
 

Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

Azerbaijan’s Free Expression Crackdown Intensifies in Run-up to Election  

2013 Biannual Report on Freedom of Expression in Azerbaijan         

 



 2 

This report is made possible thanks to support from International Media Support (IMS). The 
opinions expressed in this report are those of the authors and do not necessarily reflect the 
views of the donor. IRFS is solely responsible for the analysis and recommendations contained 
herein. 

 

Cover photo:  

Obyektiv TV reporter, Rasim Aliyev was attacked by a police officer while filming a peaceful 

Baku protest in support of the Occupy Gezi protests in Turkey. June 03, Baku. © IRFS 

For more information visit: www.irfs.org or follow us on Twitter @IRFS_Azerbaijan 

 

http://www.irfs.org/


 3 

Contents 

1. Introduction 
1.1. Background 
1.2. Objectives and focus 
1.3. Methodology and structure 

2. Recommendations 
3. Chapter One: Violence, blackmail, and pressure against journalists 
4. Chapter Two: Restrictions on privacy 
5. Chapter Three: Legal repression of freedom of expression 
6. Chapter Four: Detention of journalists, bloggers, and human rights 

defenders 
7. Chapter Five: State control over the media 
8. Chapter Six: Freedom of expression online 
9. Conclusion 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 4 

Introduction 

1.1. Background 
This report is a publication of the Institute for Reporters’ Freedom and Safety 
(IRFS), an independent, non-profit organization dedicated to promoting 
freedom of expression in Azerbaijan. IRFS was founded on World Press 
Freedom Day in 2006 by two Azerbaijani journalists in response to growing 
restrictions by the government on freedom of expression and media freedom. 
 
The organization’s reporting has been instrumental in bringing freedom of 
expression issues in Azerbaijan to the attention of relevant organizations and 
officials in the United States and Europe. IRFS has been a member of the 
International Freedom of Expression Exchange (IFEX) since October 2007 and 
became a member of the Global Network Initiative in November 2012. In May 
2013, IRFS’ online television channel, Obyektiv TV, was awarded a prestigious 
One World Media Award for its “outstanding media content which has made a 
real impact on people’s lives.”1 
 
IRFS’ broad freedom of expression approach and its ability to respond rapidly 
to even the most outrageous actions against press freedom are the defining 
factors of IRFS’ activities in Azerbaijan. This report is part of IRFS’ broader 
efforts to safeguard and promote freedom of expression in Azerbaijan. The 
publication of this report has been made possible thanks to support from 
International Media Support (IMS).  
 
IRFS monitors and reports on violations of freedom of expression in 
Azerbaijan, producing statements, appeals, analyses, and daily news reports, 
conducting press conferences, and raising awareness of journalists’ rights 
locally and internationally. As part of this commitment, IRFS has been 
regularly producing comprehensive reports on the state of freedom of 
expression in Azerbaijan.  
 
In the first half of 2013, the authorities engaged in an unprecedented 
crackdown to silence the few remaining critical voices in the country. 
International attention has faded, following an increased period of interest 
surrounding the Eurovision Song Contest and the Internet Governance Forum, 
which were held in Baku in 2012, and those who exposed unsavory truths 
about the country in connection with these events faced acts of retaliation. 
Now, as the October presidential election approaches, the authorities seem 
more determined than ever to stifle dissent. 
 

                                                 
1 http://bit.ly/10i8HCm 

http://bit.ly/10i8HCm


 5 

This report examines the freedom of expression situation in Azerbaijan from 1 
January to 30 June 2013. During this period, the government used excessive 
force to disperse peaceful protests, adopted a slew of regressive legislation – 
including extending criminal defamation provisions to the Internet – and 
continued to imprison journalists, bloggers, and human rights defenders who 
expressed critical opinions. By the end of June, 26 journalists had been 
attacked, and there were seven journalists, one blogger, and two human rights 
defenders behind bars in connection with exercising their right to freedom of 
expression. 
 
1.2. Objectives and focus 
In developing this report, IRFS sought to: 

 Assess the true state of freedom of expression, press freedom, and the 
right to access information in the country; 

 Raise awareness among local and international stakeholders about 
freedom of expression violations and engage them in the need for 
reforms; and 

 Advocate international best practices and provide recommendations for 
concrete steps to address violations and improve the freedom of 
expression situation in the country. 
 

 1.3. Methodology and structure 
This report was prepared on the basis of desk-based research, field 
investigations, interviews, monitoring of court proceedings, media-
monitoring, analysis of enquiries and complaints submitted to IRFS, IRFS 
safety hotline statistics, and other legally obtained information. IRFS staff 
compiled this report in close consultation with local and international 
freedom of expression experts. 
  
 The report contains six chapters covering the key areas on which IRFS 
focuses: the constitutional, policy and legal environment for free expression; 
impunity for attacks against journalists; and the working environment for 
journalists and other media workers. For the first time, this report contains a 
chapter on the issue of restriction of privacy, in particular surveillance of 
journalists, as violations of the right to privacy are increasingly used as a 
means to pressure critical journalists. 
  
 Following the introduction, the report contains IRFS’ recommendations 
to the Azerbaijani authorities to address the deteriorating freedom of 
expression situation in the country. Chapter One examines cases of violence, 
blackmail, and other forms of pressure against journalists. Chapter Two looks 
at restrictions on privacy. Chapter Three outlines legal means of repressing 
free expression. Chapter Four covers the detention of government critics, 
providing information on current and recent cases of detention and 



 6 

imprisonment in connection with freedom of expression. Chapter Five covers 
the ways in which the state controls both broadcast and print media. Chapter 
Six examines the situation of freedom of expression in the last largely free 
space in Azerbaijan: the Internet. IRFS’ conclusions on the free expression 
situation in the country are provided at the end of the report. 



 7 

Recommendations 
 
As this report shows, freedom of expression is under serious threat in 
Azerbaijan. The authorities must cease violations and take immediate action 
to improve the situation in accordance with the country’s international human 
rights obligations. To that end, IRFS has developed a set of recommendations 
outlining steps needed to protect the right to freedom of expression. 
 
IRFS calls on the Azerbaijani authorities to undertake the following steps: 
 
Put a stop to violence, blackmail, threats, and other forms of pressure 
against journalists: 

 Conduct thorough and transparent investigations into all cases of 
violence against journalists and prosecute those responsible in 
accordance with the law. 

 Redouble efforts to identify and prosecute those responsible for the 
murders of Elmar Huseynov and Rafig Tagi. 

 Make public all information related to the investigations into Huseynov 
and Tagi’s murders.  

 Fully investigate all reports of blackmail and threats against journalists, 
and establish adequate protection mechanisms to ensure their safety. 

 Cease illegal practices of surveillance of journalists and other critical 
individuals; take action to stop the dissemination of illegally obtained 
materials used against them; and conduct thorough investigations into 
all violations of the right to privacy of journalists, prosecuting those 
responsible in accordance with the law. 

 
Cease the use of detention and imprisonment to silence critical voices: 

 Immediately and unconditionally release the currently detained and 
imprisoned journalists, bloggers, and human rights defenders behind 
bars in connection with exercising their right to freedom of expression: 
Nijat Aliyev; Ilham Amiraslanov; Araz Guliyev; Fuad Huseynov; Hilal 
Mamedov; Bakhtiyar Mammadov; Faramaz Novruzoglu; Rashad 
Ramazanov; Tofig Yagublu; and Avaz Zeynalli. 

 Immediately and unconditionally release others in detention or prison 
in connection with exercising their right to freedom of expression, 
including the young activists affiliated with the Azad Genclik (Free 
Youth) Organization, the N!DA civic movement, and the Popular Front 
Party youth movement. 

 Drop the charges against all those who face jail time in connection with 
exercising their right to freedom of expression, including Ogtay 
Gulaliyev and Mehman Huseynov. 
 



 8 

Improve media legislation and policies: 
 Reverse regressive amendments extending criminalized defamation to 

online content, and abolish all criminal defamation provisions. 
 Reverse regressive amendments to the NGO law and other laws 

restricting the ability of independent NGOs to operate. 
 Reverse regressive amendments to the freedom of assembly law 

providing for steep fines for organizers and protesters of unsanctioned 
protests. 

 Reverse regressive amendments to the administrative code increasing 
the maximum period of administrative detention. 

 Cease the excessive use of defamation lawsuits to hinder the ability of 
critical newspapers to operate. 

 Reverse the ban prohibiting foreign broadcasters from accessing 
national frequencies. 

 Establish an independent Press Ombudsman in line with international 
standards and empower that position with the authority of Press 
Ombudsman that currently belongs to the Human Rights 
Ombudswoman. 

 Set up an independent broadcasting regulatory body to ensure the fair 
and transparent distribution of television and radio frequencies through 
a simplified licensing procedure. 

 Ensure that the public service broadcaster, Ictimai, complies with 
international standards for public service broadcasting and provides 
balanced and varied programming for all sectors of the population. 

 Allow for the creation of an independent self-regulatory body, 
comprised of media professionals, to ensure media accountability.  

 Ensure transparency in media-ownership structures. 
 Establish an independent oversight body to ensure that state-funded 

advertising is distributed to media outlets in a fair and transparent 
manner. 

 
IRFS also calls for media organizations to take full responsibility to care for 
their workers who may face attack by initiating preventive measures and 
providing adequate insurance cover for medical treatment.  

IRFS recommends that individual journalists and media workers always 
abide by the code of professional ethics, and in the case of threats to personal 
safety, immediately call the IRFS hotline (+99412 4087530 or +994 50 398 
4838) and inform IRFS, other civil society organizations, the media, and 
representatives of foreign and international diplomatic missions. 

Finally, IRFS calls on the international community not to turn a blind eye to 
the freedom of expression situation in Azerbaijan. Specifically, IRFS calls on 
the international community to: 

tel:%28%2B99450%20398%2048%2038


 9 

 Increase pressure on Azerbaijan to fulfill its international human rights 
and freedom of expression obligations at all possible bilateral and 
multilateral opportunities, particularly in the pre-election period. 

 Call upon the Azerbaijani authorities to end all forms of impunity for 
violence against journalists and ensure that all cases are adequately 
investigated and those responsible are brought to justice. 

 Call upon the Azerbaijani government to immediately and 
unconditionally release all journalists, bloggers, human rights 
defenders, and civic and political activists in prison or detention in 
connection with exercising their right to freedom of expression. 

  



 10 

Executive Summary 

 
With Azerbaijan’s October presidential election rapidly approaching, the 
authorities were busy in the first half of 2013, taking steps to silence critical 
voices and eliminate dissent. Critical journalists, bloggers, human rights 
defenders, and civic and political activists faced an unprecedented crackdown 
on their fundamental rights to freedom of expression, assembly and 
association. 
 
The reporting period – January through June 2013 – was marked by an 
onslaught of repression. Seven journalists, one blogger, and two human rights 
defenders remained behind bars in connection with freedom of expression, 
among the more than 80 political prisoners in the country. Impunity reigned, 
with 26 new attacks against journalists and a lack of progress in any of the 
previous hundreds of attacks, including two murders. One of the country’s 
highest circulation newspapers – and staunchest government critics – Azadliq, 
teetered on the brink of closure, its finances in a state of crisis due in large 
part to exorbitant fines imposed on it from excessive defamation lawsuits. 
 
The first half of 2013 was also marked by the adoption of a series of 
regressive legislation. Rather than fulfill Azerbaijan’s stated commitment to 
decriminalize defamation in 2012, on 4 June, President Aliyev signed into law 
a series of amendments that will extend criminal defamation provisions to 
online content. The law on freedom of assembly was again amended, further 
increasing already harsh penalties for organizing or participating in 
unsanctioned protests, and the maximum period of administrative detention 
was sharply increased. The NGO law was also amended, further restricting the 
ability of independent NGOs to operate, and making it easier for the 
government to shut down unwelcome organizations. 
 
Public officials stepped up their rhetoric against independent NGOs and media 
during the reporting period. In March, Presidential Chief of Staff Ramiz 
Mehdiyev gave a disturbing interview to state media, accusing foreign donors 
of “unlawfully” financing Azerbaijani NGOs.2 In May, Baku Metro head Tagi 
Ahmadov shouted at a journalist, saying journalists were “narrow-minded” 
and exclaiming “Know your place!” Two days later, Baku Mayor Hajibala 
Abutalibov told a reporter “When I see a journalist, I feel as if I see a dead man 
in the grave.”3 Senior Presidential Adviser Ali Hasanov also gave a number of 
worrisome statements during the reporting period. 
 
