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Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/1479
Title: Prognostic role of the hepatic venous pressure gradient in cirrhosis - [kumulative Habilitation]
Author(s): Ripoll, Cristina
Referee(s): Thimme, Robert, Prof. Dr.
Geier, Andreas, Prof. Dr.
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2015
Extent: Online-Ressource (88 Bl. = 3,56 mb)
Type: Hochschulschrift
Type: Habilitation
Exam Date: 17.02.2015
Language: English
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-14619
Subjects: Online-Publikation
Hochschulschrift
Abstract: Ziel dieser Arbeit war die Evaluation der Lebervenenverschlussdruckmessung (HVPG) für der Prognose verschiedener Komplikationen der Leberzirrhose. Zuerst wurde die prognostische Bedeutung des HVPG zur Vorhersage einer Dekompensation und Entwicklung eines hepatozelluläres Karzinom bei kompensierter Leberzirrhose untersucht. Bei dekompensierter Leberzirrhose wurde die prognostische Rolle der HVPG zur Vorhersage des Todes untersucht. Eine zusätzliche Studie evaluiert, ob Einzelmessungen besser als wiedergeholte Messungen sind. Die Studien zeigten, dass der HVPG die Entwicklung verschiedener Komplikationen, sowie des hepatozellulären Karzinoms vorhersagen konnte. Zudem ist der prognostische Wert der Lebervenenverschlussdruckmessung zur Vorhersage des Todes demonstriert worden. Die Veränderung des HVPG gibt keine zusätzliche prognostische Information im Vergleich zur einzelnen basalen Messung. Zusammenfassend lässt sich sagen, dass der HVPG eine Rolle in der Vorhersage relevanter Komplikationen bei Zirrhose hat. Wiederholte Messungen scheinen keine zusätzliche prognostische Information zu haben.
The main pathophysiological mechanisms that lead to the complications of end-stage liver disease are portal hypertension and liver insufficiency. The aim is to evaluate the role of hepatic venous pressure gradient (HVPG) in the prognosis in cirrhosis. The ability of HVPG to predict decompensation and development of hepatocellular carcinoma was evaluated in compensated cirrhosis. In decompensated cirrhosis, the prognostic role of HVPG in the prediction of survival was studied. An additional study evaluated the information obtained from baseline values or repeat measurements. HVPG predicted the incidence of clinical decompensation and hepatocellular carcinoma. HVPG had a role in predicting survival in decompensated liver disease. The evaluation of the changes between measurements does not offer more information than the baseline measurement. In conclusion, HVPG has a role in prediction of relevant events of cirrhosis, especially in compensated cirrhosis. Repeat measurements do not offer more information than a baseline measurement.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/8250
http://dx.doi.org/10.25673/1479
Open Access: Open access publication
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