Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/38321
Title: Optimierung der Uterotomie-Wundheilung durch Intervention im Rahmen der Re-Sectio caesarea
Author(s): Muendane, AnneLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Seliger, GregorLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Schleußner, EkkehardLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Kantelhardt, Eva JohannaLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2021
Extent: 1 Online-Ressource (82 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2021-04-22
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-385647
Abstract: Fragestellung: Kann intraoperativer Ultraschall der uterinen Narbenregion und Resektion im Rahmen der Re-Sectio caesarea die Anzahl an Doppelnarben vermindern und die Narbenarchitektur verbessern? Methoden: Probandinnen zur 1. und 2. Sectio bildeten respektive die Kontrollgruppe (CG) 1 bzw. 2. Die Interventionsgruppe (IG) erhielt zusätzlich einen intraoperativen Ultraschall sowie die Resektion der Narbenregion. Nach 6-9 Monaten erfolgte ein verblindeter Vaginalultraschall zur Beurteilung der Narbenanzahl und relativen Myometriumsdicke. Ergebnisse: Von 156 Rekrutierten wurden 124 nachuntersucht und116 Probandinnen analysiert. In der CG 1 wurde zu 100% 1 Narbe detektiert. In der CG 2 lagen in 42,9% Doppelnarben vor, welche in der IG signifikant auf 7,1% (p=0.002) gesenkt werden konnte. Für die relative Myometriumsdicke bei primären Sectiones zeigte sich eine signifikante Verbesserung (p<0.001) in der zweiseitigen ANOVA-Analyse zwischen der CG 2 und der IG. Zusammenfassung: Durch die o.g. Intervention kann die Anzahl an uterinen Doppelnarben reduziert und die Narbenarchitektur nach Re-Sectio caesarea verbessert werden.
Objective: Can the number and architecture of uterine cesarean scars be improved by an intraoperative ultrasound guided identification of uterine scar tissue and its resection during repeat cesarean section. Methods: Participants with 1 and 2 Cesareans were enrolled in Control group 1 and 2 respectively. The interventiongroup received additionally an intraoperative ultrasound and resection of the detected scar tissue. 6-9 months postoperative a blinded transvaginal ultrasound was performed to evaluate the number and the deficiency ratio of the uterine scars. Results: 156 participants were recruited and 116 included in the analysis. In control group 1 in 100% one scar was detected. Participants of the control group 2 had double scarring in 42,9% of all cases in comparison to 7,1% (p= 0.002) in the intervention group. The two way ANOVA analysis showed a significant improvement (p < 0.001) in deficiency ratio between control group 2 and interventiongroup after adjustment for primary cesarean sections. Conclusion: The intervention leads to a reduction of uterine double scarring and improves the scar architecture after repeat Cesarean section.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/38564
http://dx.doi.org/10.25673/38321
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
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