During this six-month period, there was also a notable shift in Azerbaijan’s 

                                                 
2 http://bit.ly/ZPTyJW 
3 http://bit.ly/18HNjRs 

http://bit.ly/ZPTyJW
http://bit.ly/18HNjRs


 11 

relations with the international community. The defeat in January of a key 
resolution at the Parliamentary Assembly of the Council of Europe on political 
prisoners in Azerbaijan, combined with the failure of top European Union 
officials to prioritize human rights during their talks with President Aliyev in 
Brussels in June – left the government feeling confident, while Azerbaijani 
civil society became further disillusioned with these bodies. 
 
The second Universal Periodic Review of Azerbaijan by the UN Human Rights 
Council took place in May, and contained many strong recommendations to 
improve the human rights situation in the country – although it remains up to 
Azerbaijan which recommendations to accept at the next Human Rights 
Council meeting in September.4 Azerbaijan continued to push for a downgrade 
in mandate of the OSCE Office-in-Baku, and as of the end of the reporting 
period, had not yet extended an invitation to the OSCE’s Office for Democratic 
Institutions and Human Rights to monitor October’s presidential election. 
 
IRFS considers the current freedom of expression situation in Azerbaijan 
alarming, and fears it will continue to worsen in the run-up to October’s 
election, as the newly adopted regressive legislation takes effect, and as the 
authorities work to quash any remaining criticism and dissent in the country. 
 
IRFS calls upon the international community to pay careful attention to 
developments in the country during this crucial period and to increase 
pressure on Azerbaijan to fulfill its international human rights obligations. 
Now, more than ever, actions are needed, not just words. 

 
  

                                                 
4 http://bit.ly/131ne9I 

http://bit.ly/131ne9I


 12 

Chapter One: Violence, blackmail and 
pressure against journalists 

 
One of the most significant obstacles to freedom of expression in Azerbaijan 
remains the high frequency of violent attacks against journalists and media 
workers and impunity for their attackers. Azerbaijan is facing a crisis of 
impunity, which continues to worsen in the run-up to the October presidential 
election. 
 
It is increasingly difficult, in fact nearly impossible, for journalists and media 
workers who have suffered serious violations of their human rights to obtain 
justice and accountability. This pervasive climate of impunity has resulted in 
widespread practices of self-censorship in the country. Many journalists fear 
crossing certain lines in writing about taboo topics, such as corruption and the 
business interests of the president’s family. 
 
In the pre-election period, the government has been engaging in a campaign 
to silence and discredit critical journalists, bloggers, human rights defenders, 
political activists and NGOs. Journalists covering protests and riots have 
increasingly faced police brutality and mistreatment over the past six months, 
even while wearing press jackets clearly identifying them as journalists. 
Authorities frequently interfered with the work of journalists attempting to 
cover protests, trials, and other events of public interest. This deliberate 
mistreatment of journalists performing their professional activities clearly 
evidences the regime’s intolerance to freedom of expression. 
 
The authorities have failed to respond to dozens of official complaints of 
police brutality towards journalists. No police officers have faced discipline 
for interfering with the professional activities of journalists. Such actions 
constitute violations of the right to access information guaranteed under 
Article 50 of the Azerbaijani Constitution (freedom of information) and Article 
10 of the European Convention on Human Rights (freedom of expression). At 
a minimum, impeding the professional activities of a journalist creates a 
liability under Article 163 of the Constitution. 
 
The ruling regime bears responsibility for the atmosphere of impunity in 
which assassinations of, and physical and moral attacks against journalists 
encroaching on powerful interests are commonly practiced as a way to silence 
critical voices.  
 
On 2 March, journalists in Azerbaijan and around the world marked the eighth 
anniversary of the unsolved murder of Monitor editor-in-chief Elmar 
Huseynov, who was fatally gunned down in his apartment building in a well-



 13 

organized attack in 2005. With Huseynov’s death, the Azerbaijani people lost a 
voice that courageously sought to report the truth. His case has become 
deeply symbolic, reminding the Azerbaijani media community of the courage 
needed to pursue investigative journalism and of the inherent risks associated 
with this work. 
 
Since Huseynov’s murder, there have been more than 200 violent attacks 
against journalists in Azerbaijan, including the murder of prominent journalist 
and writer Rafig Tagi in November 2011. So far in 2013, there have been at 
least 26 reports of violent attacks against journalists, 24 of which happened 
on the job. In addition, there were numerous reports of pressure from 
authorities and other forms of interference with journalists’ work, as well as 
threats of violence against journalists. 

In the cases mentioned below, and indeed in virtually no case of violence 
against a journalist since Huseynov’s murder, have the authorities undertaken 
serious investigations into the attacks and brought the true perpetrators to 
justice. This has created a climate of fear for the media community and 
impunity for those who wish to use violence to silence criticism. 

On 12 January, authorities used excessive force to disperse an unsanctioned 
protest in the Baku city center in response to deaths of conscripts in non-
combat situations. Police used violence against up to 10 journalists who were 
clearly identifiable because of their press jackets and cameras. IRFS Chairman 
Emin Huseynov was among those injured during the protest. A police officer 
deliberately pushed Huseynov to the ground, where he hit his head on a large 
rock and sustained a minor head injury. The incident was captured on film.5 
During the reporting period, the European Court of Human Rights started 
communication in a case related to a previous attack against Huseynov by 
police in 2008. 

On 22 January, Azadliq newspaper correspondent for the Ganja region Arshad 
Ibrahimli reported that he received a phone call from a person claiming to be 
an employee of the Ganja City Police Office, who told Ibrahimli he was under 
surveillance. The next day, Ibrahimli noticed a plain-clothed man following 
him. He said police might have suspected him of publicizing information about 
a conflict between a former police chief and the Ganja City Mayor. 

On 24 January, musavat.com news portal reporter Araz Bayramov, faced 
violence from police while covering a riot in the Ismayilli region. Bayramov 
was filming police officers using excessive force against citizens, when he was 
stopped by a policeman. Bayramov was forcibly taken to the police office, held 
for an hour, and released after police confirmed his employment with his 

                                                 
5 http://bit.ly/1aNA5QA 

http://bit.ly/1aNA5QA


 14 

editorial office. Bayramov was later detained for a second time, again while 
filming the riot, at which point he was slapped by a policeman. He was held for 
20 minutes and then released. 

On 26 January, authorities used excessive force to disperse an unsanctioned 
opposition protest in the Baku city center. Police and plain-clothed officials 
used force to remove journalists with and without press jackets from the 
demonstration location. Yurd TV reporter Emin Shahverdizadeh was 
deliberately pushed from behind by a plain-clothed official into Obyektiv TV 
reporter Rashad Aliyev. Both journalists fell to the ground, resulting in Aliyev 
sustaining a leg injury and Shahverdizadeh’s video camera being broken. 
Several media representatives were taken to police offices, including 1news.az 
reporter Zaur Rasulzadeh and blogger Fuad Hajiyev, who was filming the 
protest. Ministry of Internal Affairs officer Orkhan Akhundzadeh, dressed in 
plain clothes, was particularly active in ordering the detention of journalists 
who were not wearing press jackets. 

On 31 January, Azadliq newspaper regional correspondent for Ismayilli Elchin 
Ismayilli reported being followed by taxis without number plates and 
intimidated for several days. Ismayilli said he was repeatedly intimidated by 
the District Prosecutor, local government employees, and Deputy Chief of 
Police Shohrat Karimov, who claimed he had leaked news to the media about 
the 23-24 January riot in Ismayilli and organized visits by journalists and 
human rights defenders to the region. The officials told him to stop. He also 
received threatening phone calls and SMS messages. On 8 February, Ismayilli 
was summoned to the police office to give a statement. He reported that the 
intimidation stopped after he went public. 

On 4 February, Obyektiv TV employee Javid Gurbanov faced interference 
from security police while he was performing his professional duties in front 
of the Department for the Investigation of Grave Crimes of the Prosecutor 
General’s Office. Security police officers confiscated Gurbanov’s camera and 
took him to the police office while he was filming REAL movement head Ilgar 
Mammadov and Musavat Party deputy chairman Tofig Yagublu, who had been 
invited for interrogation in connection with the Ismayilli riot. Gurbanov was 
released after 30 minutes, and his camera was returned 15 minutes later. He 
was told that he must get permission before filming government buildings, 
which is not provided for in Azerbaijani law. 

On 5 February, deputy editor of Azadliq newspaper Rahim Hajiyev was 
summoned to the Prosecutor General’s Office in connection with an article 
titled ‘Shamakhi residents prepare to protest.’ Hajiyev reported that First 
Deputy Prosecutor General Rustam Usubov told him the information was 
incorrect and required him to refute it, warning that administrative or 
criminal proceedings could be initiated. Hajiyev stated that the warning was 



 15 

unfounded, as it was the newspaper’s duty to spread the information. 

On 15 February, Unikal newspaper editor-in-chief Asef Rzayev reported that 
he was being intimidated. After the newspaper published articles stating that 
the Ag Hotel in the Absheron district functioned as a house of ill repute, 
Rzayev said a man called Elchin called him and threatened him, saying if he 
did not stop publishing articles about the hotel, he would regret it. Rzayev has 
reported the issue to the Ministry of Internal Affairs’ 102 hotline, and the 
newspaper has appealed to the Ministry and the Prosecutor General’s Office. 

On 19 February, IRFS regional correspondent for Nakhchivan Hakimeldostu 
Mehdiyev reported that his wife had been refused medical treatment by both 
hospitals both in Sharur and Nakhchivan City. She suffers from a severe 
condition requiring surgery, which had been scheduled at the Nakhchivan City 
hospital. However, the surgeons refused to start the operation, on the grounds 
that Mehdiyev had problems with “the top.” Mehdiyev and his family have 
faced years of persecution in connection with his journalistic activities. 

On 20 February, freelance journalist Fuad Huseynov received a death threat 
in Prison #12, where he is serving a six and a half year sentence on politically 
motivated hooliganism charges. His mother, Susana Huseynova, reported that 
prison management suspected Huseynov of complaining to local media about 
illegal activities in the prison, complaints of which Huseynov was not aware.  

On 21 February, Obyektiv TV reporter Albufat Namazov was attacked while 
performing his professional duties. Namazov was attempting to film outside 
the Sumgayit Court of Appeals where youth activist Nigar Yagublu’s trial was 
taking place, as plain-clothed men were preventing media workers and 
political party activists from entering the courtroom. Plain-clothed men 
pushed Namazov and forcibly prevented him from filming. 

On 24 February, opposition Musavat party council member Jahangir 
Amirkhanli was summoned by police in the region of Ganja in connection 
with an article he had published in Yeni Musavat newspaper, titled “Ganja – 
beautiful land, poor town.” Amirkhanli reported that he was called to the 
Kapaz District Police Office, from where he was taken to the Ganja City Police 
Department. He met with Deputy Police Chief Ilgar Balakishiyev, who 
expressed objection to what was written in the article and accused the 
journalist of being biased. Amirkhanli was then released.  

On 27 February, Natig Gulahmadoglu (Adilov), a journalist with Azadliq 
newspaper and Media TV as well as press attaché for the opposition Popular 
Front Party, reported that two of his relatives had been arrested in connection 
with his journalistic activities. Adilov’s brother, Murad Adilov, and cousin, 
Sabuhi Nadirov, were arrested by officers of the Sabirabad District Police 



 16 

Department on drug trafficking charges. Adilov believes the men were 
targeted because of his criticism of the government. 

On 2 March, Zerkalo newspaper reporter Rashad Rustamov was beaten by a 
village municipality chief and six other men while carrying out his 
professional duties. Rustamov reported that he was investigating a complaint 
from residents of the Chovdar village in the Dashkesen region, who claimed 
their lands had been illegally seized by the Azerbaijan International Mineral 
Resources Operating Company. When he arrived, a man identifying himself as 
the municipality head took him to a schoolyard, where he and six other men 
beat Rustamov and took his voice recorder. The newspaper’s management has 
appealed to the Ministry of Internal Affairs and the Prosecutor General’s Office 
in connection with the case. 

On 14 March, Gundalik Baku newspaper editor Habil Valiyev was attacked by 
two men in Baku. Valiyev reported he had received a call from unknown 
people who asked to meet him near his house. When he arrived, he discovered 
there were 10 men armed with pistols and knives. Two of them beat Valiyev 
on his ear and temple with the handle of a knife. He has identified one of the 
men as Baku resident Emil Zeynalov; the second attacker was a passenger in 
Zeynalov’s Mercedes Benz. Valiyev said the men attacked him as they knew he 
was the editor of Gundalik Baku, he believes in connection with a series of 
recent articles exposing trafficking in persons and other crimes. Valiyev 
reported the attack to the Ministry of Internal Affairs’ 102 hotline, and an 
investigation has been opened by the Yasamal District Police. 

