Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/32388
Title: Einfluss von Komorbiditäten auf das Gesamtüberleben von Patienten mit akuter myeloischer Leukämie : Evaluation drei verschiedener Komorbiditätenscores
Author(s): Hitz, FriederikeLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Müller, Lutz PeterLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Röllig, ChristophLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Klusmann, Jan-HenningLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2020
Extent: 1 Online-Ressource (77 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2020-01-31
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-325679
Abstract: Ziel der Arbeit war es durch Vergleich von Komorbiditätenscores die Bedeutung von Komorbiditäten für das Überleben von AML-Patienten zu ermitteln. Eine unizentrische retrospektive Studie wertete 194 AML-Fälle aus. HCT-CI, ACE-27 und CIRS-G wurden zur Komorbiditätserfassung erhoben. Häufigsten Erkrankungen waren Herz-Kreislauf-, Infektions-, und Lebererkrankungen. Höheres Alter, ungünstige Zytogenetik und höherer ECOG waren mit kürzerem Überleben assoziiert. Für jeden Index war die Schwere der Komorbiditäten mit kürzerem Überleben assoziiert. Multivariat analysiert beeinflussten höherer ECOG, ungünstige Zytogenetik und Komorbidität nach ACE-27 negativ das Überleben. Komorbiditätserfassung trägt dazu bei, Patienten mit negativem Outcome zu identifizieren. Der ACE-27 könnte ein geeigneter Index sein, um Überleben bei AML-Patienten vorherzusagen.
The object of this study was to determine the effect of comorbidities on survival of patients with AML and compare comorbidity indices in predicting outcome. In a single-center retrospective study 194 AML patients were included. The HCT-CI, the ACE-27 and the CIRS-G at the time of diagnosis were evaluated to assess comorbidity. Most frequent comorbidities were cardiovascular disease, infection and hepatic disorders. Older age, poor cytogenetics and higher ECOG were associated with reduced overall survival. For each index, high comorbidity burden was associated with poor survival. In multivariate analysis higher ECOG, poor cytogenetics and comorbidities according to ACE-27 had an impact on overall survival. Assessing comorbidities may help to identify patients with poor outcome. The ACE-27 score might be a suitable index to predict survival in AML patients.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/32567
http://dx.doi.org/10.25673/32388
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
Appears in Collections:Medizin und Gesundheit

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