Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/113177
Title: Das Konzept der Diversität und seine Relevanz für eine Pädagogik der Nicht_Behinderung
Author(s): Imholz, SusanneLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Lindmeier, ChristianLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Dederich, MarkusLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2023
Extent: 1 Online-Ressource (V, 420 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2023-12-14
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-1151322
Abstract: Die Dissertation beschäftigt sich mit dem Konzept der Diversität und seiner theoretischen Relevanz für eine Pädagogik der Nicht_Behinderung. Dabei sind ergänzend zu machtkritischen Diversitätskonzepten v.a. differenztheoretische Bezüge bedeutsam, die von der Autorin systematisiert und in der kulturwissenschaftlich-poststrukturalistischen Vertiefung weiterentwickelt werden. Im Fokus steht dabei die Kontextualisierung der Aspekte Wissen, Subjektivierung, Macht und Repräsentation mit der Differenzkategorie Behinderung. Damit und über die Relevanz der Selbst(re)präsentation Behinderter wird das Konzept einer diversitätsbewussten Pädagogik der Nicht_Behinderung mit drei theoretischen Zugängen skizziert: Perspektiven und Episteme Behinderter, Macht- und Differenzanalyse, dekonstruktives Denken. Die (Sonder-)Pädagogik kann sich mit diesem artikulatorischen und transformativen Theoriefundament stetig weiter ausdifferenzieren und stellt so eine Pädagogik in Bewegung dar.
The thesis deals with the concept of diversity and its theoretical relevance in the educational field of non_disability. In addition to power-critical concepts of diversity, differences-theoretical references are of particular importance. These are systemized by the author and further developed within the boundaries of cultural studies whilst advocating a poststructuralist approach. The focus is on the contextualization of knowledge, subjectification, power and representation with regards to the category disability. With this along with the relevance of the self(re)presentation amongst disabled people, the concept of diversity-conscious pedagogical theory regarding non_disability is outlined by three theoretical approaches: perspectives and epistemes of disabled people, the analysis of power and difference, deconstructive thinking. With this articulatory and transformative theoretical foundation, the field of (special) education can continue to further evolve and differentiate itself.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/115132
http://dx.doi.org/10.25673/113177
Open Access: Open access publication
License: (CC BY-ND 4.0) Creative Commons Attribution NoDerivatives 4.0(CC BY-ND 4.0) Creative Commons Attribution NoDerivatives 4.0
Appears in Collections:Interne-Einreichungen

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertation_MLU_2024_ImholzSusanne.pdf1.63 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open