Yafez Akramoglu 
RFE/RL Nakhchivan correspondent Yafez Akramoglu received a series of 
threats and blackmail attempts during the reporting period. 
 
On 6 April, Akramoglu reported that he had been subjected to a blackmail 
attempt. He said he had received a letter containing photographs of a naked 
woman, text from a Facebook chat, and a CD, all of an intimate nature. The 
next day, Akramoglu said a representative of Nakhchivan’s Ministry of 
National Security (MNS) contacted him, acknowledged the package was sent 
by the Ministry, and demanded that he stop publishing negative materials 
about Nakhchivan. Akramoglu said the official also offered him money, which 
he refused to take. 
 
On 19 April, pro-government online television station Ses (Voice) aired 
recordings of mobile phone conversations between Hasanov and residents of 
Nakhchivan, which was believed to have been orchestrated by the MNS. 
 
On 10 May, Akramoglu reported that he had received a death threat from an 
employee of the Nakhchivan MNS while he was in Istanbul working on a story 



 17 

about Nakhchivan is living in Turkey. He said the official had come to his 
apartment with a group of five men, demanding the reporting he had 
prepared about. They threatened to kill him if he did not hand it over. With 
the help of his flat-mates, Akramoglu was able to force the men to leave. 
 
On 12 June, Akramoglu requested police protection for himself and his family 
in Baku, as he found out one of the men involved in the incident, Khano 
Amayev, was in Baku. The police called Akramoglu to the police office to take 
his statement, then told him that Amayev’s number, which Akramoglu had 
provided, was out of reach, and there was nothing more they could do. 
Amayev later gave a statement to musavat.com, saying he did not intend to 
intimidate Akramoglu. 
 
Akramoglu has reported receiving other threatening phone calls and 
messages, demanding that he stop his investigations. He believes he has been 
targeted for his stories exposing human rights violations and other abuses of 
power by local government officials, in particular the case of Nakhchivan 
Resident Turaj Zeynalov, who died in August 2012, allegedly after being 
tortured in custody of the Nakhchivan MNS. Akramoglu and RFE/RL have 
appealed to the Ministry of Internal Affairs, the MNS, and the Prosecutor 
General’s Office, in connection with the case. Akramoglu said the Ministry of 
Internal Affairs had promised to investigate the matter. 

 

On 25 April, RFE/RL correspondent Khadija Ismayilova was subjected to 
another provocation, when a pro-government website posted a fabricated 
pornographic video purporting to depict Ismayilova. Ismayilova previously 
faced serious violations of her privacy in March 2012, when a sex video of her 
was posted to the Internet after she refused to be silenced following a 
blackmail attempt. 

On 27 April, Azadliq newspaper journalist Khalid Garayev was attacked by a 
group of Ministry of Transportation employees. On his way to work, near the 
20 January metro station, Garayev saw the officials beating a taxi driver. When 
he approached the group and inquired about the situation, they pushed and 
hit him, made derogatory comments about the media, and seized his camera, 
saying they could do what they wanted to, before driving off. The head of 
Azadliq newspaper’s policy department, Seymur Hazi, who happened upon 
the scene, was also mistreated by the officials when he attempted to help his 
colleague. The Ministry of Transportation and the Press Council failed to 
provide any assistance, despite Garayev’s multiple phone calls to them. 

On 28 April, Azadliq newspaper Ismayilli region correspondent Elchin 
Ismayilli received another threatening phone call, this time from the former 
first deputy of the Ismayilli city mayor, Rafael Ahmadov. According to the 



 18 

journalist, Ahmadov insulted him and threatened to hire someone to beat and 
kill him in connection with his posts on social media networks, which were 
critical of local officials. Ahmadov refuted the allegation, claiming he had only 
called to express his dissatisfaction over being insulted, and had not 
threatened him. 

On 9 May, Bizim Yol newspaper correspondent Javid Gurbanov was subjected 
to pressure by police while performing his job. He was stopped by police 
while filming in front of the Heydar Aliyev Palace in Baku for a report on the 
Flower Day festival. He was then stopped while taking still photos from 
further away. They required him to accompany them to the police station, and 
threatened to arrest him if he did not delete the photos. Gurbanov was 
released after he deleted the photos. 

On 10 May, Hurriyet newspaper reporter Azer Sadikhov reported being 
pressured by police while covering the Flower Day festival in Baku. According 
to Sadikhov, several uniformed and plain-clothed police officers confronted 
him, took his camera and forced him into a patrol car, where he was held for 
several hours. They released him once the event was over, after they deleted 
everything he had filmed. 

On 10 May, RFE/RL correspondent Azer Ali was detained while performing 
his job in the city of Imishli. Ali was covering a protest by a group of Imishli 
residents in front of a local government building, when police intervened, 
beating and detaining some of the protesters. Ali was detained while filming 
the beating, and held for five hours before being released. On 11 May, Ali was 
charged with insubordination and fined 200 AZN by the Imishli District Court. 

On 12 May, first deputy editor of Yeni Musavat newspaper Azer Aykhan 
received threatening calls from two mobile numbers. Aykhan believed the 
calls might have been connected to his recent publication of several articles 
exposing illegal activities of Ganja city mayor Elmar Veliyev. On 15 May, 
Aykhan was invited to the Ministry of Internal Affairs’ Department for 
Combating Organized Crime to give information about the incident. The 
Ministry promised to work to identify the men who had made the calls. 

On 14 May, employees of SalamNews Information Agency and InterAz TV 
Rauf Ahmadov and Baba Khalafov were attacked by the police while 
performing their job. They had filmed a car chase by Ministry of 
Transportation employees in the Qusar district. After the officials failed to 
stop the car they had been pursuing, they blocked the road, refusing to allow 
the journalists to pass. When they asked why they had been stopped, the 
officials attacked the journalists and tried to seize their equipment. They 
reported the incident to the Qusar branch of the Ministry of Transportation’s 
State Road Transport Service, and the chief of the branch said the incident was 



 19 

unacceptable and that the officials had no authority to stop cars. Ahmadov and 
Khalafov have filed a complaint with the Qusar District Police Office, which 
claimed not to be aware of the incident when IRFS called them for comment. 

On 14 May, freelance journalist Idrak Abbasov reported being threatened by 
residents of Lankaran city. The threats followed Abbasov’s interview with the 
father of a girl who had been subjected to misconduct by a teacher at a local 
school. The man Abbasov had interviewed was arrested on drug charges in 
February. 

On 16 May, Hafta Ichi newspaper journalist Qalandar Khachinchayli was 
pressured by police while performing his job. He was filming a conflict 
between a group of people and the police near the Elmlar Akademiyasi metro 
station. The group had been on a bus coming back from the Ministry of Justice, 
where they had filed a complaint. The police stopped the bus, forced the 
passengers to get off, and questioned them about the complaint they had filed. 
Khachinchayli was taking photos of the incident when a police officer seized 
his press ID card and shoved him into a car. Police officers deleted the photos 
he had taken and took him to the Yasamal District Police Department, where 
he was told he had been detained as a suspect for not wearing a press jacket, 
although he had presented an ID. They then apologized and released him. 

On 17 May, police forced Obyektiv TV reporter Farida Aliyeva to stop 
covering a demonstration outside the Presidential Administration building in 
Baku. Residents of the Sabirabad district were protesting the arrest of three of 
their relatives, when a conflict broke out between them and the police. Aliyeva 
was covering the event when police officers detained her, forced her to give 
an explanation, and deleted the photos she had taken before releasing her. 

On 17 May, editor of moderator.az Zulfugar Huseynzadeh was detained in 
front of the Ministry of Internal Affairs’ Department for Combating Organized 
Crime. He was there to attend a press conference called by lawyer Aslan 
Ismayilov in connection with the arrest of blogger Rashad Ramazanov. When 
Ismayilov started to speak about Ramazanov’s case to Huseynzadeh and a few 
other journalists, police began to push the lawyer towards a police car. When 
Huseynzadeh advised Ismayilov not to go with the police, he was also 
detained and taken to the Narimanov District Police Office, where he was held 
for two hours. No explanation was given for his detention. 

On 23 May, Yeni Musavat newspaper journalist Araz Bayramov faced 
pressure by police while filming the funeral of soldier Togrul Abdullazadeh in 
Lankaran city. He was mistreated by some of the funeral attendees; one man 
grabbed his arm and pulled him away, and two other men attempted to seize 
his camera. The police arrived shortly afterwards and demanded Bayramov 
present his press ID card, then detained him until the deceased soldier’s 



 20 

relatives arrived. 

On 30 May, RFE/RL correspondent Elchin Ismayil reported that he was 
attacked by a functionary while performing his job in the region of Ismayilli. 
He was filming some flood damage in the area when Samad Kamilov, the 
assistant chief executive of Ismayilli punched him and tore his shirt. Kamilov 
injured Ismayil’s neck with a key and shouted at him, saying “Why do you 
think you are? Why do you film all of this and create problems?” He then got in 
his car and drove away. Ismayil reported the incident to the Ministry of 
Internal Affairs’ 102 hotline, and appealed for a medical examination. Kamilov 
rejected the accusations in a statement to RFE/RL. 

On 2 June, ANS TV correspondent Elnara Mammadova and cameraman Firuz 
Aghayev were attacked by police officers while they were covering a peaceful 
Baku protest in support of the Occupy Gezi protests in Turkey.6 The two 
journalists sustained injuries in the attack and underwent a medical 
examination. The police claimed they did not recognize the ANS 
correspondents as they were not wearing clothing identifying them as 
journalists, although they had the station’s logo on their microphones. 

On 3 June, IRFS photojournalists Rasim Aliyev and Mehman Huseynov were 
attacked by police while filming a peaceful Baku protest in support of the 
Occupy Gezi protests in Turkey.7 Aliyev was punched by a police officer, who 
also seized his mobile phone. Huseynov was violently pushed and threatened 
with arrest for filming the police officer punching Aliyev. The police officers 
who were filmed attacking Aliyev – Mais Aliyev and Zahid Dashdamirov – 
were later fired. 

On 3 June, gundemxeber.az reported that police carried out a raid in the 
Nasimi district of Baku, where they detained several newspaper vendors and 
took them to Police Station #22. The police confiscated their newspapers and 
forcibly took the vendors to the police office. The Ministry of Internal Affairs’ 
press service denied reports of the detentions. 

On 11 June, unknown intruders broke into the car of well-known journalist 
Tapdig Farhadoglu, correspondent of Voice of America and Turan News 
Agency, and presenter of Obyektiv TV online television. The incident 
happened in front of the Caspian Plaza Business Center. One of the car’s 
windows was broken and a bag was stolen, containing a microphone. 
Farhadoglu reported the incident to the Ministry of Internal Affairs’ 102 
hotline and filed a complaint with Yasamal District Police Office #27. 

On 12 June, freelance journalist Idrak Abbasov was subjected to pressure by 

                                                 
6 http://bit.ly/1e0QhOf 
7 http://bit.ly/14SbH0a 

http://bit.ly/1e0QhOf
http://bit.ly/14SbH0a


 21 

a public official in Lerik city. Abbasov had visited the Lerik city 
administrative-territorial unit several times, attempting to get a document. 
After several visits, during which the head of the unit, Atamali Najafov was out 
of the office, Abbasov called the mobile number posted on the door of 
Najafov’s office. Najafov answered and invited Abbasov to a nearby teahouse, 
where he was playing dominoes during working hours. Abbasov inquired 
when Najafov would return to work, resulting in Najafov shouting and 
swearing at him and attempting to seize Abbasov’s camera, as he was filming 
the incident. Abbasov has filed a complaint with the Lerik District Police 
Office. 

On 14 June RFE/RL correspondent Azer Ali, was pressured by an employee of 
the Ministry of Emergency Situations during Minister Kamaladdin Heydarov’s 
meeting with local residents in the Salyan district. The employee did not allow 
Ali into the meeting and forced him to leave the area, using abusive language. 
The Ministry of Emergency Situations failed to answer IRFS’ many phone calls 
attempting to look into the matter. 

On 14 June, presenter of Space TV’s program ‘Etibar Edin’ (Rely On Us) Ilham 
Mirzayev was attacked by a group of four men as he left the Space TV studio. 
The men, who had disguised their faces, threatened to kill the TV host and his 
family. Mirzayev was reportedly assaulted for providing assistance to a 
person who had turned to his program for help. He has filed complaints with 
the prosecutor’s offices of the Narimanov district and Baku city.  

