Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/32913
Title: Die Beziehung zwischen Serumferritin, Leberinsuffizienz und portaler Hypertension bei Patienten mit Leberzirrhose
Author(s): Keitel, Felix BenjaminLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Ripoll, Cristina
Girndt, MatthiasLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Appenrodt, BeateLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2019
Extent: 1 Online-Ressource (68 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2019-10-22
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-331094
Abstract: Eisenüberschuss ist ein immer häufiger beobachtetes Phänomen bei Patienten mit nicht-Hämochromatose-assoziierter Leberzirrhose. Ziel dieser Studie war es, die Zusammenhänge zwischen Eisenüberschuss, Leberinsuffizienz und portaler Hypertension zu evaluieren. Es wurden Patineten mit der Diagnose Leberzirrhose und durchgeführter Hämodynamikmessung sowie Serumferritinbestimmung (innerhalb 30 Tage) in die Studie eingeschlossen. Ausschlusskriterien waren maligne Erkrankungen (mit Ausnahme des hepatozellulären Karzinoms innerhalb der Milan-Kriterien), schwergradige chronisch obstruktive Lungenerkrankung, akute pathologische Ereignisse in den letzten 2 Wochen, Immunsuppression, vorhandener transjugulärer intrahepatischer portosystemischer Shunt (TIPS), Pfortaderthrombose und terminale Niereninsuffizienz. Serumferritin bei Patienten mit Leberzirrhose ist mit den Markern der Leberinsuffizienz, der Inflammation und der zirkulatorischen Dysfunktion, nicht jedoch mit der portalen Hypertension assoziiert.
Iron overload is an increasingly recognized phenomenon in non-hemochromatosis cirrhosis. The aim of this clinical trial was to evaluate the relationship between iron overload, liver insufficiency and portal hypertension. Cirrhotics with hepatic hemodynamic and ferritin measurement (within 30 d) were included. Exclusion criteria were malignancy (except hepatocellular carcinoma Milan-in), severe chronic obstructive pulmonary disease, acute events in the previous 2 weeks, immunosuppression, transjugular intrahepatic portosystemic shunt or portal vein thrombosis, and end-stage renal disease. Patients were followed-up until death or liver transplant. Univariate and multivariate analysis were used. In patients with cirrhosis, serum ferritin levels are associated with markers of liver insufficiency, inflammation, and circulatory dysfunction, but not portal hypertension.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/33109
http://dx.doi.org/10.25673/32913
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
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