Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/722
Title: Spirited dialogues - contestations over the religious landscape in Central Vietnam’s littoral society
Author(s): Roszko, Edyta
Referee(s): Hann, Chris, Prof. Dr.
Schnepel, Burkhard, Prof. Dr.
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2011
Extent: Online-Ressource (304 S. = 7,09 mb)
Type: Hochschulschrift
Type: PhDThesis
Exam Date: 2011-11-21
Language: English
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-8026
Subjects: Online-Publikation
Hochschulschrift
Abstract: Die vorliegende Arbeit ist eine Studie über Küstengemeinden in Zentralvietnam und die vielschichtigen Konflikte, die die religiöse Landschaft vor dem Hintergrund von Wandlungsprozessen in Ökologie, Ökonomie und Politikprägen. Die Arbeit zeigt, dass in dieser Küstengesellschaft Festland und Meer nicht nur Teil der physischen Topographiesind, sondern auch konstituierende Elemente der religiösen und kosmologische Umgebung. Während der Staat versucht eine einheitlichere und stärker institutionalisierte religiöse Landschaft zu schaffenfordern Individuen und Gruppen in dieser Region den Staat mit vielfältigen Formen von Religiosität heraus, in der diesedynamische kosmologischeLandschaft eine zentrale Rolle spielt. Roszko zeigt, wie das religiöse Wiederaufleben in Quang Ngai sowohl von staatliche als auch nicht-staatliche Akteuren geprägt wird und sich in wesentlichen Aspekten von Entwicklungen im Norden und Süden Vietnams unterscheidet.
This thesis focuses on coastal communities in Central Vietnam and the multi-faceted contestation over the religious landscape in the context of changes in the ecology, the economy and in politics. Taking the interconnected spatial notions of littoral society and landscape, Roszko argues that the sea is not only part of the living environment but also of the religious and cosmological landscape of people in this society. She highlights the process in which the state, aiming to create a standardized and institutionalized version of religion, is challenged by alternative forms of religiosity introduced by diverse actors. Juxtaposing Scott's notion of 'state simplification' and Foucault's notion of 'discipline' with Mbembe's notion of 'indiscipline', Roszko argues that - although the setting for the religious revival in Quang Ngai was different from both the North and the South – it was 'co-produced' by non-state actors and state agents, who were also situated in localized social networks.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/7622
http://dx.doi.org/10.25673/722
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
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