Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/14049
Title: Oxygenierung im zerebrovenösen Blut unter dilatativer Tracheotomie nach neuronaler Schädigung
Author(s): Langhoff, Lasse Ulrich AndreasLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Menzel, Matthias
Hachenberg, ThomasLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Rieger, Andreas
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2019
Extent: 1 Online-Ressource (65 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2019-04-11
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-141805
Abstract: In dieser klinischen Studie an 22 Patienten mit schwerer intrazerebraler Pathologie im Sinne einer intrakraniellen Blutung, einer Subarachnoidalblutung oder eines schweren Schädel-Hirn-Traumas wurde mithilfe der hirnvenösen Sauerstoffsättigung im Bulbus der Vena jugularis die Frage untersucht, ob durch die kompromittierte Beatmungssituation während einer perkutanen dilatativen Tracheotomie (PDT) nach Ciaglia mit der BlueRhino-Methode eine Gefährdung entsteht. Wir konnten moderate Anstiege des Hirndruckes bei stabilem zerebralem Perfusionsdruck sowie teils eine moderate Hyperkapnie nachweisen. Der zerebrale Blutfluss sowie die Oxygenierung waren stets suffizient. Die Studie zeigt, dass die zügig durchgeführte PDT auch beim Patienten mit intrazerebraler Pathologie eine sicher anzuwendende Methode ist.
In this clinical study of 22 patients with severe intracerebral pathology, i.e. intracranial hemorrhage, subarachnoid hemorrhage or severe craniocerebral trauma, the question was examined whether the compromised ventilation situation during percutaneous dilated tracheostomy (PDT) using the Cook® Ciaglia Blue Rhino™ method endangers the patient by measuring the brain-venous oxygen saturation in the bulb of the jugular vein. We found moderate increases in intracranial pressure with concurrent stable cerebral perfusion pressure and, in part, moderate hypercapnia. Cerebral blood flow and oxygenation were always sufficient. The study shows that PDT is a safe method for patients with intracerebral pathology if implement expeditiously.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/14180
http://dx.doi.org/10.25673/14049
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
Appears in Collections:Medizin und Gesundheit

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