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Title: Die Gesetzestreue von Lebensmittelunternehmern und der potenzielle Einfluss von Transparenzsystemen : [kumulative Dissertation]
Author(s): Fietz, AnicaLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Hirschauer, NorbertLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Mußhoff, OliverLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2020
Extent: 1 Online-Ressource (148 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2020-12-07
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-360943
Abstract: Wiederholte Verstöße zeigen, dass der Normappell des Gesetzes nicht ausreicht, um Unternehmer von eigennützigen Regelbrüchen abzuhalten. Adäquate Regulierungsansätze versuchen die Bindungskraft moralischer Normen zu erhöhen und fehlgeleitete ökonomische Anreize durch veränderte Sanktionssysteme abzubauen. Eine strikte Erzwingung der Gesetzestreue ist kaum möglich, da es den Behörden an einer adäquaten Ausstattung für solch engmaschige Kontrollen mangelt. Ein innovativer Ansatz sind Transparenzsysteme, die einen potenziellen Einfluss auf die materiellen und die immateriellen Entscheidungsdeterminanten bezgl. Gesetzesbruch oder Gesetzestreue haben können. Diese Arbeit untersucht nun die verschiedenen Motivationsquellen unternehmerischen Verhaltens und den möglichen Einfluss von Transparenzsystemen. Neben den materiellen Anreizen, scheinen die innerliche Akzeptanz der geltenden Gesetze und das Schamgefühl im Falle der Verstoß-Aufdeckung entscheidende Faktoren für die Gesetzestreue zu sein. Diese Arbeit bestätigt somit die Hypothese, dass Transparenzsysteme potentiell geeignete Regulierungsinstrumente sein können.
Repeated violations show that the standard appeal of the law is not sufficient to prevent entrepreneurs from self-serving rule breaks. Appropriate regulatory approaches try to increase the binding force of moral norms and to reduce misguided economic incentives by changing sanction systems. It is hardly possible to strictly enforce compliance with the law, as the authorities lack adequate equipment for such close-knit controls. An innovative approach are transparency systems, which can have a potential influence on the material and the immaterial decision-making determinants with regard to breaking or complying with the law. This thesis examines the different sources of motivation for entrepreneurial behavior and the possible influence of transparency systems. In addition to the material incentives, the internal acceptance of the applicable laws and the feeling of shame in the event of a violation being discovered seem to be decisive factors for law compliance. This work thus confirms the hypothesis that transparency systems can potentially be suitable regulatory instruments.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/36094
http://dx.doi.org/10.25673/35862
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
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