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Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/32611
Title: Durchflusszytometrische Analysen von Lungenspülflüssigkeit
Author(s): Adelmann, InesLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Riemann, DagmarLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Schütte, Wolfgang Heinz-WalterLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Kroegel, ClausLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2020
Extent: 1 Online-Ressource (93 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: Doctoral Thesis
Exam Date: 2020-01-13
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-327957
Abstract: In der bronchoalveolären Lavageflüssigkeit (BALF) imponieren bei Sarkoidose eine Lymphozytose und erhöhte CD4+/CD8+-Ratio. Wir untersuchten 2903 Datensätze mit zytologischen und durchflusszytometrischen Parametern der BALF und klinischen Angaben, darunter 97 Datensätze von Sarkoidosepatienten und 67 Datensätze von Personen mit der als eigenständig postulierten Sarkoidose-ähnlichen Erkrankung (SLD). Trotz ähnlicher BAL-Befunde fehlen bei SLD die sarkoidosetypischen bildgebenden und histologischen Veränderungen. SLD-Erkrankte leiden stärker unter Fatigue, die Steroidtherapie muss häufiger erweitert werden. Eine möglicherweise fulminantere Immunantwort bei SLD war anhand der analysierten BAL-Daten nicht belegbar. Wir erstellten anhand der BAL-Daten diagnostische Scoresysteme für Sarkoidose. Bei gutem Therapieansprechen präferierten wir eine hohe Sensitivität. Ein Score mit den Variablen Lymphozyten, Ratio, Neutrophilen und HLA-DR+-T-Zellen erreichte bei optimaler Modellsparsamkeit eine Sensitivität von 77% und eine Spezifität von 70%. Die Berücksichtigung dieser Parameter ist für die Diagnostik somit sinnvoll.
In sarcoidosis bronchoalveolar lavage fluid/BALF comes along with alveolar lymphocytosis and an increased CD4+/CD8+-ratio. Analyzing 2903 data sets with cytological and flow cytometric parameters of BALF and clinical data we found 97 data sets of sarcoidosis patients and 67 data sets of persons with sarcoidosis like disease/SLD which was postulated to be a disease of its own. BAL results are similar to sarcoidosis but pathological results in thoracic imaging and granuloma formation can not be found. Fatigue symptoms are more distinct, steroid therapy has to be expanded more often. The assumption that immunological answers are more fulminant in SLD could not be proved on the basis of the analyzed BALF data. Using BALF parameters we created diagnostic score systems for sarcoidosis. Since patients are responsive to treatment we preferred a high sensitivity. A score system considering optimal model parsimony contained the variables lymphocytes, CD4+/CD8+-ratio, neutrophils and HLA-DR+-T-cells and reached a sensitivity of 77% and a specificity of 70%. Thus more parameters of BALF than the well established ones should be considered in the diagnostic process.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/32795
http://dx.doi.org/10.25673/32611
Open Access: Open access publication
License: In Copyright
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