Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/32038
Title: Die Bedeutung der Mikroalbuminurie und low-level Mikroalbuminurie in der Beurteilung des kardiovaskulären Risikos bei manifester koronarer Herzerkrankung
Author(s): Jacob, MarritLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Schlitt, AxelLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Girndt, MatthiasLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Espinola-Klein, ChristineLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2014
Extent: 1 Online-Ressource (89 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2014-10-06
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-321884
Abstract: Diese Studie untersucht die Rolle der Mikroalbuminurie (MAU) in der Beurteilung des Progressionsrisikos von koronarer Herzkrankheit (KHK) und ermittelt einen Grenzwert für das Albumin-Kreatinin-Verhältnis (ACR), der ein erhöhtes kardiovaskuläres Risiko anzeigt. ACR wurde bei 673 Patienten mit KHK während eines stationären Aufenthaltes erhoben. Die Nachbeobachtung erfolgte über 52 Wochen. Der kombinierte Endpunkt aus akutem Myokardinfarkt und kardiovaskulär bedingtem Tod trat in 59 Fällen ein. ACR war signifikant mit der Einjahres-Eventrate assoziiert (ROC-Analyse, AUC = 0.738, p < 0.001). Der optimale Grenzwert für ein erhöhtes Event-Risiko lag bei 10 mg/g. Low-level MAU (> 10 mg/g) war ein unabhängiger Prädiktor des Event-Risikos auch nach Einschluss klassischer Risikofaktoren (HR 2.59; p = 0.048). Die ACR bewies somit einen hohen Wert für die Prognose einer Krankheits-Progression bei bestehender KHK bereits bei Werten unterhalb des konventionell verwendeten Grenzwertes von 30 mg/g.
This study evaluates the role of microalbuminuria in predicting coronary heart disease (CHD) progression and determines a suitable cut-off value of albumincreatinine-ratio (ACR) indicating elevated progression risk of cardiovascular disease. ACR was investigated in 673 CHD patients during hospitalization. Patients were followed up for 52 weeks. The combined endpoint (acute myocardial infarction or death of cardiovascular cause) occurred in 59 cases during follow-up. ACR had a significant predictive value regarding one-year event rate (ROC-analysis, AUC = 0.738, p < 0.001). The optimal discriminator for an elevated one-year event risk was 10 mg/g. Low-level microalbuminuria (> 10 mg/g) was independently associated with one-year event risk also after inclusion of classical risk factors (HR 2.59; p = 0.048). ACR measurement thus has significant value in evaluating risk of disease progression in patients with CHD at lower values of ACR than the conventionally used reference of 30 mg/g.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/32188
http://dx.doi.org/10.25673/32038
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
Appears in Collections:Medizin und Gesundheit

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