Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/115857
Title: Korrelation der präoperativen Thrombozytenfunktionsdiagnostik mittels INNOVANCE® PFA-200 mit perioperativen Blutungskomplikationen in der Herzchirurgie
Author(s): Gehrmann, NatalieLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Hofmann, Britt
Raspé, Christoph
Choi, Yeong-HoonLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2024
Extent: 1 Online-Ressource (IX, 72 Seiten, Seite X-XXXI)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2024-03-04
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-1178126
Abstract: Blutungen sind eine häufige Komplikation in der Herzchirurgie, oft bedingt durch P2Y-Inhibitor-Therapie. Der PFA-200 detektiert mittels cADP-, cEPI- und P2Y-Messzellen eine Thrombozytendysfunktion, gemessen wird die Verschlusszeit (CT) der Testmembran. Durch Kenntnis eines erhöhten Blutungsrisikos kann das Transfusionsmanagement optimiert werden. Retrospektiv (2015-2019, UK Halle) wurde an 159 Patienten mit Bypass-OP (ACB) mittels Regressionsmodellen und ROC untersucht, ob der präoperative PFA-200 die primären Endpunkte Transfusionsproduktverbrauch und Blutverlust voraussagen kann. Eine verlängerte PFA-CT korreliert bei ACB mit einem erhöhten Verbrauch von TK, EK, Fibrinogen und Minirin, vermehrtem Blutverlust und Revisionen. Die P2Y-CT korreliert im Vergleich stärker als cADP und cEPI. Der Blutverlust und TK-Verbrauch können anhand der P2Y-CT mittels Regressionsmodellen geschätzt werden. Transfusionen von ≥ 1 TK werden bei einer P2Y CT >293 s mit einer Sensitivität von 87% vorhergesagt.
Bleeding is a common complication in cardiac surgery, often caused by P2Y inhibitor therapy. The PFA-200 detects platelet dysfunction by measuring the closure time (CT) of a membrane coated with either cADP, cEPI or a P2Y-Agonist. Being aware of an increased bleeding risk can help optimize transfusion management. Retrospectively (2015-2019, UK Halle), 159 patients with bypass surgery (ACB) were examined using regression models and ROC to determine whether the preoperative PFA-200 can predict the primary endpoints of transfusion product consumption and blood loss. Prolonged PFA-CT correlates with increased consumption of platelets, RBC, fibrinogen and minirin, increased blood loss and revisions in ACB. The P2Y-CT correlates stronger than cADP-/cEPI-CT. Blood loss and transfusion of platelets can be estimated from P2Y-CT using regression models. Transfusions of ≥ 1 TC are predicted with a sensitivity of 87% at a cut-off P2Y CT >293 s.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/117812
http://dx.doi.org/10.25673/115857
Open Access: Open access publication
License: (CC BY 4.0) Creative Commons Attribution 4.0(CC BY 4.0) Creative Commons Attribution 4.0
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