Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/86948
Title: Verstehen als Problemlösen : eine radikal kontextualistische Theorie
Author(s): Bachmann, MarcusLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Hübner, JohannesLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Ernst, GerhardLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2022
Extent: 1 Online-Ressource (227 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: Doctoral thesis
Exam Date: 2022-07-14
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-889032
Abstract: Die Arbeit leistet mit einer innovativen Theorie des Verstehens, die den kontextualistischen Charakter des Begriffs in den Mittelpunkt stellt, einen Beitrag zur zeitgenössischen Erkennt-nistheorie und Wissenschaftsphilosophie. Mit der radikalen Berücksichtigung der Kontextsen-sitivität von Verstehen gelingt es dem Ansatz, Zuschreibungen von Verstehen in alltäglichen ebenso wie wissenschaftlichen Kontexten angemessen zu beschreiben sowie unterschiedliche Arten des Verstehens (Phänomenverstehen, interrogatives Verstehen) zu berücksichtigen. Den Kern der Theorie bildet die These, dass Verstehen in verlässlichem Problemlösen besteht und Zuschreibungen von Verstehen Subjekte als verlässliche Problemlösende auszeichnen. Unter Anderem durch eine weite Auslegung des Problembegriffs kann verschiedensten Zuschrei-bungskontexten entsprochen werden. Neben der Fähigkeit zum Problemlösen betont die Theo-rie auch das enge Verhältnis zwischen Verstehen und Wissen, da kompetentes Problemlösen relevantes Hintergrundwissen erfordert.
By developing a contextualist approach to understanding, the book presents an innovative contribution to the contemporary debates on understanding in epistemology and philosophy of science. Evolving around the contextualist nature of understanding, the theory is capable of representing ascriptions of understanding both in everyday and scientific contexts as well as ascriptions of different types of understanding (objectual understanding, interrogative under-standing). The conceptual core of the theory evolves around the thesis that the nature of un-derstanding is linked to problem-solving and that ascriptions of understanding highlight com-petent problem-solvers. A permissive conception of what counts as ‚problems‘ is key to describing different types of understanding and contexts of ascription. Besides focusing on problem-solving, the account also highlights the close relationship between understanding and knowledge by acknowledging that reliable problem-solving requires relevant background knowledge.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/88903
http://dx.doi.org/10.25673/86948
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
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