Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen: http://dx.doi.org/10.25673/118700
Titel: „Kleben bleiben?“ : Der Übergang von Hauptschüler / innen in eine berufliche Ausbildung : eine gemeinsame Analyse von „Praxisklassen“ in Bayern und „Berufsstarterklassen“ in Niedersachsen
Autor(en): Baas, Meike
Eulenberger, JörgIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Geier, BorisIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Kohlrausch, BettinaIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Lex, TillyIn der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen
Richter, Maria
Erscheinungsdatum: 2012
Art: Artikel
Sprache: Deutsch
Zusammenfassung: School schemes projects have recently been introduced in a couple of federal states, or Ländern, in Germany that aim to ease potential drop-outs' transition from school to vocational training. On the schemes, potential drop-outs take part in internships. These require participants to go to attend classes several days a week to cover a reduced curriculum. The article analyses the so-called ’career starting classes" (Berufsstarterklassen) in Lower Saxony and ’practice classes" (Praxisklassen) in Bavaria. These represent exemplary cases of this new approach to the transition from school to vocational training. Previous assessments have found them to be successes. On the basis of multi-level analyses, the possibility that the improved chances of participants of finding a place on apprenticeship schemes can be explained by the fact that they stick to the internship provider. As a result, participants in these schemes avoid market mechanisms that are likely to discriminate against lower qualified youngsters. The results indicate, firstly, that the projects do not negate the influences of the regional apprenticeship market situation and participants' educational characteristics; thus, the processes of displacement and discreditation remain important. Secondly, the comparison of both projects shows the high important signalling effect of completing secondary-school qualifications.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/120658
http://dx.doi.org/10.25673/118700
Open-Access: Open-Access-Publikation
Nutzungslizenz: (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International(CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International
Journal Titel: Sozialer Fortschritt
Verlag: Duncker & Humblot
Verlagsort: Berlin
Band: 61
Heft: 10
Originalveröffentlichung: 10.3790/sfo.61.10.247
Seitenanfang: 247
Seitenende: 257
Enthalten in den Sammlungen:Open Access Publikationen der MLU

Dateien zu dieser Ressource:
Datei Beschreibung GrößeFormat 
10_3790_sfo_61_10_247.pdf218.93 kBAdobe PDFMiniaturbild
Öffnen/Anzeigen