ‘a measure of 
security’ might serve to isolate important 
sectors of Arab society from advances in the 
rest of the world. 31 

In this context, abd al Fattah points to Iran, 
which has the highest percentage of internet 
subscribers (23%) in the Islamic Middle East. 
There the Ahmedinejad administration has 
responded to increasing dissent on the internet 
by escalating its repression of critics and 
ramping up its filtering and surveillance of the 
internet to the point where citizens are 
prohibited from accessing websites ranging 
from academic and social-networking sites to 
computer technology sites, especially those 
which relate to anti-filtering programs. The 
move might make the net more secure, but at 
the cost of impeding academic engagement with 
the outside the world. 

The dilemma facing Arab governments is made 
all the more pressing by other developments. 
First, there is a disproportionate number of 
young people in Arab societies, a so-called 
youth bubble, with 60% of the Middle East 
population under the age of 25.  This creates 
the prospect of a large class of unemployed, 
well-educated young people who are net-savvy 
and accustomed to using the internet as a place 
to express their opinion. 

Second, there is a generation of younger people 
in the Arab world growing up with a new 
reality: through sites like Facebook they can 
participate in shaping decisions which affect 
their lives.  AUC Professor, Dr Hussein Amin, 
cites a recent case of Egyptian students who 

used Facebook to organise action against their 
headmaster, a groundbreaking development in 
a society marked by paternalism. 32 The same 
school-aged children are growing up with the 
reality that with little or no money it is possible 
to start a site which might attract popular 
support for a cause. 

Third, developments in technology will likely 
make the new media an even more powerful 
tool for citizens.  The BBC’s head of Arabic 
Services, Hosam Al Sokkari, predicts that the 
blurring of the borders between television and 
computers will produce ‘a purely visual 
experience’, which links both platforms. 33 ‘In 
the future we’ll be talking about all media, not 
new versus old. It will produce a consistent 
information environment and it will be easier 
for journalists to move from one platform to 
another.’  This, Al Sokkari suggests, will 
produce a stronger flow between the media and 
will mean a stronger impact. 

Conclusion 

In the space of little over a decade, satellite 
television and the internet have introduced 
remarkable change to the dynamic of Arab 
politics. Who would have imagined 10 years 
ago that a citizen-initiated action could lead to 
the gaoling of Egyptian police?  Or that 70,000 
people could be mobilised to protest against the 
government?  The new media have therefore 
already forced a degree of accountability.  They 
have empowered citizens to act.  Most 
crucially, the new media have stimulated a 
degree of citizen participation in politically 
moribund, autocratic states.



Page 18 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

The new media has thrown down a major 
challenge to many Arab governments: how to 
exploit the internet and modern 
telecommunications in the interests of 
economic and social development, while at the 
same time limiting its use as a vehicle for 
organised dissent.  In the short term the result 
is likely to be more of what we have already 
seen; a twin track response where Arab 
government will open e-portals and on-line 
newspapers while their security forces chase, 
harrass and arrest on-line dissenters. 

Longer term, however, such an approach is 
likely to prove less sustainable.  As the leading 
Egyptian blogger, Alaa abd al Fatah, has 
declared to the writer: ‘The genie’s out of the 
bottle.’  But it is not just that Arab regimes will 
struggle to return the new media genie to its 
bottle; the question they face is whether they 
can afford to. 

NOTES 
1 Telephone interview with Hosam Al Sokkari in 

London, 27 August 2008. 
2 2008 Annual Arab Public Opinion poll, Survey of 

the Anwar Sadat Chair for Peace and Development 

at the University of Maryland (with Zogby 

International).  Survey conducted 28 March in 

Egypt, Jordan, Lebanon, Morocco, Kingdom of 

Saudi Arabia and the UAE. Sample size 4,046. 
3 Written response to questions and telephone 

interview with HRH Princess Rym Ali in Jordan, 29 

September 2008. 
4 Telephone interview with contact (name withheld) 

in London, 22 July 2008. 
5 International Telecommunication Union report, 

2007: www.itu.int. 
6 ITU report, 2007. 

