Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen: http://dx.doi.org/10.25673/113097
Titel: Teacher judgements and gender achievement gaps in primary education in England, Germany, and the US
Autor(en): Olczyk, MelanieIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Gentrup, SarahIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Schneider, ThorstenIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Volodina, AnnaIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Perinetti Casoni, Valentina
Washbrook, Elizabeth
Kwon, Sarah Jiyoon
Waldfogel, JaneIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Erscheinungsdatum: 2023
Art: Artikel
Sprache: Englisch
Zusammenfassung: We examined whether inaccurate teacher judgements of primary school student achievement correlate with students’ gender and whether such bias contributes to gender achievement gaps in language and mathematics. Our study used ex-post harmonised longitudinal data from England, Germany, and the US. We observed domain-specific teacher judgement bias with a positive bias for girls in the language domain and for boys in mathematics. Furthermore, biased teacher judgements partly mediated the effect of gender on later achievement. Despite these common findings, cross-country differences emerged in the extent of teacher judgement bias as well as its mediation of gender achievement gaps. We conclude that this is a topic of relevance across national contexts and where the institutional and societal setting needs more attention in future research.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/115053
http://dx.doi.org/10.25673/113097
Open-Access: Open-Access-Publikation
Nutzungslizenz: (CC BY 4.0) Creative Commons Namensnennung 4.0 International(CC BY 4.0) Creative Commons Namensnennung 4.0 International
Journal Titel: Social science research
Verlag: Academic Press
Verlagsort: Orlando, Fla.
Band: 116
Originalveröffentlichung: 10.1016/j.ssresearch.2023.102938
Enthalten in den Sammlungen:Open Access Publikationen der MLU

Dateien zu dieser Ressource:
Datei Beschreibung GrößeFormat 
1-s2.0-S0049089X23000935-main.pdf1.19 MBAdobe PDFMiniaturbild
Öffnen/Anzeigen