Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/35559
Title: Wie wird Partizipation bei Kindern und Jugendlichen gemessen? : eine Praxis- und Bedarfsanalyse
Author(s): Meudtner, JuliaLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Richter, MatthiasLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Gebhard, BrittaLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Thyen, Ute
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2020
Extent: 1 Online-Ressource (102 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2020-11-09
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-357703
Abstract: Partizipation ist für die Entwicklung von Kindern und Jugendlichen sehr bedeutend. Sie begünstigt den Kompetenzerwerb, ist eng mit der Lebensqualität und dem Selbstwert assoziiert und scheint die Gesundheit zu schützen. Die Möglichkeiten der Partizipationsmessung sind bislang jedoch nicht ausreichend. Ziel der vorliegenden Arbeit war eine Praxis- und Bedarfsanalyse, in der Erkenntnisse über die Bedeutung und Erfassung der Partizipation sowie über die Nutzung und den Kenntnisstand bezüglich Partizipationsmessinstrumenten in der Berufspraxis von Fachkräften in Frühförderstellen, Sozialpädiatrischen Zentren (SPZs) und Rehabilitationskliniken gewonnen werden sollten. Zudem wurde untersucht, ob seitens der Praktiker Interesse an einem neuen Partizipationsmessinstrument besteht und wie dieses beschaffen sein sollte. Die in dieser Arbeit gewonnenen Erkenntnisse können genutzt werden, um ein neu zu entwickelndes Messinstrument auf den Bedarf der anwendenden Zielgruppe fundiert auszurichten.
Participation is essential for the development of infants and juveniles. It favours the acquisitation of competence, is closely bound to life quality and self esteem, and it seems to protect health as well. However, the possibilities for measuring the participation have not been sufficient yet. The aim of the present work was to conduct a practical and demand analysis to gain knowledge about the meaning and recording of participation as well as the usage and the state of knowledge regarding measuring instruments of participation in the professional practice of specialists in early intervention facilities, social paediatric centres and rehabilitation centres. In addition, it was investigated whether there is any interest on the part of the practitioners in a new participation-measuring instrument and what its nature should be. The knowledge gained in this work can be used to align a new measurement instrument to be developed with the needs of the target group in a well-founded way.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/35770
http://dx.doi.org/10.25673/35559
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
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