On 15 June, avropa.info website reporter Saleh Gafarli was attacked while 
performing his job. After Gafarli had secretly filmed a café-brothel located on 
the Imishli-Bilesuvar highway, he was severely beaten by the brothel owner 
and a group of 13 other men. The men took his mobile phone, watch, and ID 
card, and threatened him, stating “Do you know who you are messing with? 
Do you know whose café this is?” Gafarli was released after two hours of 
physical and mental abuse, following the intervention by a group of guests, 
but they kept his belongings. The people who helped get Gafarli released took 
him to the hospital, where he was examined and provided with medical care. 
Gafarli reported the incident to the Ministry of Internal Affairs’ 102 hotline. 
Imishli District Police Department officers took his statement and organized a 
medical examination, which provided evidence of the attack. 



 22 

Chapter Two: Restrictions on privacy 
 
In recent years, illegal forms of surveillance have increasingly been used as a 
means to pressure critical journalists. Data gleaned through illegal 
surveillance has been used in blackmail attempts against journalists, or to 
publicly humiliate and potentially discredit them, should they choose not to 
cooperate with the would-be blackmailers.  
 
Both the act of illegal surveillance itself, and the public dissemination of data 
gathered from illegal surveillance practices, constitutes a serious violation of 
the right to privacy, which is a fundamental human rights provided for in a 
number of international and regional treaties which Azerbaijan has ratified. 
Violations of the right to privacy have implications for the exercise of other 
human rights, such as the right to freedom of expression and freedom of 
association. 
 
Digital surveillance is a particularly growing threat to freedom of expression, 
as journalists, bloggers, social media activists, and human rights defenders are 
increasingly finding themselves the targets of monitoring by the authorities, 
who are working to eliminate criticism and dissent and prevent the 
distribution of unwelcome information. 
 
Hidden cameras 
The use of hidden cameras in journalists’ places of residence has been a 
particularly egregious violation of privacy in several cases. Hidden cameras 
have been used to film intimate acts of critical journalists, which are then 
disseminated online, and/or broadcast via state-controlled television stations.  
 
In October 2010, just two weeks ahead of the November 2010 parliamentary 
elections, opposition Azadliq newspaper editor Azer Ahmedov was targeted 
in this way. A video of him engaged in an intimate act, taken by a hidden 
camera, was first distributed via social media networks, and then broadcast 
via nationwide Lider TV on its evening news program “Seda.” The segment 
was labeled “The Naked Truth of the Opposition.” 
 
In April 2011, in the midst of a series of protests in Baku inspired by the Arab 
Spring, Azadliq newspaper employees Natiq Adilov and Qan Turali were 
secretly filmed in their rooms at the Afra hotel in the Oguz region. The video 
was broadcast on Lider TV. The journalists filed a lawsuit against Lider TV, 
but it has been denied up through the Supreme Court. They are now preparing 
a submission for the European Court of Human Rights. 
 



 23 

It should be noted that in these cases, the National Television and Radio 
Council (NTRC) did nothing to stop the broadcasts, despite the fact that they 
were illegal. The NTRC’s lack of independence and transparency is examined 
in Chapter 5 of this report. 
 

Khadija Ismayilova 
In March 2012, prominent investigative journalist and RFE/RL correspondent 
Khadija Ismayilova was subjected to a blackmail attempt and subsequent 
gross violation of her right to privacy.  She received a letter containing 
intimate photos of her and a note reading “Whore, behave. Or you will be 
defamed.” Rather than be silenced, Ismayilova went public about the 
blackmail attempt. As a result, a sex video of her filmed by a hidden camera 
was posted to a number of websites.  
 
During the reporting period, a fake pornographic video purporting to depict 
Ismayilova, was posted online, which has been included in greater detail in 
Chapter 1 of this report. Despite these violations and many other forms of 
pressure against her, Ismayilova has continued her investigative journalism, 
exposing issues the authorities would rather keep hidden, such as corruption 
and human rights abuses. 

 
Mobile network surveillance 
In April 2012, Swedish Public Service Broadcaster SVT released an 
investigative documentary, revealing in depth the extent to which Swedish-
Finnish telecommunications firm TeliaSonera cooperates with intelligence 
services in Azerbaijan, Georgia, Kazakhstan, Tajikistan, and Uzbekistan.  
 
The documentary exposed how TeliaSonera’s subsidiaries – including in 
Azerbaijan – allowed “black boxes” to be installed into their 
telecommunications networks, allowing for surveillance of all 
communications passing through the networks, including phone calls, texts, 
Internet usage, and billing data. According to SVT, such practices are ongoing. 
 
During the reporting period, mobile phone surveillance was evident in one 
instance of pressure against RFE/RL Nakhchivan correspondent Yafez 
Akramoglu, which has been included in greater detail in Chapter 1 of this 
report. 
 
Surveillance in public places 
Azerbaijanis are being subjected to intrusive surveillance and data collection, 
often without their knowledge or consent. Actions that could constitute 
violations of the right to privacy are now being legalized by the government. 
 



 24 

For example, since 2012, license plates assigned to vehicles sold within the 
country have been fitted with radio frequency identification (RFID) tags, 
allowing for special streetlights to determine vehicles’ location and direction. 
RFID is the wireless, non-contact use of radio frequency electromagnetic fields 
to transfer data for the purposes of automatically identifying and tracking tags 
attached to an object. RFID tags mounted onto license plates identify the 
owner, identification number and type of vehicle.   
 
The Ministry of Internal Affairs has installed an urban security system with 
thousands of cameras that can recognize and track vehicles, and can detect 
people’s faces, using smart video technology. The Ministry of Transportation 
has set up security cameras throughout the country. 
 
Despite the pervasive presence of security cameras, the authorities have failed 
to use the videos obtained by these cameras in investigations into violence 
against journalists, such as the November 2011 murder of Rafig Tagi. This 
calls into question the true purpose of such surveillance measures.  
 
Mandatory registration of IMEI numbers 
On 1 May, it become a mandatory requirement that every phone brought into 
Azerbaijan for personal use and operating on the SIM cards of the country’s 
mobile operators must be registered no more than 30 days after the phone 
begins operating on a local network. The International Mobile Equipment 
Identity (IMEI) code of each device must be registered with the Central Post 
Office. A further worrisome requirement is that identification cards must be 
presented to register mobile devices, although mobile operators already must 
record individuals’ passport data when they buy a phone. If a phone owner 
fails to comply with this procedure, his or her phone will automatically be 
switched off from the local network.  
 
One main justification for this strict requirement is that it is claimed to be a 
measure against phone theft. The IMEI number is used by a GSM network to 
identify valid devices, and can be used as a kill-switch that would render 
smartphones inoperable in the event that they are stolen. Other reasons 
provided for this requirement are to prevent mobile phones that do not meet 
certain technical standards from being brought into the country; and ensuring 
competition among manufacturers.  
 
IRFS considers these measures a violation of the right to privacy, and believes 
such measures should be voluntary, not compulsory. 
 
  



 25 

Chapter Three: Legal repression of freedom of 
expression 

 
While the Azerbaijani Constitution provides for the rights to freedom of 
expression and media freedom, the ruling regime has increasingly restricted 
these rights in practice, particularly related to sensitive issues such as 
criticism of the president and government corruption.  
 
During the first half of 2013, a slew of regressive legislation was adopted, 
restricting the operations of NGOs, significantly increasing the maximum 
period of administrative detention, and extending criminal defamation 
provisions to online content. Previous regressive legislation sharply 
increasing penalties for organizing or participating in unsanctioned protests 
took effect during the reporting period, and began to be used. These changes 
will negatively impact the chances of the October presidential election being 
conducted in a fair and free manner in accordance with international 
standards. 
 
In addition, the idea of an alarming draft law was floated, that would 
criminalize cooperation of Azerbaijani citizens with any Armenian 
organization or their representatives. Parliament’s press service denied the 
existence of such legislation, but MP Gudrat Hasanguliyev confirmed that he 
had submitted the draft for consideration. If adopted, the bill would have 
serious negative consequences for freedom of expression in Azerbaijan. 
 
Restrictions on NGOs 
On 11 March, President Aliyev signed into law a series of regressive 
amendments that severely restrict the ability of independent NGOs to 
operate.8 The changes to the law on NGOs, law on grants, and law on freedom 
of religion, which were adopted by Parliament on 15 February, stipulate that 
NGOs receiving donations of a value greater than 200 AZN without a formal 
agreement could face massive fines and confiscation of property. The 
amendments make it possible for the government to quickly and easily shut 
down critical NGOs. The changes took effect in early May. 
 
During the reporting period, the authorities also stepped up other forms of 
pressure on independent NGOs. Critical NGOs continued to be denied 
registration, including the Public Union “Center to Protect the Interests of 
Society,” which had its appeal denied on 29 January by the Baku Court of 
Appeals, and the Human Rights Club, which was denied registration on 19 

                                                 
8 http://bit.ly/10zUraz 

http://bit.ly/10zUraz


 26 

February by the Baku Administrative-Economic Court #1, after attempting to 
register for three years. 
 
On 10 April, employees of the Prosecutor General’s office illegally inspected 
and sealed the office of Azad Fikir (Free Thought) University (AFU). AFU is an 
alternative education project implemented by the OL! Movement, which 
provides a forum for youth to learn about and discuss topics that are not 
possible elsewhere. The explanation was later given that the office had been 
sealed in connection with the arrests of activists of the NIDA civic movement 
and the lack of registration of the OL! Movement. On 30 April, AFU was evicted 
from its office at the AF Mall Shopping Center with two hours’ notice, in 
violation of their contract – which the AF Mall falsely accused AFU of violating. 
 
In a statement made on 14 March, Head of the Presidential Administration 
Ramiz Mehdiyev accused foreign donors of “unlawfully” financing Azerbaijani 
NGOs.9 IRFS believes the authorities are setting the stage for a larger 
clampdown on independent NGOs by claiming they are part of a foreign plot 
to destabilize the country. 
 
Restrictions on freedom of assembly 
During the reporting period, the authorities began imposing steep fines on 
protest organizers and participants under new amendments to the law on 
freedom of assembly. In November 2012, Parliament dramatically increased 
the penalties for organizing or participating in unsanctioned 
protests.10Protest participants can now be fined between 500 and 1,000 AZN, 
and organizers can be fined between 1,500 and 3,000 AZN if they are ordinary 
citizens, or between 3,000 and 6,000 AZN if they are officials. If the organizer 
is a legal entity – such as a political party or an NGO – it can be fined between 
15,000 and 30,000 AZN.11 
 
Many of those fined so far have refused to pay, as part of a civil disobedience 
campaign. As a result, court bailiffs seized property belonging to these 
individuals and their families, and some of the activists have been ordered to 
carry out community service in lieu of paying the fines. In light of the financial 
hardships faced by many activists and NGOs, as well as the fact that critical 
groups are rarely granted permission to hold demonstrations, these 
provisions could have a serious chilling effect on freedom of assembly in the 
country. This is a particularly ominous move in light of the upcoming 
presidential election in October.  
 

                                                 
9 http://bit.ly/ZPTyJW 
10http://bit.ly/Z8ZFrR 
11http://bit.ly/ZeMtka 

http://bit.ly/ZPTyJW
http://bit.ly/Z8ZFrR
http://bit.ly/ZeMtka


 27 

On 14 May, parliament also adopted amendments increasing the maximum 
period of administrative detention for many offences, including organizing or 
participating in unsanctioned protests, which will be publishable by up to 60 
days of administrative detention (increased from 15 days). This means that 
activists participating in protests in the run-up to October’s election face the 
risk of being locked up for the entire campaign and election period. 
 
Criminalized defamation extended to the Internet 
Among the most longstanding legal provisions problematic to freedom of 
expression are the defamation provisions that remain in Azerbaijan’s criminal 
code. The government failed to implement the provision of the “National 
Action Program for increasing the efficiency of human rights and freedoms in 
the Republic of Azerbaijan”12 for the adoption in 2012 of a new defamation 
law which would decriminalize defamation.  
 
In perhaps the most worrisome legal development during the reporting 
period, on 4 June, President Aliyev signed into law a series of draconian 
amendments to the Criminal Code that make online defamation a criminal 
offense publishable by imprisonment for up to three years.13 The amendments 
had been adopted by parliament on 14 May. The changes will take effect in 
late July. 
 
It should be noted that government had developed a better version of the 
Draft Law on Protection from Defamation in cooperation with civil society 
organizations. That version did not contain some of the problematic 
provisions that were added later, and contained important clauses 
guaranteeing freedom of expression. However, the problematic version, which 
contradicts international freedom of expression standards, was submitted to 
the Council of Europe’s Venice Commission for technical review.14 
 
Civil defamation provisions are also widely used to restrict the ability of 
independent and opposition newspapers to operate. Highly critical 
newspapers such as Azadliq, Yeni Musavat and Khural are the most frequent 
targets of defamation lawsuits, many of which are based on complaints filed 
by Members of Parliament (MPs) and other public officials. The heavy 
damages awarded as a result of these lawsuits contribute to the already dire 
financial situation of these newspapers, making continued operations difficult. 
 
