Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/34426
Title: 13/2003: Musik und Musikwissenschaft in Halle 1933-1945
Author(s): Pistrick, Eckehard
Issue Date: 2003
Type: Article
Language: German
Subjects: Zeitgeschichte
Universitätsgeschichte
Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Nationalsozialismus
Musikwissenschaft
Musik
Musikprogramme
Studium
Professoren
Kultur
Jubiläen
Musikaufführungen
Festkultur
University History
Martin Luther University Halle-Wittenberg
National Socialism
Musicology
Music
Music programmes
Study
Professors
Culture
Anniversaries
Music performances
Festival Culture
Abstract: Der Artikel betrachtet die Musikwissenschaft während der nationalsozialistischen Herrschaft 1933-1945. Nach einer allgemeinen Darstellung der Gesamtsituation der deutschen Musikwissenschaft im Dritten Reich werden der Lehrkörper und die Lehrveranstaltungen der halleschen Musikwissenschaft vorgestellt. Im Vordergrund steht die institutionelle Rolle der Musikwissenschaft an der Universität sowie ihre Beziehungen zu NSDAP und Reichserziehungsministerium. Thematisiert wird ebenso die öffentliche Rolle der Musikwissenschaft im Musikleben der Stadt Halle. Zu diesem Zweck wurden Programmzettel, Abrechnungen und Zeitungsmeldungen untersucht. Ansatzweise wird ermittelt, inwieweit das Musikprogramm zu öffentlichen Festveranstaltungen den Musikvorstellungen der nationalsozialistischen Machthaber entsprach. Zugleich wird die Anpassung der Lehrinhalte an die nationalsozialistische Ideologie analysiert.
The article looks at musicology during the National Socialist regime 1933-1945. After a general description of the overall situation of German musicology in the Third Reich, the teaching staff and courses of musicology in Halle are introduced. The focus is on the institutional role of musicology at the university and its relations to the NSDAP and the Reich Ministry of Education. The public role of musicology in the musical life of the city of Halle is also discussed. To this end, programme notes, accounts and newspaper reports were examined. The extent to which the music programme for public festive events corresponded to the musical ideas of the National Socialist rulers will be determined. At the same time, the adaptation of the teaching content to the National Socialist ideology is analysed.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/34622
http://dx.doi.org/10.25673/34426
ISSN: 1433-7886
Open Access: Open access publication
License: In Copyright
Appears in Collections:Hallische Beiträge zur Zeitgeschichte

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