Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/3610
Title: Chirurgie des follikulären Schilddrüsenkarzinoms
Author(s): Knolle, Winfried Ronald
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2005
Extent: Online-Ressource, Text + Image
Type: Hochschulschrift
Type: PhDThesis
Language: German
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt
URN: urn:nbn:de:gbv:3-000008305
Subjects: Elektronische Publikation
Zsfassung in engl. Sprache
Abstract: Vom 1. Januar 1998 bis 31. Dezember 1998 wurden 77 Patienten (63 FTCFollikuläres Schilddrüsenkarzinom, 14 FTCox - oxyphile Variante des follikulären Schilddrüsenkarzinoms) wegen einer malignen Struma operiert. Von 45 deutschen Kliniken wurden die Daten prospektiv durch einen Qualitätssicherungsbogen erfasst. Das Durchnittsalter der Patienten mit FTCox (62,8 Jahre) war signifikant höher als derer mit FTC (49,3 Jahre). FTC und FTCox kamen in uni- wie in multinodös veränderten Strumen gleichmäßig vor. Ein FTC wurde zu 27,5% und ein FTCox zu 37,5% als Zufallsbefund diagnostiziert. Die intraoperative Schnellschnittdiagnostik zeigte in 50% der Fälle ein follikuläres Karzinom. Die frühpostoperative Rekurrencpareserate war bei Komplettierungsoperationen (14%) signifikant höher als bei Primäroperationen (3,75%).
Between 1. January and 31. December 1998, surgery for malignant goitre were preformed in 77 patients ( 63 FTC-Follicular thyroid cancer, 14 FTCox - Oxyphil cell tumour). 45 German hospitals participated. Data were collected prospectively by a questionnaire. On average, patients with FTCox (62,8 Years) were signifikant older than those with FTC (49,3 Years). There is no difference in the prevalence of follicular thyroid cancer and FTCox between patients with either solitary or multiple thyroid nodules. 27,5% (FTC) and 37,5% (FTCox) was the rate for initially misdiagnosed thyroid cancer. Intraoperativ sections diagnose follicular thyroid cancer in 50% of cases. The transient recurrent paralysis rate was in cases of completion thyreoidectomy (14%) significant higher than by initial operation (3,75%).
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/10395
http://dx.doi.org/10.25673/3610
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
Appears in Collections:Hochschulschriften bis zum 31.03.2009

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
prom.pdf676.67 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open