Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dx.doi.org/10.25673/33439
Title: | Akute Graft versus Host Erkrankung und gastrointestinale Toxizität nach allogener Stammzelltransplantation bei der Prophylaxe mit Enteric-coated mycophenolate sodium, Methotrexat und Mycophenolat-mofetil |
Author(s): | Niestadtkötter, Gerd-Jonas |
Referee(s): | Müller, Lutz Peter Wulf, Gerald Hemmati, Philipp |
Granting Institution: | Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg |
Issue Date: | 2020 |
Extent: | 1 Online-Ressource (70 Seiten) |
Type: | Hochschulschrift |
Type: | PhDThesis |
Exam Date: | 2020-04-30 |
Language: | German |
URN: | urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-336357 |
Abstract: | Die retrospektive Studie mit 102 Patienten verglich die Inzidenzen von akuter Graft versus Host Erkrankung (aGvHD bis d375), gastrointestinaler Toxizität (GI-Tox bis d100) sowie die Mortalität (bis d100) nach allogener Stammzelltransplantation (SZT) zwischen den Cyclosporin A-basierten GvHD-Prophylaxen mit Enteric-coated mycophenolate sodium (EC-MPS), Methotrexat (MTX) und Mycophenolat-mofetil (MMF). aGvHD trat unter EC-MPS seltener auf als unter MTX oder unter MMF (EC-MPS vs. MMF, aGvHD Grad I-IV: 47% vs. 75% p=0,024; EC-MPS vs. MTX: n.s.). Außerdem senkte EC-MPS das therapieassoziierte Versterben (EC-MPS vs. MTX: 28% vs. 7% p=0,044; EC-MPS vs. MMF: n.s.) und verbesserte das Gesamtüberleben (EC-MPS vs. MTX: 72% vs. 93% p=0,044; EC-MPS vs. MMF: n.s.). Schwere Mukositis (CTCAE Grad > II) war unter EC-MPS seltener als unter MTX (EC-MPS vs. MTX: 56% vs. 23% p=0,011). Zusätzlich reduzierte Antithymozytenglobulin das aGvHD-Risiko. Myeloablative Konditionierung steigerte das Risiko für schwere GI-Tox. This retrospective study with 102 patients compared the incidences of acute graft versus host disease (aGvHD till d375), gastrointestinal toxicity (GI-Tox till d100) and mortality (till d100) after allogeneic stem cell transplantation (SCT) between the cyclosporin A-based GvHD-prophylaxis with enteric-coated mycophenolate sodium (EC-MPS), methotrexate (MTX) and mycophenolate-mofetil (MMF). EC-MPS led to lower GvHD rates compared to the prophylaxis with MTX or MMF (EC-MPS vs. MMF, aGvHD grade I-IV: 47% vs. 75% p=0.024; EC-MPS vs. MTX: n.s.). In addition EC-MPS lowered treatment associated mortality (EC-MPS vs. MTX: 28% vs. 7% p=0.044; EC-MPS vs. MMF: ns) and improved overall survival (EC-MPS vs. MTX: 72% vs. 93% p=0.044; EC-MPS vs. MMF: ns). Severe mucositis (CTCAE grade > II) was less common in the EC-MPS compared to the MTX group (EC-MPS vs. MTX: 56% vs. 23% p=0.011). Furthermore, antithymocyte globulin reduced the risk of aGvHD. Myeloablative conditioning increased the risk of severe GI tox. |
URI: | https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/33635 http://dx.doi.org/10.25673/33439 |
Open Access: | Open access publication |
License: | In Copyright |
Appears in Collections: | Interne-Einreichungen |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertation_Gerd-Jonas Niestadtkötter.pdf | 986.73 kB | Adobe PDF | View/Open |