There were a number of significant developments in civil defamation cases 
against critical media outlets in the first half of 2013. 
 

                                                 
12http://bit.ly/PxH3Tw 
13 http://bit.ly/14gKMce 
14 http://bit.ly/13Pa0ym 

http://bit.ly/PxH3Tw
http://bit.ly/14gKMce
http://bit.ly/13Pa0ym


 28 

Azadliq newspaper on the brink of closure 
As a result of steep fines imposed on Azadliq newspaper through defamation 
lawsuits and other economic factors, the newspaper remains in a critical 
financial situation and has announced several times it might be forced to 
close. Azadliq is among the highest circulation newspapers in the country and 
is well known for its criticism of the authorities, which makes it a frequent 
target for defamation lawsuits, many filed by public officials or their relatives. 
 
During the first half of 2013, steep fines were imposed on Azadliq in two 
separate defamation lawsuits. The newspaper also retained debts from 
previous defamation lawsuits from 2012. 
 
On 14 February, the Supreme Court, presided over by judge Tatyana Goldman, 
denied a cassation appeal filed by Azadliq newspaper. The court upheld the 
30,000 AZN fine imposed on the newspaper by a ruling of the Yasamal District 
Court on 14 June 2012, which was upheld by the Baku Court of Appeals on 13 
September. Head of the Baku Metro, Tagi Ahmadov, had filed the lawsuit, 
claiming that his dignity, honor, and business reputation were insulted in an 
article titled “Tagi Ahmadov appropriated 5 kopecks,” which noted that after 
metro fares had been raised to 20 kopecks, it became impossible to use 5 
kopecks previously loaded onto metro cards. 
 
The Yasamal District Department for the Execution of Judgments sent a notice 
to Azadliq’s editorial office on 5 April, stating that the 30,000 AZN fine must be 
paid within 10 days, after which mandatory execution of the judgment would 
be applied. Azadliq was unable to pay the fine, resulting in the Yasamal 
District Court freezing the newspaper’s bank account on 16 April. Azadliq 
applied to the Yasamal District Court, requesting the option of paying the fine 
in installments. On 19 June, the Nasimi District Court unfroze the account after 
Azadliq reached an agreement with Ahmadov, that the newspaper would pay 
400 AZN per month to a children’s home. 
 
On 19 February, the Baku Court of Appeals, under presiding judge Ilgar 
Damirov, denied an appeal filed by Azadliq newspaper against a fine imposed 
on the newspaper by a ruling of the Yasamal District Court on 22 October 
2012. Bina shopping center owner Kabira Mammadova had filed the lawsuit 
against Azadliq newspaper and its employee, Ramin Deko, for defamation. The 
newspaper and Deko were ordered to pay Mammadova 30,000AZN and 
2,000AZN in compensation respectively. Mammadova claimed that her 
business reputation was damaged by the articles “Kabira Mammadova’s 
Eurovision Operation” and “Kabira Mammadova’s New Title Deed Operation” 
published by Azadliq newspaper. 
 



 29 

In addition, a new defamation lawsuit was filed against Azadliq in April. 
Deputy Defense Minister and Lieutenant General Chingiz Mammadov filed a 
lawsuit against the paper, based on an article titled “Army or a place for trade 
in human lives?,” published in the 20-24 March 2013 edition of the paper.  
Mammadov claimed that the article contained untrue and libelous 
information about the Ministry of Defense, damaging the reputation of the 
Ministry and the honor and dignity of Ministry officials. Mammadov requested 
a retraction and 100,000 AZN in compensation, to be transferred to the 
Armed Forces Assistance Fund. 
 
Besides the defamation lawsuits, a major cause for Azadliq’s financial 
difficulties was the inability of the Qasid Press Distribution Company to pay 
the 40,000 AZN debt it owed the newspaper for papers it had sold. 

 
In March, Minister of Internal Affairs Ramil Usubov, and Minister of 
Emergency Situations Kamaladdin Heydarov, filed two parallel defamation 
lawsuits against Azadliq newspaper editor-in-chief Ganimat Zahid. The two 
ministers appealed to the court over the article “Ramil Usubov gets angry at 
Kamaladdin Heydarov” that was published in the 1 March issue of the 
newspaper. They requested that the court punish Zahid under articles 147.1 
and 147.2 of the Criminal Code (defamation). On 18 March, the ministers 
withdrew the lawsuits, following Azadliq’s publishing of a refutation and an 
apology on 12 March. 
 

Yeni Musavat newspaper also under pressure 
Two new lawsuits were brought against Yeni Musavat newspaper during the 
reporting period, one of which was later dropped. One of the suits was filed by 
Baku Steel Casting JSC and the Baku Steel Company, over the article 
“Industrial plant of the Zulfugarli brothers plundered and closed” published in 
the newspaper on 23 November 2012. The plaintiffs claimed that the article is 
damaging their business reputation, and has asked the court to order the 
newspaper to provide a retraction and pay one million AZN in compensation. 

On 26 February, Yeni Musavat newspaper editor-in-chief Rauf Arifoglu told 
IRFS that such a huge claim is aimed at “eliminating the newspaper.” “Those 
who file defamation lawsuits against Yeni Musavat are either government 
officials or commercial entities affiliated with them. The total amount of 
compensation demanded from our newspaper by plaintiffs in 2012 has come 
to two million 950 thousand AZN. In total, a 55,600 AZN fine was imposed on 
us on the basis of these claims” said Arifoglu. 

In April, the ANS Independent Broadcasting Media Company withdrew its 
lawsuits against Yeni Musavat newspaper and the aznews.az portal. The 
lawsuits were based on the article “Two magazines of ANS closed” published 



 30 

on 15 January in Yeni Musavat, with reference to aznews.az. ANS demanded 
that Yeni Musavat provide a retraction and pay 20,000 AZN in compensation, 
and that aznews.az pay 100,000 AZN in compensation. ANS agreed to drop the 
lawsuits after the media outlets admitted mistakes and announced they would 
publish ANS’s comments on the matter. Yeni Musavat’s lawyer, Vagif Huseyn, 
told IRFS he believed ANS had done this in a collegial gesture as Yeni Musavat 
would face potential closure if a large fine were imposed on it. 
 
Also during the reporting period, on 3 April, the Supreme Court denied a 
cassation appeal filed by Yeni Musavat against the Court of Appeals’ decision 
to uphold a 50,000 AZN fine imposed on the newspaper from a defamation 
lawsuit filed by Gilan Gabala Cannery LLC. The lawsuit was based on an article 
titled “Jale is not 100% pure and natural juice” published in the newspaper in 
2009. On 31 July 2011, the Baku Administrative-Economic Court #2 partially 
granted the case, imposing the 50,000 AZN fine. The decision was upheld by 
the Baku Court of Appeals on 14 November 2012. 

 
On 12 April, the head of the Imishli District Executive Power, Vilyam Hajiyev, 
filed a defamation lawsuit with the Sabail District Court against the online 
newspaper venteninfo.az. The lawsuit was based on the article titled 
“Businessman arrested because of Vilyam Hajiyev,” published on the website 
on 11 April. In the lawsuit, Hajiyev stated that the article damages his 
business reputation as it may create mistrust from the local community, staff 
of the Executive Power, and the leadership of the Presidential Administration. 
He has requested 100,000 AZN in damages for humiliation of his honor and 
dignity, and retraction of the information. Hajiyev has stated that if he wins 
the lawsuit, the money would be donated to a kindergarten in Baku. 
 
On 15 April, Vilyam Hajiyev filed another defamation lawsuit, this time against 
the website mia.az, based on an article titled “700,000 AZN debt scandal of the 
chief executive: Vilyam Hajiyev questioned at the Department for Combating 
Organized Crime.” Hajiyev is demanding a retraction and a payment of 
100,000 AZN in compensation. 
 
On 19 April, the Baku Court of Appeals upheld its decision of 28 June 2012, 
which ordered Khural newspaper to pay a 25,000 AZN fine in a defamation 
lawsuit filed by Baltika-Baku Brewery Director Adam Tlekhuray against 
Khural newspaper. The lawsuit was based on two articles published by the 
newspaper, entitled “What is Going on in Khirdalan Brewery?” and 
“Legendary Khirdalan Beer Goes Sour.” Tlekhuray requested a retraction and 
150,000 AZN in compensation. On 23 January 2012, the Narimanov District 
Court partially granted the lawsuit, ordering Khural to pay 50,000 AZN; the 
Baku Court of Appeals halved that amount. A cassation appeal against this 



 31 

decision was granted by the Supreme Court in December 2012, and the case 
was sent back to the Court of Appeals for reconsideration. 
 
Cases filed by journalists 
On 23 January, Baku Administrative-Economic Court #1 heard the lawsuit of 
Turan News Agency against the Baku City Executive Power. Judge Vusala 
Bakhishova presided over the hearing. The court partially granted the lawsuit 
by requiring the Executive Power to pay 10 AZN in court costs and respond to 
the plaintiff’s request for information regarding the number and owners of 
newspaper kiosks. Turan Information Agency director Mehman Aliyev said he 
intends to appeal against the ruling of the court for delaying the consideration 
of the lawsuit and serving the interests of the Executive Power. 

On 18 March, the Yasamal District Court of Baku, presided over by judge Tahir 
Ismayilov, denied journalist Khadija Ismayilova’s lawsuit against Iki Sahil 
newspaper. Ismayilova had filed the lawsuit in connection with the article 
“What is Khadija’s fault” published on 15 March, considering this article to be 
libelous and damaging to her good name and business reputation. The 
journalist demanded that the newspaper publish an apology and refutation, 
and pay her 2,000 AZN in compensation for psychological damage. Ismayilova 
plans to appeal the decision. 

On 9 April, the Yasamal District Court of Baku denied a lawsuit filed by 
elitar.az information portal founder, journalist Elmin Bedelov, against the 
State Support Fund for Mass Media. Judge Fuad Talishinski presided over the 
hearing. The lawsuit was based on the fund’s failure to respond to Bedelov’s 
requests for information regarding its finances; the requests the disclosure of 
this information. According to the court decision, the reason for the refusal 
was Bedelov’s failure to present proof of his identity when filing the 
complaint, which Bedelov argued is not required by law. He has resubmitted 
the lawsuit with identification documents enclosed. 

In May, Azadliq newspaper journalist filed lawsuits against Baku State 
University and the Ministry of Finance for failing to respond to his requests 
for information. He had requested information regarding state allocations to 
the university in 2011, the number of students paying fees, and the total fee 
revenue of the university that year, as well as a copy of the financial report for 
2011 that the university had submitted to the Ministry of Finance. Neither 
body provided a response. 

Also in May, imprisoned Khural newspaper editor Avaz Zeynalli filed a 
defamation lawsuit with the Administrative Economic Court #1 against the 
Express Service LLC publishing company, over alleged non-fulfillment of 
contractual obligations resulting in financial damage to the newspaper. 
Zeynalli has requested 150,000 AZN to be paid to Khural for financial damage 



 32 

due to the company’s refusal to print the newspaper, and another 200,000 
AZN for moral damages. In the lawsuit, Zeynalli stated that Express Service 
and other publishing companies refused to print Khural due to political 
pressure; therefore he requested the court to issue a resolution considering 
this case as interference with the right to freedom of expression. 

  



 33 

Chapter Four: Detention of journalists, 
bloggers, and human rights defenders 
 
The Azerbaijani authorities have a proven track record of using detention as a 
means of pressure to stifle dissent and protest. Recent years have seen a shift 
of imprisonment on charges clearly linked with journalists’ professional 
activities – such as defamation – to imprisonment on a wide range of other 
charges that seem at first glance to be unconnected with their work, but are 
intended to make an example of critical journalists, bloggers, and human 
rights defenders. These charges have included hooliganism, drug possession, 
weapons possession, inciting hatred, supporting terrorism, tax evasion, 
extortion, and appealing for mass disorder.  
 
On 23 January, the Azerbaijani delegation was successful in defeating a key 
resolution at the Parliamentary Assembly of the Council of Europe on “The 
follow-up to the issue of political prisoners in Azerbaijan.”15 The resolution 
failed to pass with a vote of 79 in favor and 125 against. Human rights 
defenders viewed the defeat of the resolution as a failure by the Council of 
Europe to hold Azerbaijan accountable for its obligations as a member state. 
The Azerbaijani authorities appeared to view it as carte blanche to continue 
arresting persons for politically motivated reasons, including in connection 
with freedom of expression. 
 
