Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dx.doi.org/10.25673/118234
Title: | Examining the first decision-making in response to symptoms of acute myocardial infarction : symptom awareness, reaction to the symptoms, cardiac symptom attribution, and proficiency in cardiopulmonary resuscitation |
Author(s): | Birnbach, Benedikt![]() |
Referee(s): | Mikolajczyk, Rafael![]() Grill, Eva Braun-Dullaeus, Rüdiger |
Granting Institution: | Martin Luther University Halle-Wittenberg |
Issue Date: | 2024 |
Extent: | 1 Online-Ressource (63 Seiten, verschiedene Seitenzählungen) |
Type: | Hochschulschrift![]() |
Type: | PhDThesis |
Exam Date: | 2024-10-22 |
Language: | English |
URN: | urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-1201934 |
Abstract: | This work explores first decision-making in acute myocardial infarction (AMI) since a fast and adequate response can shorten symptom-to-reperfusion time and thereby reduce mortality and morbidity. In 2018-2019, we examined AMI awareness as well as cardiac symptom attribution in a systematic review of 86 studies (354,497 participants). Internationally, cardiac patients demonstrated broader knowledge than the general population. However, 45.1% of patients failed to attribute symptoms to the heart during their AMI. In 2020-2021, an online survey of 633 Germans assessed AMI awareness, proficiency in cardiopulmonary resuscitation (CPR), and pre-hospital help-seeking behavior. While theoretical knowledge proved adequate, participants displayed poor judgement regarding the first-responder response and lacked CPR self-efficacy and skills. Finally, we compared health-related and sociodemographic factors associated with a correct reaction in four federal states with varying AMI mortality rates. Eine schnelle und angemessene erste Entscheidungsfindung bei einem akuten Myokardinfarkt (AMI) ist kritisch, da sie die Zeit bis zur Reperfusion verkürzen und Mortalität sowie Morbidität senken kann. Daher analysierten wir 2018–2019 den AMI-Kenntnisstand und kardiale Symptomattribution in einer systematischen Übersichtsarbeit mit 86 Studien (354.497 Teilnehmern). International zeigten Herzpatienten ein breiteres Wissen als die Allgemeinbevölkerung. Dennoch ordneten 45,1 % der Patienten ihre Symptome während eines AMIs nicht dem Herzen zu. 2020–2021 führten wir eine Online-Umfrage mit 633 Deutschen durch. Trotz ausreichend theoretischem Wissen über Symptome und Verhalten wählten die Teilnehmer häufig nicht die richtige Ersthelfer-Reaktion und zeigten fehlende Kompetenz in kardiopulmonaler Reanimation. Schließlich verglichen wir in vier Bundesländern mit verschiedenen AMI-Sterblichkeitsraten die Assoziation von gesundheitsbezogenen und soziodemografischen Faktoren mit der korrekten Reaktion. |
URI: | https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/120193 http://dx.doi.org/10.25673/118234 |
Open Access: | ![]() |
License: | ![]() |
Appears in Collections: | Interne-Einreichungen |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertation_MLU_2024_BirnbachBenedikt.pdf | 3.19 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |