Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/1768
Title: Bedeutung des Boost-Planungs-CTs auf das klinische Ergebnis der Strahlentherapie des nichtkleinzelligen Bronchialkarzinoms
Author(s): Schweyer, Franziska Johanna
Referee(s): Thomssen, Christoph, Prof. Dr.
Navarrete-Santos, Anne, PD Dr.
Gufler, Hubert, PD Dr.
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2016
Extent: 1 Online-Ressource (66 Blatt = 1,17 MB)
Type: Hochschulschrift
Type: PhDThesis
Exam Date: 2016-06-09
Language: German
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-17595
Abstract: In der kurativen Strahlentherapie des NSCLC wird in der fünften Therapiewoche ein zweites Planungs-CT erstellt. Wie sich Tumorvolumina und Volumenänderungen zu diesen Zeitpunkten auf die Prognose auswirken, ist wenig untersucht. Inoperable Patienten der Jahre 2008-2010 wurden analysiert. Makroskopisches Tumorvolumen wurde im initialen Planungs-CT und im Boost-Planungs-CT ermittelt, Vorliegen von Pleuraerguss und Atelektase erhoben. Zusammenhang der Tumorvolumina und der Volumenänderungen mit dem Überleben der Patienten wurde analysiert. 52 Patienten wurden ausgewertet, Volumenreduktion vom initialen zum Boost-Planungs-CT nachweisbar. Initiales Tumorvolumen zeigt statistischen Trend (p=0,055), das Volumen im CT 2 als signifikant (p=0,025) für das Gesamtüberleben. Patienten mit GTV CT1 < Median (80,6 ml) und relativen Volumenabnahme um > Median (41,4%) signifikant (p=0,015) besseres, Patienten mit Atelektase oder Pleuraerguss im CT 2 signifikant schlechteres Gesamtüberleben. Kurative Chance scheint bei Kombination limitiertes Ausgangsvolumen und großen relativen Volumenreduktion zu bestehen.
The curative radiotherapy of the NSCLC includes a second planning CT around the fifth week of therapy. How tumor volume and changes of tumor volume influence the prognosis is poorly investigated. Inoperable patients from 2008 up to 2010 were analyzed. Macroscopic tumor volume was determined in the initial planning CT and in the boost-planning-CT, the existence of pleural effusion and atelectasis was noted. The relation between tumor volume, changes in volume and survival was analyzed. 52 patients were evaluated; volume reduction from the initial to the boost-planning CT was shown. The initial tumor volume showed a statistical trend (p=0,055), the volume in CT 2 was significant (p=0,025) for the overall survival. Patients with GTV CT1 < median (80,6 ml) and relative volume reduction > median (41,4%) showed significant (p=0,015) better, patients with atelectasis or pleural effusion in CT 2 significant poor overall survival. A curative chance exists probably for the combination of a limited initial volume and a high relative volume reduction.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/8539
http://dx.doi.org/10.25673/1768
Open Access: Open access publication
License: In CopyrightIn Copyright
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