Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/116084
Title: The role of autonomy and relatedness in the german school context for adolescents’ cultural identity development
Author(s): Hölscher, Sophie Ingrid ElisabethLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Schachner, MajaLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Juang, Linda P.Look up in the Integrated Authority File of the German National Library
Moscardino, Ughetta
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2024
Extent: 1 Online-Ressource (XXIII, 304 Seiten, Seite XXIV)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2024-04-11
Language: English
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-1180404
Abstract: nd 9th graders and teachers in Germany, results reveal the importance of both autonomy and relatedness for culturally diverse adolescents, promoting cultural identity development. Positive student-teacher relationships are revealed as important conditions for school-based interventions to promote heritage cultural identity development, however teachers’ affective experiences in culturally diverse classrooms may hinder their support of students’ needs for autonomy and relatedness. The findings underline the importance of creating school environments that can support both autonomy and relatedness in culturally diverse adolescents, as they are vital for adolescents’ cultural identity development.
Autonomie und Zugehörigkeit prägen die Identitätsentwicklung Jugendlicher, jedoch gibt es nur wenige Erkenntnisse zum Zusammenhang von Autonomie und Zugehörigkeit mit der kulturellen Identitätsentwicklung von Jugendlichen im Schulkontext. Qualitative und quantitative Untersuchungen mit Schüler*innen der 7. und 9. Klasse sowie mit Lehrer*innen in Deutschland zeigen, dass sowohl Autonomie als auch Zugehörigkeit für kulturell vielfältige Jugendliche wichtig sind und ihre kulturelle Identitätsentwicklung fördern. Besonders gute Lehrer*innen-Schüler*innen-Beziehungen sind eine wichtige Voraussetzung für schulische Interventionen zur Stärkung kultureller Identität. Affektive Erfahrungen von Lehrkräften in kulturell vielfältigen Schulen können sie dabei behindern, die Autonomie und Zugehörigkeit von Schüler*innen zu unterstützen. Die Ergebnisse betonen die Notwendigkeit ein schulisches Umfeld zu schaffen, das Autonomie und Zugehörigkeit bei kulturell vielfältigen Jugendlichen unterstützen.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/118040
http://dx.doi.org/10.25673/116084
Open Access: Open access publication
License: (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons Attribution NonCommercial NoDerivatives 4.0(CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons Attribution NonCommercial NoDerivatives 4.0
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