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http://dx.doi.org/10.25673/36315
Title: | The weight of respect : Khündlekh Yos - frames of reference, governmental agendas and ethical formations in modern Mongolia |
Author(s): | Kohl-Garrity, Elisa Myriam |
Referee(s): | Schorkowitz, Dittmar Kaufmann, Matthias Buyandelger, Manduhai |
Granting Institution: | Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg |
Issue Date: | 2019 |
Extent: | 1 Online-Ressource (327 Seiten) |
Type: | Hochschulschrift |
Type: | PhDThesis |
Exam Date: | 2019-11-26 |
Language: | English |
URN: | urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-365487 |
Abstract: | Die Dissertation beruht auf einer ethnographischen und Archivforschung des Jahres 2013/2014 in der Mongolei. Sie verfolgt einen Referenzrahmen von Respekt, der sich auf gegenwärtige Diskurse stützt, welche auf die sozialistische und späte Qingzeitliche Vergangenheit verweisen. Die Arbeit zeigt wie Lehrer-Schüler, Senior-Junior und Eltern-Kindbeziehungen aufeinander projiziert werden und als Vorlage für Herrschaftsbeziehungen dienen. Sie analysiert Respekt indem sie moralisierende Diskurse und unterschwelige Gewalt einander gegenüberstellt, während sie erörtert wie Respekt institutionalisiert und historiographisch intendiert wurde. Die Autorin zeichnet Prozesse der Popularisierung von Respekt nach und verfolgt einen kulturell und historisch vergleichenden Ansatz. Sie geht ideengeschichtlichen Verflechtungen nach, leuchtet politische Agenda aus, zeigt die Wechselwirkungen von moralischen und ökonomischen Krisen in Bezug auf Respekt und hinterfragt universelle Ansätze zur Subjektformierung. Die Arbeit behandelt den Zusammenhang zwischen der Beherrschung von politischen Subjekten und der ethischen Selbstformierung. The dissertation is based on ethnographic and archival research conducted in Mongolia in 2013/14. It pursues a frame of reference for respect based on present discourses, which refer to the socialist and late Qing past. The thesis shows how master-disciple, senior-junior and filial relationships are projected onto each other and became a model for governing relations. It analyzes respect by looking at moralized discourse and subtle violence in juxtaposition, while exploring how respect was institutionalized and historiographically intentionalized. The author discusses respect by looking at processes of popularization and takes a historically and culturally comparative view. She traces thought historical entanglements, explores political agendas, the interdependency of moral and economic crises in relation to respect and questions universal approaches towards subject-formation. The thesis looks at the interrelationship between the governing of political subjects and the ethical self-formation. |
URI: | https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/36548 http://dx.doi.org/10.25673/36315 |
Open Access: | Open access publication |
License: | In Copyright |
Appears in Collections: | Interne-Einreichungen |
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