Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/39741
Title: Konzepte und Ergebnisse der Strahlentherapie des nicht-kleinzelligen Bronchialkarzinoms bei älteren, multimorbiden Patienten
Author(s): Richter, IsabellLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Vordermark, DirkLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Müller, Lutz
Bölling, TobiasLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2021
Extent: 1 Online-Ressource (88 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2021-11-02
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-416968
Abstract: Die Indikation zur kombinierten Radiochemotherapie (RCT) ist bei älteren Patienten mit nicht-kleinzelligen Bronchialkarzinom (NSCLC) Stadium III unscharf definiert. Ziel dieser Arbeit ist die Untersuchung und Bewertung der eingesetzten Therapiekonzepte dieses Patientenkollektives. Methoden: In die retrospektive Analyse wurden 77 ≥ 65-jährige Patienten eingeschlossen, die zwischen 2011 und 2015 aufgrund ihres NSCLC III am Universitätsklinikum Halle bestrahlt wurden. Ergebnisse: Zwischen den Behandlungsgruppen RCT vs. RT gab es keinen signifikanten Unterschied (OS: p=0,223; PFS: p=0,331). Ein niedriger altersadjustierter Charlson-Comorbidity-Index erbrachte keinen Überlebensvorteil (p=0,878). Als häufigste Therapietoxizität trat eine Grad 2 Dysphagie (68,8%) auf. Diskussion: Für die Therapiewahl sollte zukünftig ein, speziell für das NSCLC angepasster Komorbiditätsindex entwickelt und bei älteren Patienten ein geriatrisches Assessment durchgeführt werden.
The indication for chemoradiotherapy (CRT) for the target group elderly patients with stage III non-small-cell lung cancer (NSCLC) is poorly defined. The aim of this study is the investigation and evaluation of the therapy concepts used by this group of patients. Methods: The retrospective analysis included 77 ≥ 65-year-old patients with stage III NSCLC, who were irradiated at University hospital Halle between 2011 and 2015. Results: There was no significant difference between the treatment groups RCT vs. RT (OS: p = 0.223; PFS: p = 0.331). A low age-adjusted Charlson Comorbidity Index showed no benefit in survival (p = 0.878). The most common therapeutic toxicity was grade 2 dysphagia (68.8%). Discussion: Recommended for therapy decision is a comorbidity index especially adapted for NSCLC patients as well as a geriatric assessment for elderly patients.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/41696
http://dx.doi.org/10.25673/39741
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
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