In June, President Aliyev traveled to Brussels for meetings with European 
Council President Herman Van Rompuy and European Commission President 
José Manuel Barroso.16 In their statements following the meetings, both EU 
officials addressed human rights issues only in vague, weak terms. In a press 
conference alongside Barroso on 21 June, President Aliyev claimed that there 
were no political prisoners in Azerbaijan, and that media freedom was fully 
provided for. Barroso did not comment. The failure by these EU officials to 
prioritize human rights in their discussions with Aliyev contributed to further 
disillusionment about the EU’s commitment to democracy promotion in 
Azerbaijan among local civil society. 
 
In the first half of the year, in the run-up to Azerbaijan’s October presidential 
election, politically motivated arrests increased. Youth activists were 
particularly targeted, in particular those affiliated with the N!DA civic 
movement and the Azad Genclik (Free Youth) Organization. By the end of 
June, the Human Rights Club estimated that there were more than 80 political 
prisoners in Azerbaijan. 

                                                 
15http://bit.ly/W8aE6d 
16http://bit.ly/16kdA2v 

http://bit.ly/W8aE6d
http://bit.ly/16kdA2v


 34 

 
At the end of the reporting period, there were seven journalists and one 
blogger in detention or prison for politically motivated charges in connection 
with freedom of expression: 
 

1. Nijat Aliyev, editor-in-chief, www.azadxeber.net 
2. Araz Guliyev, editor,xeber44.com 
3. Fuad Huseynov, freelance journalist 
4. Hilal Mamedov, editor-in-chief “Tolishi Sado” 
5. Faramaz Novruzoglu, freelance journalist 
6. Rashad Ramazanov, blogger 
7. Tofig Yagublu, correspondent, Yeni Musavat newspaper 
8. Avaz Zeynalli, editor-in-chief, Khural newspaper 

 
In addition to the cases involving journalists, at the end of the quarter, two 
human rights defenders remained in prison on politically motivated charges 
in connection with freedom of expression. Ilham Amiraslanov, an activist 
with Kur Civil Society, is serving a two-year prison sentence on weapons 
possession charges after he accused local officials of misappropriating funding 
intended for victims of the 2010 Kura river floods. 
 
Human rights lawyer Bakhtiyar Mammadov is serving an eight-year prison 
sentence on charges of large-scale extortion, combined with a previous fraud 
conviction. He was targeted after he represented families who were forcibly 
evicted from their homes to make way for the construction of Crystal Hall, the 
venue for the 2012 Eurovision Song Contest. 
 
Due process violations were rampant in these cases, and court officials 
sometimes prevented journalists from critical media outlets from accessing 
the courtroom to cover the trials or from conducting interviews outside the 
courthouse. 
 
Current cases of detained or imprisoned journalists and bloggers (as of 
30/06/2013) 
Editor-in-chief of www.azadxeber.net Nijat Aliyev was arrested on 20 May 
2012in front of Killer menswear shop near the Memar Ajami metro station, 
and taken to Yasamal District Police Office #27. He was charged under Article 
234.1 of the Criminal Code (illegal manufacture, purchase, possession, 
transportation, transfer or sale of drugs, and psychotropic substances). It is 
widely believed that Aliyev was targeted for criticizing the authorities in the 
run-up to the Eurovision Song Contest, including the government’s high 
expenditures for the event and policies on LBGT issues. 
 

http://www.azadxeber.net/


 35 

On 26 January, Aliyev was additionally charged under Article 167.2.2.1 
(import, sale and distribution of religious literature, religious items and other 
informational material of a religious nature with the aim of reproduction, sale 
and distribution without appropriate authorization), Article 281.2 (appealing 
for the violent seizure of authority, violent deduction of authority or violent 
change of constitutional grounds or infringement of territorial integrity of the 
Republic of Azerbaijan, as well as distribution of materials of such content), 
and Article 283.2.3 (incitement of national, racial or religious hostility, 
humiliation of national honor, as well as discrimination of citizens based on 
their national, racial or religious background committed publicly or with use 
of mass media). Aliyev is being held at the Kurdakhani investigative detention 
facility while his trial is ongoing at the Baku Court of Grave Crimes. He has 
reported being tortured in custody. 
 
On 5 April, editor ofxeber44.com Araz Guliyev, was sentenced to eight years 
in prison. Although Guliyev was originally arrested on hooliganism charges, he 
was convicted on charges of illegal possession of fire arms (Article 228.1), 
violation of public order (Article 233), inciting national, racial, ethnic or 
religious hatred(Article 283.1), resisting a representative of the authority 
(Article 315.2) and insulting the national flag or emblem of the Azerbaijani 
Republic (Article 324). 
 
Guliyev was arrested on 8 September 2012 on hooliganism charges after he 
was accused of attempting to disrupt an international folklore festival in the 
Masalli region, causing bodily harm to two residents and a policeman, and 
smashing the windows of a car. Guliyev denies the allegations and believes he 
has been targeted for his journalistic and religious activities. In December 
2012, new charges were brought against Guliyev, of which he was later 
convicted. Guliyev is being held at the Kurdakhani investigative detention 
facility while the Shirvan City Court of Appeals considers his case. He has 
reported being tortured in custody. 
 
Freelance journalist Fuad Huseynov was arrested in October 2010 on 
trumped-up charges of hooliganism after exposing illegal activities of public 
officials in the Ujar region, in particular, involvement in drug trafficking and 
trafficking in persons. On 26 September 2011, Huseynov was sentenced to six 
and a half years in prison under Article 221.3 of the Criminal Code. One of the 
“victims” who testified against Huseynov later stated that he had been 
pressured into giving false testimony by a local mafia group. Huseynov had 
previously served two years of a three and a half year prison sentence on 
hooliganism charges, after he accused a former Ujar city police chief of drug-
related crimes. He remains in custody at Prison #12. 
 
 



 36 

Hilal Mamedov 
Tolishi Sado newspaper editor-in-chief and Talysh cultural activist Hilal 
Mamedov was arrested on 21 June 2012. He was charged under Article 
234.4.3 of the Criminal Code (illegal manufacture, purchase, storage, transfer, 
transport or sale of drugs and psychotropic substances in a large quantity). He 
was later additionally charged under Articles 274 (treason) and 283.2.2 
(inciting national, racial, social and religious hatred, hostility and ethnic 
discrimination).  
 
Mamedov has been accused of cooperating with Iranian secret services and 
carrying out activities against the security and territorial integrity of 
Azerbaijan. The previous editor-in-chief of Tolishi Sado, Novruzali 
Mammadov, was convicted of similar charges in 2008, and died in prison in 
2009. Hilal Mamedov denies the allegations and believes he was arrested in 
connection with a YouTube video that went viral in Russia, in which he sings 
lyrics such as “Who the hell are you? Why don’t you get lost” to the melody of 
a traditional Talysh song.17 
 
Mamedov’s trial is ongoing at the Baku Court of Grave Crimes. The first part of 
the trial, relating to the treason charges was closed, while the second, ongoing 
part of the trial, relating to the drug possession charges, is open to observers. 
Numerous due process violations have been reported during Mamedov’s trial, 
and he has objected to the composition of the jury. He faces up to 12 years in 
prison and confiscation of property if convicted. Mamedov is being held at the 
Kurdakhani investigative detention facility. He reported that he was tortured 
in the custody of the Department for Combating Drugs. 

 
On 22 August 2012, freelance journalist Faramaz Novruzoglu 
(Allahverdiyev) was sentenced to four and a half years in jail under Criminal 
Code Article 220.2 (appealing for mass disorders and violence against 
citizens) and Article 318.1 (crossing protected borders of the Azerbaijani 
Republic without established documents or outside of a border checkpoint). 
The Baku Court of Appeals upheld the ruling on 2 April. Novruzoglu was 
accused of posting calls for riots on Facebook ahead of the 11 March 2011 
Great People’s Day protest, and of crossing the border into Turkey and living 
there illegally from November 2010 to October 2011. Novruzoglu has denied 
the charges and believes he was targeted for articles about Azerbaijan’s 
imports and exports, which were critical of the government. He remains in 
custody at Prison #1. 
 

                                                 
17 http://bit.ly/LeqoAb 
 

http://bit.ly/LeqoAb


 37 

On 9 May, blogger Rashad Ramazanov was detained near the “20 January” 
metro station and taken to the Department for Combating Organized Crime. 
He was charged with drug possession after police claimed to have found nine 
grams of heroin on him. Ramazanov denies the allegation. On 17 May, 
Ramazanov was sentenced to three months of pre-trial detention. Prior to his 
arrest, Ramazanov used his Facebook page to criticize the authorities and 
commented on issues related to freedom and justice.18 If convicted, he faces 
confiscation of property and up to 12 years in jail. Ramazanov is being held at 
the Kurdakhani investigative detention facility. He has reported being 
tortured in custody. 
 
On 4 February, Yeni Musavat newspaper journalist and Deputy Chairman of 
the opposition Musavat party Tofig Yagublu was arrested on charges of 
organizing public disorder (Criminal Code Article 233) and resisting 
authorities (Article 315).  Yagublu was accused of organizing the 23-24 
January riots in Ismayilli, when in fact he arrived in the region the day after 
the riots started, in his capacity as a journalist to cover the events. REAL 
movement presidential candidate Ilgar Mammadov travelled to Ismayilli with 
Yagublu and is in detention on similar charges.  
 
Yagublu was initially sentenced to two months of pre-trial detention, which 
has been extended twice. In April, the charge of organizing public disorder 
was replaced by the more serious charge of “organizing or participating in 
mass disorders accompanied by violence, looting, arson, destruction of 
property, application of fire-arms or explosives, or armed resistance against a 
representative of authority (Article 220.1). Yagublu faces up to 12 years’ 
imprisonment if convicted. He remains in detention at the Kurdakhani 
investigative detention facility. 
 

Avaz Zeynalli 
On 12 March, editor-in-chief of Khural newspaper Avaz Zeynalli was 
sentenced to nine years in prison on charges of taking a large bribe (Criminal 
Code Article 311.3.3), extortion (Article 311.3.4), and contempt of court 
(Article 306). He was also convicted of tax evasion (Article 213.1), for which 
he was fined 4,076 AZN and prohibited from engaging in commercial activity 
for one year following his release.  
 
At the time of sentencing, Zeynalli had already been detained for 17 months, 
since his arrest on 28 October 2011. The Baku Court of Appeals upheld the 
first-instance court’s ruling on 13 May. Zeynalli is serving his sentence at 
Prison #10. He reports that his health has deteriorated in custody, as he 

                                                 
18http://on.fb.me/12G0WJE 

http://on.fb.me/12G0WJE


 38 

suffers from a number of serious ailments. On 23 May, Zeynalli’s lawyer was 
not permitted access to visit him in prison. 
 
The charges against Zeynalli stemmed from a complaint filed by the now-
discredited then-MP Gular Ahmadova, who claimed he attempted to blackmail 
her. Ahmadova was later involved in a scandal after two videos were posted 
to YouTube appearing to show her negotiating the price for a parliamentary 
seat.19 Ahmadova resigned following the release of the first video, and was 
later arrested on charges of embezzlement and concealment of a grave crime. 
Ahmadova is currently in detention at the Kurdakhani investigative detention 
facility. 

 
Other cases 
A number of other journalists, bloggers, and human rights defenders spent 
time behind bars in the first half of 2013, while others served conditional 
sentences, and still others faced potential imprisonment if convicted on 
charges connected with freedom of expression. 
 

Ogtay Gulaliyev 
Kur Civil Society staff coordinator and Transparency magazine editor-in-chief 
Ogtay Gulaliyev was detained on 8 April 2012 in the Minbashi village of 
Sabirabad, where he was conducting a monitoring. He was sentenced to 12 
days of administrative detention. On 17 April 2012, Gulaliyev reported 
through his lawyer that he had been beaten in detention by several police 
officers, including Deputy Chief of the Sabirabad District Police Department 
Rauf Majidov. On 19 April 2012, a criminal case was opened against Gulaliyev 
under Article 220.2 (active resistance to authorities’ legal orders), and the 
Sabirabad Regional Court sentenced him to two months of pre-trial detention. 
Gulaliyev is believed to have been targeted for his criticism of local authorities 
in connection with the 2010 Kura river floods. On 13 June 2012, the Sabirabad 
Regional Court, under presiding judge Firdovsi Aliyev, ordered Gulaliyev’s 
release. However, the criminal charges against Gulaliyev still stand, and he 
faces up to three years in prison if convicted. 

