Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/90297
Title: Prognose und Prädiktion bei nodalpositivem Mammakarzinom am Brustzentrum des Universitätsklinikums Halle an der Saale
Author(s): Spinda, Anne-KatrinLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Thomssen, ChristophLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Wickenhauser, Claudia
Park-Simon, Tjoung-WonLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2021
Extent: 1 Online-Ressource (89 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2021-12-16
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-922509
Abstract: Ziel der vorliegenden Dissertation war es, prognostische und prädiktive Faktoren des frühen nodalpositiven Mammakarzinoms (n=461) zu untersuchen. Die Beobachtungszeit lag im Median bei 37 Monaten. Die kumulative Wahrscheinlichkeit des 5-Jahres Gesamtüberlebens lag bei 83,3%, die kumulative Wahrscheinlichkeit des 5-Jahres krankheitsfreien Überlebens bei 71,9%. Signifikanten Einfluss auf die Wahrscheinlichkeit des krankheitsfreien und des Gesamt-Überlebens der nodalpositiven Mammakarzinom-Patientinnen hatten die Prognosefaktoren Tumorstadium, Grading, Hormonrezeptorstatus sowie HER2-Status. Bezüglich der adjuvanten Therapie ergaben sich keine signifikanten Unterschiede für die Anwendung einer taxanhaltigen Chemotherapie. Die adjuvante Strahlentherapie zeigte signifikante Unterschiede mit der größten kumulativen Wahrscheinlichkeit des 5-Jahres krankheitsfreien Überlebens für adjuvante Radiatio nach brusterhaltender Operation. Beim Vergleich der Jahrgänge von 1999 bis 2009 konnte eine stetige Verbesserung des krankheitsfreien Überlebens und des Gesamtüberlebens beobachtet werden.
This Dissertation analyses the prognostic and predictive factors of the early node positive breast cancer (n=461). The median of the observation time was 37 months. After 60 months the invasive disease free survival was 71,9% and the overall survival was 83,3%. Statistically significant influence for the invasive disease free survival and the overall survival could be shown for the prognostic and predictive factors tumour stage, grading, hormone- receptor and human epidermal growth factor 2 receptor. For the use of taxane containing regimens there was no statistical significant influence. An significant effect was established for the adjuvant radiotherapy. The longest invasive disease free survival was achieved with an adjuvant radiotherapy after breast conserving surgery. In comparison of years of the diagnosis from 1999 till 2009 an improvement of invasive disease free survival and overall survival was observed.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/92250
http://dx.doi.org/10.25673/90297
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
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