Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/38352
Title: Evaluation der Effektivität von Schmerzedukation im Rahmen einer Interdisziplinären Multimodalen Schmerztherapie [kumulative Dissertation]
Author(s): Richter, MichaelLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Delank, Karl-Stefan
Mikolajczyk, RafaelLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Mau, WilfriedLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Haring, RobinLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2021
Extent: 1 Online-Ressource (56 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: Doctoral thesis
Exam Date: 2021-07-20
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-385952
Abstract: Edukation über Schmerz ist Teil der Interdisziplinären Multimodalen Schmerztherapie (IMST) zur Behandlung von Menschen mit anhaltenden Beschwerden. Wie diese Edukation gestaltet sein soll und in welchem Umfang diese vermittelt wird ist bisher nicht konkret beschrieben. Im Rahmen dieser Dissertation wurde im ersten Teil der Neurophysiology of Pain Questionnaire (NPQ) ins Deutsche übersetzt und eine Validierungsstudie durchgeführt. Im zweiten Teil wurde eine standardisierte Schmerzedukation (4x60 Min.) entwickelt und in eine 4-wöchige IMST implementiert. Durch eine Interventionsstudie wurde geprüft, ob eine IMST mit zusätzlicher Schmerzedukation bessere Effekte auf die aktuelle Schmerzstärke hat als eine IMST ohne diese Schmerzedukation. Der deutsche NPQ (NPQ-D) ist valide und reliabel, um Schmerzwissen bei Patienten zu erfassen. Zusätzliche Schmerzedukation in der IMST resultierte nicht in einer größeren Schmerzreduktion, verbesserte aber das Schmerzwissen der Patient*Innen.
Education about pain is part of Interdisciplinary Multimodal Pain Therapy (IMPT) programs for the treatment of patients with chronic pain. Design and dosage of pain education is not clearly described in the literature. The first part of this dissertation was the translation and validation of the neurophysiology of pain questionnaire (NPQ) into German. The second part was an intervention study to compare the effect of a 4-week IMPT program including 4x60 min. additional pain education with an IMPT program without this additional pain education. The primary outcome was current pain intensity. The pain education lectures were development for this study. It can be concluded, that the German NPQ (NPQ-D) is a valid and reliable tool to measure pain knowledge in patients. The intervention study showed no effect of additional pain education on current pain but a significant increase in the patients pain knowledge.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/38595
http://dx.doi.org/10.25673/38352
Open Access: Open access publication
License: In Copyright
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