 
Vugar Gonagov and Zaur Guliyev, executive director and editor-in-chief of 
Guba-based Khayal TV, were arrested on 13 March 2012. They were accused 
of provoking the mass riots that broke out two weeks earlier on 1 March 2012 
by uploading a video to YouTube showing regional governor Rauf Habibov 
making derogatory remarks about local residents. Thousands of protesters 
gathered to demand Habibov’s resignation; he was later dismissed by 
President Aliyev. 
 

                                                 
19http://bit.ly/S384Kx 

http://bit.ly/S384Kx


 39 

Gonagov and Guliyev were charged under Criminal Code Article 233 
(organization of actions promoting infringement of social order or active 
participation in such actions) and Article 309 (abuse of power). Their pre-trial 
detention period, initially for two months, has been extended several times. 
Gonagov was forced by the investigator to refuse the services of his lawyer, 
Elchin Sadigov. On 15 March, the Khachmaz District Court convicted the two 
journalists but released them, giving them each a suspended three-year 
sentence in lieu of jail time. Gonagov and Guliyev intend to file an appeal 
against the ruling as they deny the charges. 
 

Mehman Huseynov 
IRFS photo-video journalist and Azerbaijan Youth Media Center member 
Mehman Huseynov was summoned to the Sabayil District Police station on 12 
June 2012, questioned for three hours, and taken into police custody for 48 
hours. Although Huseynov was released, he was charged with hooliganism 
under Article 221.1 of the Criminal Code, and faces up to five years in jail if 
convicted. 
 
The charges against Huseynov stem from a verbal disagreement that he had 
with police at an unsanctioned protest in front of the Baku Mayor’s Office on 
21 May 2012 ahead of the Eurovision Song Contest final, which was held in 
Baku. Huseynov was carrying out his professional duties when police used 
force against both protesters and journalists, including Huseynov and other 
IRFS employees, and broke Huseynov’s camera. Huseynov may have been 
targeted in connection with his activism with the Sing for Democracy 
campaign, or his photographs depicting human rights abuses by the 
authorities, which are widely used in the local and international media.  
 
The fact that the charges against Huseynov still stand means that he faces 
travel restrictions, and must get permission from the authorities in order to 
leave the country. On 17 June, Huseynov attempted to travel to Norway to 
accept a prestigious Press Prize from the Fritt Ord Foundation and the ZEIT 
Foundation.20 Although he had submitted the required documentation, he was 
detained at the airport, then taken to a police station and informed that a 
travel ban had been placed on him. 

 
IRFS Program Manager and lawyer Gunay Ismayilova and Election 
Monitoring and Democracy Studies Center (EMDS) employee Javid Nabiyev 
were detained by local authorities in the Khachmaz region on 12 February. 
The two civil society representatives were in Khachmaz to run a workshop on 
citizen participation in public policy as part of an initiative funded by the 
European Union and USAID. Police raided the venue just before the workshop 

                                                 
20 http://bit.ly/ZXDVmE 

http://bit.ly/ZXDVmE


 40 

started and detained the two trainers. Nabiyev was beaten by police officers 
and Ismayilova reported that she was subjected to pressure and kept hungry 
and thirsty for eight hours before the two were released. 
 
On 20 May, founder of Gundam Khabar newspaper Shirin Jafari was 
convicted of tax evasion and abuse of position under Articles 213.2.2 and 
308.1 of the Criminal Code, and given a three-year suspended sentence, the 
first two years of which he must serve on probation. The prosecutor had 
requested a five-year jail-term for Jafari. A criminal case was opened against 
Jafari following a request by the Press Council for an investigation into the 
newspaper’s activities. The Press Council accused the newspaper of ignoring 
citizens’ right to privacy, disseminating information insulting citizens’ honor 
and dignity, and regularly violating journalistic ethics. Jafari maintains that 
the authorities’ calculation of the taxes he owes is incorrect, and believes he 
has been targeted for political reasons. 

 
  



 41 

Chapter Five: State control of the media21 
 
The political climate in Azerbaijan remains hostile to the activity of mass 
media outlets and citizen journalists. Traditional radio and television 
broadcasters are under particularly tight government control, either directly 
or through informal means of pressure. 
 
There are very few independent media outlets left in Azerbaijan, as even 
many traditional opposition voices have been silenced through force or other 
means of influence (for example, free apartments have been given to some 
journalists and editors). Similarly, some opposition outlets have recently 
softened their tones after receiving government grants. In a marked change 
over the past year, few media outlets in Azerbaijan are now regarded as 
independent. In this environment, self-censorship has become as great a 
challenge as imposed censorship. 
 
The four newspapers not sponsored by the state, which seek to disseminate 
alternative political views, have very low circulation figures, reaching less 
than three percent of the population. The state economy has been 
monopolized by a small number of oligarchs, limiting the advertising market 
and presenting another obstacle to the development of independent media in 
Azerbaijan. Even medium-sized companies and entrepreneurs refrain from 
advertising in the independent and opposition media for fear of angering the 
authorities. Restrictions on advertising revenue and printing and distribution 
facilities, as well as an acute lack of private investment, serve to suffocate the 
handful of relatively successful independent publications remaining. 
 
Another tactic to keep the relatively independent media marginalized is 
limiting their access to decision-makers. Top policy-makers and their press 
officers do not hold regular public briefings. The presidential administration’s 
press pool is a closed group of trusted and easily manipulated journalists. 
Those who have access to the ruling elite do not ask unwelcome questions, 
and those who are more inquisitive simply are not given access. 
 
Control of the broadcast media 
Presently, the most controlled segment of the Azerbaijani media is television 
and radio broadcasting. The country has nine national, 14 regional and 13 
cable television stations, and 12 radio stations. Following the authorities’ ban 
on foreign broadcasters from accessing national frequencies in 2009, which 
took the Azerbaijani services of the BBC, RFE/RL and Voice of America off the 
air, there has been an absence of diversity of opinion in nationwide 

                                                 
21For more information on Azerbaijan’s broadcast media climate, see IRFS’ March 2013 report, Media in a 
Chokehold, available at http://bit.ly/14OZV6n 

http://bit.ly/14OZV6n


 42 

broadcasting. These stations were the only alternative information sources for 
Azerbaijani listeners. The 12 radio stations that currently broadcast over 
nationwide frequencies fail to ensure pluralism.  
 
Three (AzTV, Idman Azerbaijan and Medeniyyet Azerbaijan) of the nine 
national television channels are state-owned, and in contrast to the 
international trend of privatizing state media, the government continues to 
open a new state television station approximately every other year. There are 
so-called independent televisions stations in the regions outside of Baku, but 
they merely broadcast music and entertainment programming and do not 
provide information about current affairs in the country.  
 
The Azerbaijani public service broadcaster, Ictimai, does not fulfill the 
functions of public service broadcasting as stipulated by international 
standards. Ictimai does not serve the public interest or ensure pluralism, 
failing to provide balanced and varied programming for all sectors of the 
population as required through its membership in the European Broadcasting 
Union. Since its formation in 2005, Ictimai has essentially served the needs of 
the state, largely being used as a propaganda tool of the government with little 
or no independent reporting. Ictimai gives only brief – and often incorrect – 
information about significant events in the country, such as the activities of 
political parties or public associations. It often disseminates incorrect 
information about individuals and organizations, and refuses to grant them 
airtime to exercise their right to reply. 
 
The nine national channels work in a top-down manner, with one-way 
communication between the state and citizens. News coverage on these 
channels is closely coordinated with the president’s office, so that coverage is 
similar from one channel to the next. This form of control is by no means 
coercive, as the top television managers are among the country’s political elite 
and are the willing partners of the ruling regime. As far as political coverage is 
concerned, the message remains consistent: whatever problems Azerbaijan 
may be facing, President Aliyev is firmly in charge, and any political 
alternative is inconceivable. These channels serve the government’s political 
goals, shaping public opinion by boosting, playing down, or ignoring certain 
issues, figures, or groups and instilling sentiments that benefit the ruling 
regime’s political interests. 
 
Just as there is a lack of political competition in the public realm, there is also 
no competition among the six private television channels as far as political 
coverage is concerned. When it comes to entertainment programming, 
however, the competition is fierce. Though all six channels operate as 
commercial entities that rely on advertising revenues, they remain tightly 
controlled by the state. 



 43 

 
Combining state propaganda with a lucrative business operation works 
because it generates state-of-the-art television entertainment, sustains 
audiences, and thus attracts advertisers. The advertising market was more 
robust in the years preceding the global financial crisis, but even now national 
television channels remain profitable. To many in Azerbaijan – especially the 
provincial, older, less-educated, and poorer demographic – free national 
television is the only affordable form of entertainment. Once people are 
attracted to a channel by soap operas and other appealing entertainment 
programs, they also watch the national news on the same channel. 
 
Because the government exercises full control over the broadcast licenses via 
the National Television and Radio Council (NTRC), the licensing of broadcast 
media outlets remains highly political, biased, and non-transparent. The NTRC 
consists of seven acting members appointed directly by the president and is 
fully funded from the state budget. There is no legal guarantee of its 
independence. Broadcast media outlets not sponsored by the state are unable 
to obtain licenses, such as Obyektiv TV, which has been attempting to obtain a 
license for several years. 
 
The government has recently minimized the number of tenders for new and 
potential broadcasters to get available frequencies. Until 2010, a lack of empty 
frequencies was used as an excuse to avoid providing broadcast licenses to 
unwelcome/uncontrolled media. At that time, the NTRC refused to publicize 
the list of empty frequencies, in blatant violation of the law on broadcast 
media. Now, the NTRC states that while there are enough empty frequencies, 
there is no need for so many television channels in such a small country. The 
NTRC has also suggested that the appearance of new television channels will 
negatively affect the advertising incomes of the existing channels, which might 
have an adverse impact on the quality of their work.22 This argument shows 
that the NTRC is unwilling to allow new and independent players to enter the 
broadcast market, in this way hindering media development. 
  
The impossibility of obtaining broadcast licenses has led to the emergence of 
online television channels. There are presently four online television channels 
in Azerbaijan, and content produced by three of these reflects alternative 
opinions. But low-quality and expensive Internet services hinder the 
development of these channels, as they are highly dependent on the speed and 
quality of the Internet (considering that video content must be uploaded onto 
websites). These online channels will only have a chance of becoming popular 
enough to compete with traditional television channels if fully affordable and 
accessible fiber optic Internet is ensured in the country.  

                                                 
22http://bit.ly/PaLcLA 

http://bit.ly/PaLcLA


 44 

During the reporting period, there were a number of developments related to 
state control of the broadcast media. 
 
In March, reports surfaced that authorities had imposed a ban on Turkish 
Media TV in all public places in the region of Barda. Turkish Media TV is a 
satellite television station that broadcasts an Azerbaijani opposition program, 
Azerbaijan Saati (Hour), into the regions. The program increased public 
debate on the issue of deaths of military conscripts in non-combat situations. 
Police reportedly demanded that owners of cafes and teahouses remove their 
antennas or they would face trouble with the authorities. 
 
At its 2 April meeting, the NTRC granted a six-year license to the Intelligent 
Transport Management Center, allowing it to broadcast on the radio on the 
107.7 MHz frequency. The permit was granted through a non-competitive 
process, which IRFS considered to be politically motivated. 
 
On 2 April, the NTRC also granted a license to the Caspian International 
Broadcasting Company LLC for television broadcasting via satellite. In a 10 
April press conference, it was revealed that the Caspian Broadcasting 
Company had been purchased by the State Oil Company of Azerbaijan 
(SOCAR) – meaning the station would be funded by the state, in violation of 
the national law on TV and Radio Broadcasting, as well as international law. 
The NTRC denied that SOCAR had bought the company. 
 
On 23 April, a new Director General of Public Television (ITV) was chosen 
through a process marred by legal violations. IRFS Chairman Emin Huseynov 
was among the four candidates for the post. Huseynov noted that the election 
was held just one day after the names of the candidates were announced, 
leaving insufficient time for the Broadcasting Board to scrutinize the 
candidates’ experience and skills. In violation of the law on Pubic TV and 
Radio Broadcasting, the NTRC organized and hosted the election, and NTRC 
head Nushiravan Maharramli grossly interfered in the election process. There 
were also legal violations in the composition of the Broadcasting Board, which 
included an MP and a ruling Yeni Azerbaijan Party member, who legally had 
no right to be board members. 
 
On 9 May, former owner of the Khachmaz-based Qutb (Pole) Broadcasting 
Company Mahir Orujov reported that fraud had taken place in his 2010 sale of 
the company. According to Orujov, he sold the company to someone using the 
name of the Heydar Aliyev Foundation, but refusing to disclose the name of an 
individual owner. Orujov said he was only paid a small portion of what was 
indicated in the sale contract. He has been unable to pursue the matter in 
court as a local notary public has refused to provide him with the sale 
contract. 



