Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen: http://dx.doi.org/10.25673/115249
Titel: Chronic disease outcome metadata from German observational studies : public availability and FAIR principles
Autor(en): Schwedhelm Ramirez, CarolinaIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Nimptsch, KatharinaIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Ahrens, WolfgangIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Hasselhorn, Hans-MartinIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Jöckel, Karl-HeinzIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Grote, VerenaIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Kluttig, AlexanderIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Linkohr, Birgit
Mikolajczyk, RafaelIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Nöthlings, UteIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Perrar, InesIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Peters, AnnetteIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Schmidt, CarstenIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Schmidt, BörgeIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Schulze, Matthias BerndIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Stang, AndreasIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Zeeb, HajoIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Pischon, TobiasIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Erscheinungsdatum: 2023
Art: Artikel
Sprache: Englisch
Zusammenfassung: Metadata from epidemiological studies, including chronic disease outcome metadata (CDOM), are important to be findable to allow interpretability and reusability. We propose a comprehensive metadata schema and used it to assess public availability and findability of CDOM from German population-based observational studies participating in the consortium National Research Data Infrastructure for Personal Health Data (NFDI4Health). Additionally, principal investigators from the included studies completed a checklist evaluating consistency with FAIR principles (Findability, Accessibility, Interoperability, Reusability) within their studies. Overall, six of sixteen studies had complete publicly available CDOM. The most frequent CDOM source was scientific publications and the most frequently missing metadata were availability of codes of the International Classification of Diseases, Tenth Revision (ICD-10). Principal investigators’ main perceived barriers for consistency with FAIR principles were limited human and financial resources. Our results reveal that CDOM from German population-based studies have incomplete availability and limited findability. There is a need to make CDOM publicly available in searchable platforms or metadata catalogues to improve their FAIRness, which requires human and financial resources.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/117204
http://dx.doi.org/10.25673/115249
Open-Access: Open-Access-Publikation
Nutzungslizenz: (CC BY 4.0) Creative Commons Namensnennung 4.0 International(CC BY 4.0) Creative Commons Namensnennung 4.0 International
Journal Titel: Scientific data
Verlag: Nature Publ. Group
Verlagsort: London
Band: 10
Originalveröffentlichung: 10.1038/s41597-023-02726-7
Seitenanfang: 1
Seitenende: 18
Enthalten in den Sammlungen:Open Access Publikationen der MLU

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