7 See Daniel Brumberg, Islam is not the solution (or 

the problem). The Washington Quarterly 29 (1) 

Winter 2005-06 pp 97-116. 
8 In Arabic: 

http://www.idsc.gov.eg/upload/media/news/113/blog 

s%20final-2.pdf. 
9 Telephone interview with Wael Abbas, in Cairo, 18 

July 2008. 
10 Telephone interview with Alaa abd al Fattah, in 

Cairo, 16 July 2008. 
11 Written response to questions and telephone 

interview with HRH Princess Rym Ali of Jordan, 29 

September 2008. 
12 Telephone interview with Alaa abd al Fattah, in 

Cairo, 16 July 2008. 
13 Telephone interview with Ahmad Maher, in 

Alexandria, 4 August 2008. 
14 Telephone interview with Ahmad Maher, in 

Alexandria, 4 August 2008. 
15 Telephone interview with Alaa abd al Fattah, in 

Cairo, 16 July 2008. 
16 Telephone interview with Wael Abbas, in Cairo, 

18 July 2008. 
17 Brotherhood Bloggers: A new generation voices 

dissent, pp 29-37, On-line Islam: 

www.arabinsight.org. 
18 Human Rights Watch, News 23 May 2008: 

http://www.hrw.org/en/news/2008/05/23/egypt- 

satellite-company-punished-protest-footage. 
19 Speaking at Brookings Doha Centre event, 

Forward or Backward? The 2008 Arab Satellite TV 

Charter and the Future of Arab Media, Society and 

Democracy, 17 March 2008: 

www.brookings.edu/events/2008/0317_arab_media. 

aspx. 
20 Statement issued by Wadah Khanfar, Director- 

General, Al Jazeera, February 15 2008, as reported 

by Al Jazeera English: 

http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2008/02/ 

2008525142914447849.html.



Page 19 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World 

21 Also speaking at Brookings Doha Centre, 17 

March 2008. 
22 Telephone interview with Professor Hussein Amin, 

in Cairo, 8 August 2008. 
23 Telephone interview with Professor Hussein Amin, 

in Cairo, 8 August 2008 
24 Telephone interview with Hosam Al Sokkari, in 

London, 27 August 2008. 
25 Written response to questions and telephone 

interview with HRH Princess Rym Ali in Jordan, 29 

September 2008. 
26 www.almasry-alyoum.com, 10 June 2008. 
27 www.rsf.org. 
28 www.almasry-alyoum.com, 10 June 2008. 
29 Telephone interview with Professor Hussein Amin, 

in Cairo, 8 August 2008. 
30 International Telecommunication Union report, 

2007: www.itu.int. 
31 Telephone interview with Alaa abd al Fattah, in 

Cairo, 16 July 2008. 
32 Telephone interview with Professor Hussein Amin, 

in Cairo, 8 August 2008. 
33 Telephone interview with Hosam Al Sokkari, in 

London, 27 August 2008.



Page 20 

TABLE 1. Internet usage figures – ITU (International Telecommunication Union) 

2007 
Subscribers per 100 Users per 100 Broadband subscribers per 100 

Egypt 3.51 13.95 0.63 
Libya 1.38 4.36 0.16 
Morocco 1.55 23.38 1.53 
Bahrain 9.15 33.22 9.07 
Iran … 32.3 … 
Iraq 0.06 0.19 … 
Israel 27.6 28.9 22.06 
Jordan 3.8 19.02 1.55 
Kuwait 10.54 31.57 0.9 
Lebanon 8.58 26.28 5.3 
Oman 2.71 11.6 0.7 
Palestine 3.2 9.5 1.5 
Qatar 10.34 41.75 8.37 
Saudi 7.14 25.1 2.4 
Syria 3.49 17.4 0.04 
UAE 20.46 52.5 5.2 

Compare to: 
China 11.31 15.81 5.00 
Australia 34.25 54.00 23.3 

2002 
Subscribers per 100 Users per 100 Broadband subscribers per 100 

Egypt 0.93 2.82 - 
Libya … ... ... 
Morocco 0.2 2.4 0.1 
Bahrain 7.6 17.7 0.7 
Iran 1.25 4.85 - 
Iraq 0.06 0.1 - 
Israel 15.1 17.0 3.49 
Jordan 1.2 5.8 0.1 
Kuwait ... ... 0.44 
Lebanon 3.81 11.7 1.0 
Oman 1.9 7.2 - 
Palestine 0.72 3.0 - 
Qatar 3.05 10.4 0.03 
Saudi 2.42 6.17 0.15 
Syria 0.4 2.1 - 
UAE 7.7 27.1 0.4 

Compare to: 
Australia 23.2 45.8 1.3 

“-” means Zero or Less than 0.005 
“…” means Data Not Available 

A n a l y s i s 

Putting the Genie Back in the Bottle: Ruling Regimes and the New 

Media in the Arab World



ABOUT THE AUTHOR 

David Hardaker is a former award-winning Middle East correspondent for the Australian 

Broadcasting Corporation.  He speaks Arabic and has lived and worked in the Middle East for 

a number of years.  David Hardaker has established Middle East/Gulf Connection, a 

consultancy which specialises in the media and the Arab world.



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

www.lowyinstitute.org 