 45 

 
On 20 June, RFE/RL revealed that it had been experiencing interference with 
its satellite news broadcasting into Azerbaijan. According to RFE/RL, “The 
interfering signal carries no content, indicating its sole purpose is to disrupt 
other programming. When the RFE/RL program moves to other channels and 
satellites, the interfering signal follows.” Two other projects transmitting 
alternative news coverage into Azerbaijan, Meydan TV and Azerbaijan Saati 
(Hour), have also reported interference with their broadcasts into Azerbaijan. 
Deliberate interference, or jamming, violates international 
telecommunications regulations as well the right to freedom of expression 
under international law.  
 
Restrictions on the print media 
Both direct political control and economic pressure, combined with a lack of 
fair rules, are damaging the development of professional journalism in 
Azerbaijan. This is particularly the case with the print media. 
 
The ruling regime has sought to silence critical newspapers by putting the 
squeeze on their advertising revenue, limiting their distribution channels, and 
initiating hundreds of defamation lawsuits against them. The result has been a 
general decline in criticism and public debate on crucial issues. The 
concentration of buying power among state-supported publications and a lack 
of standards providing for impartiality have resulted in a rather uneven 
playing field for Azerbaijan’s print media. 
 
The state controls print media through economic pressure. State-owned and 
pro-governmental media are financed through compulsory subscriptions by 
state institutions, while also gaining revenue from advertising, in a market 
dominated by state companies. According to Rahim Hajiyev, deputy editor of 
Azadliq newspaper, companies that wish to advertise in critical media outlets 
are prevented from doing so through intimidation.23 

 
Control over distribution also facilities also limits the market for critical 
publications. In 2012, a number of press kiosks were installed in Baku, which 
are actually booths selling all kinds of food and consumer goods except for 
newspapers (although there are small newspaper stands beside these 
booths). Information about the ownership of these booths is kept secret. They 
were installed in locations previously occupied by newspaper kiosks 
belonging to the Qasid and Qaya distribution companies. 
 
Qasid and Qaya have also taken a hit in terms of subscription revenue. 
According to Qaya Distribution Company Director Khanhuseyn Aliyev, all 

                                                 
23http://bit.ly/TB4v3d 

http://bit.ly/TB4v3d


 46 

state agencies have been unofficially ordered to subscribe to newspapers via 
the Kaspi Distribution Company.24 Restrictions on press distribution have 
seriously affected the sales incomes of some high-circulation newspapers such 
as Yeni Musavat and Azadliq. This monopolization of all forms of press 
distribution (mobile sales, kiosks and subscriptions) will allow the 
government to easily prevent the sale of certain newspapers and magazines. 
 
Distribution problems were not limited to Baku. During the reporting period, 
there were reports of a ban in Nakhchivan on the sale of newspapers that are 
critical of the government. Critical newspapers were not sold at kiosks or 
available via the post in Nakhchivan. In particular, there were reports that 
Azadliq and Yeni Musavat newspapers could not be found in the exclave.  

                                                 
24 As stated in June 2012 at a conference of the Azerbaijan Editors’ Union: http://bit.ly/ZaN73d 

http://bit.ly/ZaN73d


 47 

Chapter Six: Freedom of expression online25 

The last several years have seen a marked increase in Internet use, both 
globally and within Azerbaijan, as technological developments and a rising 
consumer demand have made it possible for more and more people to access 
the Internet. Currently, approximately one third of the population26 has access 
to the Internet, making it a key platform for information exchange. In parallel 
to this growth in Internet use, however, have come increased measures to 
restrict how people can access the Internet and what they can do online. 
 
The Internet in Azerbaijan can be considered partly free; however a number 
of worrisome developments have occurred in the aftermath of the 2012 
Internet Governance Forum, which was held in Baku in November, and in 
particular, during the first half of 2013 in the run up to October’s presidential 
election. 
 
The adoption of legislation extending criminal defamation provisions to 
online content was the single biggest blow to freedom of expression online 
during the reporting period. Once the law comes into effect at the end of July, 
those who post critical views online could face up to three years in prison. 
 
Targeting of online activists 
Targeting by authorities of individuals who used to the Internet to voice 
critical opinions remained a significant threat. For the most part, Azerbaijanis 
are technically able to do what they like online, but that does not mean there 
will not be repercussions. On the contrary, those who cross certain lines in 
their online postings – such as calling for protest, exposing corruption, or 
criticizing the president and his family – do so at significant risk.  
 
At the end of June, two journalists remained in detention or prison in 
connection with expressing critical opinions online: Nijat Aliyev, and 
Faramaz Novruzoglu. In addition, Vugar Gonagov and Zaur Guliyev also 
spent time in detention this quarter in connection with their online 
activity.27Blogger Elnur Majidli, who lives abroad, faces arrest if he returns to 
Azerbaijan, as he has been criminally charged in absentia based on his calls for 
protest via Facebook.  
 
A number of civic and political activists who used the Internet to express 
criticism and call for protest also remained in detention or prison at the end of 

                                                 
25For more detailed information on freedom of expression online in Azerbaijan, see the Expression Online 
Initiative’s November 2012 report, Searching for Freedom: Online Expression in Azerbaijan, available at 
http://bit.ly/10HO18X 
26http://bit.ly/KsXwTl 
27 More information on these cases is provided in Chapter Three of this report. 

http://bit.ly/10HO18X
http://bit.ly/KsXwTl


 48 

the reporting period, in connection with exercising their right to free 
expression. NIDA civic movement members Rashadat Akhundov, 
Mahammad Azizov, Bakhtiyar Guliyev, Zaur Gurbanli, Rashad Hasanov, 
Uzeyir Mammadli, and Shahin Novruzlu are in detention, facing serious jail 
time on a range of charges related to drug and weapon possession. Azad 
Genclik (Free Youth) Organization member Ilkin Rustemzade is in detention, 
facing up to five years’ imprisonment on hooliganism charges connected with 
a Harlem Shake video filmed in Baku. Popular Front Party youth movement 
member Dashgin Malikov is in prison serving a 2.5-year sentence on drug 
possession charges. 
 
Activists who use Facebook to organize protests are now facing steep fines 
under recent changes to the freedom of assembly law. N!DA civic movement 
board member Turgut Gambar has been fined 2,500 AZN for calling for a 
protest on 26 January via Facebook. Previously imprisoned blogger Emin 
Milli was arrested during the same protest and sentenced to 15 days in 
administrative detention, in connection with his use of Facebook to call for 
protest. The court decision stated that the activists placed “illegal” appeals on 
Facebook, inviting citizens to take part in an illegal protest. 
 
On 27 February, Turkel Alisoy, a member of the Popular Front Party’s youth 
movement, was taken from his home by police to the Baku City Main Police 
Office. There, Head of the Criminal Investigation Department Aliaslan Agayev, 
showed him printed screenshots of his Facebook posts, accusing him of calling 
on students not to attend classes that day as part of a protest against 
problems in the education system. Alisoy was detained for approximately 
seven hours and threatened with a criminal case if he continued to be active 
and call for protest on Facebook. 
 
On 8 May, 20 year-old blogger Nilufer Maharramova committed suicide by 
throwing herself over the balcony of her apartment, reportedly following 
pressure over her critical blog posts. Yeni Musavat newspaper reported that 
Maharramova had been subjected to mistreatment at the Mingechevir Police 
Department, and she is reported to have had problems with her family related 
to her political beliefs. The Prosecutor General’s Office denied reports that 
Maharramova had been pressured by police. 
 
Attacks on critical online media 
In the first half of 2013, there were also reports of attacks on the websites of 
independent and opposition news sources. On 11 January, a day before a mass 
protest in response to the death of young soldiers in non-combat situations, 
news sites including azadliq.az, azadliq.org, musavat.com, qafqazinfo.az, 
minval.az, and publika.az reported a series of DDOS (denial of service) attacks, 
originating in 16 different countries with ostensibly no reason to attack 



 49 

Azerbaijani news sites. The affected websites were being hit with one million 
data packets per second, which would cost approximately 900 EUR per day, 
meaning whoever was behind the attacks was wealthy. 
 
On 15 May, aznews.az website editor Elchin Zahiroglu reported that his 
personal Facebook and e-mail accounts had been hacked. Zahiroglu said the 
hacker had used his accounts to sent abusive and threatening messages to a 
number of public figures, including RFE/RL journalist Khadija Ismayilova, 
who reported that she had also been targeted by the same hacking attempt. 
 
Restrictions on Internet freedom 
In light of the growing influence of social media in the country, ruling party 
MPs have stepped up rhetoric suggesting that social networking sites – and 
Facebook in particular – should be regulated or blocked in Azerbaijan. For 
example, on 28 March, influential ruling party MP Siyavush Novruzov said 
Parliament should impose legal regulations on social media in order to protect 
“citizens’ honor and dignity.” MP Fazail Aghamali, the head of a pro-
government party, also called for restrictions on Facebook, stating “The fact 
that a number of protest actions have recently been organized on social 
networking websites raise a need for controlling and restricting access to 
these networks.”  
 
The government has increasingly attempted to exercise greater control over 
the Internet, though it remains much less restricted than print and broadcast 
media, which are the main sources of news for most citizens. In the Law on 
Mass Media of 1999, the Internet was categorized as part of the mass media. 
Because of this, all rules applied to the traditional media, which are 
considered to be highly problematic, could also be used for Internet 
regulation. The Ministry of Communications and Information Technologies is 
the major body responsible for regulating the Internet, but experts have 
emphasized the urgent need for this role to be shared with an organization 
that is not under state control. The ministry imposes restrictions on the 
assignment of the “.AZ” national domain.  
 
While online media are largely free from government censorship, the 
authorities have expressed a desire to regulate it.28There have been numerous 
statements by top government officials suggesting that further mechanisms of 
control are forthcoming, including the licensing of online television stations. 
For example, in a statement issued on 10 January, NTRC Head Nushirevan 
Maharramov said that online stations should be subject to licensing, just like 
traditional television stations. 
 

                                                 
28http://bit.ly/aJTzXs 

http://bit.ly/aJTzXs


 50 

On 14 February, a commission was set up under the Press Council, tasked 
with handling citizens’ complaint about ethical violations online, hacker 
attacks against websites, and other issues related to online media. Head of the 
commission Elnur Baimov has suggested that the role of the commission is to 
keep online media under control. He said, “The activity of new media should 
also be regulated by legislation. Concrete steps must be taken in this direction, 
because it is necessary to enhance the responsibility of online media. Once 
online media has a claim to be considered media, it must share the same legal 
responsibility.” 
 
IRFS is also seriously concerned about plans for a new bill that would grant 
the government broad powers to restrict online content, ostensibly to protect 
children from pornography and other harmful material.  In authoritarian 
regimes, the introduction of such legislation is often followed by technical 
censorship of the Internet. For example, government bodies might prepare a 
blacklist of prohibited sites, resulting in blocked access to these sites. 

  



 51 

Conclusion 

 
During the first half of 2013, freedom of expression in Azerbaijan deteriorated 
on all fronts. Combined with the erosion of the other fundamental freedoms of 
assembly and association, IRFS believes the human rights situation in the 
country should be considered a crisis. 
 
IRFS calls for urgent international attention to ongoing violations in the 
country and for increased international pressure on Azerbaijan to fulfill its 
international human rights obligations. Stronger pressure is specifically 
needed from the Council of Europe and the European Union, which failed to 
hold Azerbaijan accountable for its human rights obligations at key 
opportunities during the reporting period.  
 
Particular attention should be paid to freedom of expression in the run-up to 
October’s presidential election. The authorities must provide for a level 
playing field for all candidates and ensure full media freedom in the run-up to, 
during, and in the aftermath of the election. The widespread and systematic 
violations that are currently taking place in the country are completely 
incompatible with democratic standards for fair and free elections, and must 
be addressed as a matter of urgent priority. 
 


	In March, Minister of Internal Affairs Ramil Usubov, and Minister of Emergency Situations Kamaladdin Heydarov, filed two parallel defamation lawsuits against Azadliq newspaper editor-in-chief Ganimat Zahid. The two ministers appealed to the court over...
	On 12 April, the head of the Imishli District Executive Power, Vilyam Hajiyev, filed a defamation lawsuit with the Sabail District Court against the online newspaper venteninfo.az. The lawsuit was based on the article titled “Businessman arrested beca...
	On 15 April, Vilyam Hajiyev filed another defamation lawsuit, this time against the website mia.az, based on an article titled “700,000 AZN debt scandal of the chief executive: Vilyam Hajiyev questioned at the Department for Combating Organized Crime....

