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http://dx.doi.org/10.25673/13947
Title: | Computer-assisted image registration for HDR brachytherapy of the liver in MRI |
Author(s): | König, Tim |
Referee(s): | Tönnies, Klaus |
Granting Institution: | Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Fakultät für Informatik |
Issue Date: | 2019 |
Extent: | xiv, 101 Seiten |
Type: | Hochschulschrift |
Type: | PhDThesis |
Exam Date: | 2019 |
Language: | English |
URN: | urn:nbn:de:gbv:ma9:1-1981185920-140764 |
Subjects: | Computergraphik |
Abstract: | The liver is often the primary target of metastatic colorectal cancer
because of its filter function from the intestinal blood. The interstitial
high-dose rate brachytherapy is a minimally invasive therapy where
the tumors can be treated by internal radiation. This requires a percutaneous
placement of one or more flexible plastic catheters, called
applicators, within the tumors. To maximize the treatment outcome,
the optimal applicator configuration is pre-planned on magnetic resonance
images and then implemented via a magnetic resonance-guided
intervention. A computer-assisted transfer of the pre-planning information
onto the interventional images would support the radiologist
during the tumor puncture. However, such a transfer is challenging
because of the short calculation times and high accuracies which are
required for a clinical application.
In this thesis, existing state-of-the-art methods are investigated and
novel strategies developed to provide a solution which is suitable for
the interventions. A two-step approach is presented which comprises
a volume-to-volume as well as volume-to-slice registration of the
interventional images. Considering the volume-to-volume registration,
a novel joint deformable liver registration and bias field correction
approach is presented which is, to the best of my knowledge, the
first working solution for a magnetic resonance-guided, interventional
setting, where patient re-positioning, bias field artifacts, and extensive
noise levels are considered. It is demonstrated on a wide range of real
patient data sets that the proposed approach is robust, accurate, and
fast. With regard to the volume-to-slice registration, an appropriate
strategy is presented that is able to cope with the different breathing
states during the intervention. In this context, a visual feedback system
is proposed, which allows the radiologist to assess the quality of the
transformed pre-planning information during the tumor puncture in
real-time. Die Leber ist aufgrund ihrer Filterfunktion oft das primäre Ziel von metastasierendem Darmkrebs. Die interstitielle Brachytherapie ist eine minimalinvasive Therapie, bei der die Lebertumore durch Bestrahlung von innen behandelt werden können. Dies erfordert eine perkutane Platzierung eines oder mehrerer flexibler Kunststoffkatheter, genannt Applikatoren, innerhalb des Tumorzentrums. Um das Behandlungsergebnis zu maximieren, wird die optimale Applikatorkonfiguration auf Magnetresonanzbildern vorab geplant und durch eine magnetresonanzgeführte Intervention umgesetzt. Eine computergestützte Übertragung der Vorplanungsinformationen auf die interventionellen Bilder würde den Radiologen bei der Tumorpunktion wesentlich unterstützen. Für die Übertragung der Informationen aus den Vorplanungsdaten in die Intervention sind schnelle und präzise 3D-3D sowie 3D-2D Registrierungsalgorithmen erforderlich. Um diese Herausforderungen bewältigen zu können, werden in dieser Dissertation Methoden aus dem aktuellen Stand der Forschung untersucht und mit neu entwickelten Strategien kombiniert. Bezüglich der 3D-3D Registrierung wird eine Lösungsstrategie vorgestellt, die eine elastische Leberregistrierung umfasst, bei der eine Umlagerung des Patienten vor der Intervention, Bias-Feld-Artefakte und die niedrige Bildqualität der interventionellen Bilder berücksichtigt werden. Anhand einer Vielzahl von realen Patientendatensätzen wird demonstriert, dass der vorgeschlagene Ansatz ausreichend präzise und schnell für eine klinische Anwendbarkeit ist. Im Hinblick auf die 3D-2D Registrierung wird in dieser Dissertation eine geeignete Strategie präsentiert, die in der Lage ist, die verschiedenen Atemzustände während des Eingriffs zu berücksichtigen. In diesem Zusammenhang wurde ein prototypisches System entwickelt, welches es dem Radiologen während der Tumorpunktion ermöglicht, die transformierten Vorplanungsinformationen in Echtzeit anzeigen zu lassen. Dabei wird dem Radiologen bei jedem interventionellen Bild die Genauigkeit der Registrierung als farbkodiertes Feedback visualisiert. |
URI: | https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/14076 http://dx.doi.org/10.25673/13947 |
Open Access: | Open access publication |
License: | (CC BY-SA 4.0) Creative Commons Attribution ShareAlike 4.0 |
Appears in Collections: | Fakultät für Informatik |
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