Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/35176
Title: Bedeutung des Laktats und der Laktatclearance bei Patienten im kardiogenen Schock
Author(s): Koch, LenaLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Buerke, Michael
Müller-Werdan, UrsulaLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Simm, Andreas
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2020
Extent: 1 Online-Ressource (93 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2020-11-17
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-353867
Abstract: Ziel dieser Arbeit war die Bedeutung des Laktats und der Laktatclearance bei Patienten im kardiogenen Schock zu untersuchen. Retrospektiv betrachtete man Daten von insgesamt 369 Patienten, welche von Januar 2010 bis Juli 2015 mit der Diagnose kardiogener Schock im St. Marien-Krankenhaus Siegen behandelt wurden. Initial bei Aufnahme zu hohe Laktatwerte korrelieren mit einem schlechteren Krankenhausüberleben und 30-Tage-Überleben. Das initial bei Aufnahme gemessene Laktat ist der beste prognostische Vorhersagewert für die Mortalität. Noradrenalin hat einen signifikanten Einfluss auf das Laktat. Der APACHE II Score zeigte einen signifikanten Einfluss auf das Laktat an allen vier Tagen. Patienten mit einer GFR < 30 ml/min wiesen signifikant erhöhte Laktatwerte, ebenso zeigten sich signifikant höhere Laktatwerte bei den Patienten mit Dialyse an Tag 2 bis Tag 4. Somit stellt das Laktat weiterhin einen wichtigen prognostischen Faktor zum Abschätzen der Mortalität dar.
The aim of this work was to investigate the importance of lactate and lactate clearance in patients in cardiogenic shock. A retrospective view was given to data from a total of 369 patients treated with the diagnosis of cardiogenic shock at St. Marienhospital Siegen from January 2010 to July 2015. Initial levels of lactate that are too high correlate with poorer hospital survival and 30-day survival. The initial lactate measured at intake is the best prognostic predictor of mortality. Norepinephrine has a significant effect on lactate. The APACHE II score showed a significant impact on lactate on all four days. Patients with GFR < 30 ml/min showed significantly increased lactate levels, as did significantly higher lactate levels in patients with dialysis on day 2 to day 4. Thus, lactate continues to be an important prognostic factor in estimating mortality.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/35386
http://dx.doi.org/10.25673/35176
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
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